Teacher training in EJA: what articles authors say
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.3.34936Keywords:
Youth and Adult Education. Teacher training. Research.Abstract
The main goal of this research was to establish theoretical tendencies, to disseminate frequent topics, recurrent authors, and methodological aspects about the academic production available in the CAPES journal platform. This is a qualitative approach consisting in a state of knowledge on a specific theme. Quantitative data were used because it was considered important in this type of study. The category “teacher training in YAE” stands out providing several sub-themes such as training in citizenship, teachers training, literacy teachers, and training subjects. It emphasizes the
advancement of topics on technologies implying in rethinking the work in the day-to-day life and teachers formation in this new model of education in the contemporaneity.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA- Educação e Contemporaneidade. Salvador, v.22, N. 40, p.95-103, jul./dez. 2013.
ARROYO. Miguel G. Ofício de Mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.
CAMARGO, Poliana da S. A. Santos. Representações sociais de docentes da EJA: afetividade e formação docente. Revista Educação & Realidade, 01 December 2017, Vol.42 (4), p.1567-1589. Disponível em: http://www.periodicos.capes.gov.br Acesso em 29.03.2019.
CARRASCO, García. (Coord.). Educación de Adultos. Barcelona: Editorial Ariel, S.A. 1997.
CUNHA, Suzi Laura; DELIZOICOV, Nadir Castilho. A Concepção Freireana como aporte para a formação permanente de professores de EJA. Revista E-Curriculum, 2016, Vol.14(1), Disponível em: http://www.periodicos.capes.gov.br Acesso em 29.03.2019
DALL'ACQUA, Maria Júlia Canazza; VITALIANO, Celia Regina; CARNEIRO, Relma Urel Carbone, 2013). Formação Inicial de Professores e Educação de Jovens e Adultos: possibilidades da Extensão Universitária. Revista Eletrônica de Educação, 01 December 2013, Vol.7(3), p.162-175. Disponível em: http://www.periodicos.capes.gov.br Acesso em 29.03.2019
DANTAS, Tânia Regina. Professores de Adultos: formação, narrativa autobiográfica e identidade profissional. 2009. 525f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Autônoma de Barcelona, Barcelona, 2009.
DANTAS, Tânia Regina; ALMEIDA, Valcineide Santos. A formação nas pesquisas e no cotidiano escolar na EJA. In DANTAS, Tânia Regina; LAFFFIN, Maria Hermínia L.F.; AGNE, Sandra Aparecida A. Educação de Jovens e Adultos em debate: pesquisa e formação. Curitiba: Editora CRV, 2017, p.129-144.
DUQUES, Maria Luiza Ferreira; AMORIM Antonio. Revista Eletrônica de Educação. 2016;10(3):.41-57DOI 10.14244/198271991462. Disponível em: http://www.periodicos.capes.gov.br Acesso em 29.03.2019.
FERNANDES, Ana Paula Cunha dos Santos. A escolarização de alunos da EJA em turma especial em tempo de política de educação inclusiva. Política e Gestão Educacional, 01 February 2017, p. 15. Disponível em: http://www.periodicos.capes.gov.br Acesso em 29.03.2019.
FREITAS, Marinaide Queiroz; CAVALCANTE, Valéria Campos. Revista Perspectiva, 01 April 2014, Vol.32(1), p.93-109. Disponível em: http://www.periodicos.capes.gov.br Acesso em 29.03.2019.
GARCIA, CARRASCO, Joaquín (Coord.). Educación de adultos. Madrid: Editorial Ariel Educación, 1997.
MARQUES, Denise Travassos; GIUSTI PACHANE, Graziela. Formação de Educadores: uma perspectiva de educação de idosos. Revista Educação e Pesquisa: Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2010, Vol.36(2), pp.475-490.
Disponível em: http://www.periodicos.capes.gov.br Acesso em 29.03.2019.
IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez Editora, 2011.
IMBERNÓN, Francisco. La formación del professorado. Barcelona:Editorial Paidós, 2001.
LAFFIN, Maria Hermínia L. F.; DANTAS, Tânia Regina. A pesquisa sobre a EJA na e da Bahia: aproximações e demandas teórico-metodológicas. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, v.3, nº 6, 2015, p.147-173.
Disponível:https://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/2139/1478. Acesso em 17 de março de 2019.
LAFFIN, Maria Hermínia L.F. Manual de Orientações para a realização da pesquisa: Fundamentos e autores recorrentes do campo da educação de jovens e adultos: a construção de um Glossário Eletrônico, Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2018.
LAFFIN, Maria Hermínia, L.F; GAYA, Sidneya Magaly. Pesquisas e Estudos sobre Formação Inicial. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, 01 May 2013, Vol.1(1), p.177-206. Disponível em: http://www.periodicos.capes.gov.br Acesso em 29.03.2019.
LATORRE, Antonio; RINCÓN, Delio del; ARNAL; Justo. Bases Metodológicas de la Investigación Educativa. Barcelona: Hurtado Ediciones, 1996.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora EPU, 2008.
NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. (Coord.) Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.
PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. A construção do campo da pesquisa sobre formação de professores. Revista da FAEEBA- Educação e Contemporaneidade. Salvador, v.22, n. 40, p. 145-154.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As Pesquisas Denominadas do Tipo "Estado da Arte" em Educação. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, set./dez. p. 37-50. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. 2006, Brasil.
SERRANO da Silva, Giseli; MARTINS, Maria Sara Abdalla. Educação de Jovens e Adultos: a luta pelo desenvolvimento da cidadania. NUCLEUS, 2012, Vol.9(1), p.231-240. Disponível em: http://www.periodicos.capes.gov.br Acesso em 29.03.2019.
SILVA, C; SOUZA, C; CARMO, G, Educação de Jovens e Adultos e Novas Tecnologias da Informação: Uma Abordagem Educacional. HOLOS, 2016, Vol.32(2), p.312-325. Disponível em: http://www.periodicos.capes.gov.br Acesso em 29.03.2019
SOARES, Leôncio (Org.) Educação de Jovens e Adultos: o que revelam as pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
VENTURA, Jaqueline, BOMFIM, Maria Inês. Formação de Professores e Educação de Jovens e Adultos: O formal e o real nas Licenciaturas. Educação em Revista, 01 June 2015, Vol.31(2), pp.211-227. Disponível em: http://www.periodicos.capes.gov.br Acesso em 29.03.2019.
ZEICHNER, Kenneth. Uma análise crítica sobre a reflexão como conceito estruturante na formação docente. Rev. Educ. Soc., Campinas, vol. 29, n. 102, p. 535 – 554, maio/agosto. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.