Brazilian actuality: the substantive democracy and the pedagogy of the oppressed

Authors

  • Conceição Paludo Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS.
  • Magda Gisela Cruz dos Santos Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Pelotas, RS.
  • Paulo Eduardo Dias Taddei Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS.

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.3.34086

Keywords:

Brazilian actuality. Democracy. Pedagogy of The Oppressed. Resistance.

Abstract

Brazilian economic, political and social crisis and, based on a bibliographical study, we explained the main contributions of the categories of ‘oppression’ and ‘liberating education’, coined by Freire. The study showed that these categories contributed to the critical analysis of the Brazilian reality and, therefore, to the effectiveness of processes of ‘anti-internalization’ of the bourgeoisie order, as defined by Mészáros (2008). Thus, it is concluded that Freire’s work, especially through the categories of ‘oppression’ and ‘liberating education’, is of significant importance for the consolidation of educational processes that contribute to the deepening of a substantive democracy (MÉSZÁROS, 2015), a fundamental element for overcoming sociability founded on the exploration of one class by another.

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Author Biographies

Conceição Paludo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS.

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS.

Magda Gisela Cruz dos Santos, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Pelotas, RS.

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Pelotas, RS.

Paulo Eduardo Dias Taddei, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS.

Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Pelotas, RS.

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Published

2019-12-31

How to Cite

Paludo, C., Santos, M. G. C. dos, & Taddei, P. E. D. (2019). Brazilian actuality: the substantive democracy and the pedagogy of the oppressed. Educação, 42(3), 396–407. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.3.34086

Issue

Section

Dossier - ALFAEEJA