The contributions of academic research on School Inclusion and Youth and Adult Education
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.3.33776Keywords:
Adult and youth education. Inclusion. Research. ResumenAbstract
This article discusses the state of the researches that discuss the inclusion and EJA, by means of the following propositions: the contributions of the thesis and dissertations on school inclusion and EJA. Survey of institutions
that these academic research stand out with greater volume of productions and in which regions of Brazil there is an investment in this theme. Aims to map the theses and dissertations covering at the school inclusion and youth
education, as well as their contributions to development of new studies.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza Damaso Afonso de (org.). Formação de professores no Brasil (1990-1998). Série Estado do Conhecimento. Brasília: MEC/INEP/COMPED, 2002.
BARBOSA, Josilene Souza Lima; ALVES, Márcia Mesquita Cardoso; SOUZA, Rita de Cácia Santos. Escolas inclusivas e capacitação dos professores. In: NASCIMENTO, Eliane de Sousa; CORREIA, Patrícia Carla da Hora; PORTELA, Cláudia Paranhos de Jesus. Dialogando com a inclusão II: Curso de Formação de Professores. Recife: Liceu, 2014. p. 98-108.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: DF, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em 25 abr. 2017.
CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 1, n. 24, p.5-15, dez. 2003. Trimestral.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, São Paulo, ano 23, n. 79, p.257-272, ago. 2002.
IBGE. Censo Demográfico 2010 – Características Gerais da População, religião e pessoas com deficiência. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. Acompanha 1 CD-ROM.Disponível em <ftp://ftp.ibge.gov.br/Censos/Censo_Demografico_2010/Caracteristicas_Gerais_Religiao_Deficiencia/caracteristicas_religiao_deficiencia.pdf>. Acesso em: mar. 2017.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da arte”em educação. Revista Diálogo Educacional, v.6, n.19, set/dez, p. 37-50. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. 2006, Brasil. Disponível em <http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=237&dd99=view&dd98=pb>. Acesso em 15 set. 2018.
SEVERINO, Antonio Joaquim. A avaliação no PNPG 2005-2010 e a política de pós-graduação no Brasil. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (Org.). Políticas públicas e gestão da educação: polêmicas, fundamentos e análises. Brasília: Líber Livro, 2006. p. 51-74.
SLONGO, Iône Inês Pinsson. A produção acadêmica em ensino de Biologia: um estudo a partir de teses e dissertações. 2004. 349f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis
SOARES, Magda Becker, MACIEL, Francisca. Alfabetização. Série Estado do Conhecimento n.1. Brasília: MEC/Inep,173 p. 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.