The contributions of academic research on School Inclusion and Youth and Adult Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.3.33776

Keywords:

Adult and youth education. Inclusion. Research. Resumen

Abstract

This article discusses the state of the researches that discuss the inclusion and EJA, by means of the following propositions: the contributions of the thesis and dissertations on school inclusion and EJA. Survey of institutions
that these academic research stand out with greater volume of productions and in which regions of Brazil there is an investment in this theme. Aims to map the theses and dissertations covering at the school inclusion and youth
education, as well as their contributions to development of new studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria da Conceição Conceição Alves Ferreira, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, BA.

Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Salvador/BA, Brasil. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil. Professora adjunta da Universidade do Estado da Bahia. Professora e orientadora do Programa de Mestrado Profissional

Julimar Santiago Rocha Santiago Santigo Rocha, Secretaria Municipal de Educação de Salvador, BA.

Secretaria Municipal de Educação de Salvador. Salvador/BA – Brasil. Mestre em Educação de Jovens e Adultos – MPEJA pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Gestora na EJA na Rede Municipal de Salvador, Membro do Grupo de Pesquisa Gestão, Organização e Políticas Públicas em Educação – GEPE.

References

ANDRÉ, Marli Eliza Damaso Afonso de (org.). Formação de professores no Brasil (1990-1998). Série Estado do Conhecimento. Brasília: MEC/INEP/COMPED, 2002.

BARBOSA, Josilene Souza Lima; ALVES, Márcia Mesquita Cardoso; SOUZA, Rita de Cácia Santos. Escolas inclusivas e capacitação dos professores. In: NASCIMENTO, Eliane de Sousa; CORREIA, Patrícia Carla da Hora; PORTELA, Cláudia Paranhos de Jesus. Dialogando com a inclusão II: Curso de Formação de Professores. Recife: Liceu, 2014. p. 98-108.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: DF, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em 25 abr. 2017.

CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 1, n. 24, p.5-15, dez. 2003. Trimestral.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, São Paulo, ano 23, n. 79, p.257-272, ago. 2002.

IBGE. Censo Demográfico 2010 – Características Gerais da População, religião e pessoas com deficiência. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. Acompanha 1 CD-ROM.Disponível em <ftp://ftp.ibge.gov.br/Censos/Censo_Demografico_2010/Caracteristicas_Gerais_Religiao_Deficiencia/caracteristicas_religiao_deficiencia.pdf>. Acesso em: mar. 2017.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da arte”em educação. Revista Diálogo Educacional, v.6, n.19, set/dez, p. 37-50. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. 2006, Brasil. Disponível em <http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=237&dd99=view&dd98=pb>. Acesso em 15 set. 2018.

SEVERINO, Antonio Joaquim. A avaliação no PNPG 2005-2010 e a política de pós-graduação no Brasil. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (Org.). Políticas públicas e gestão da educação: polêmicas, fundamentos e análises. Brasília: Líber Livro, 2006. p. 51-74.

SLONGO, Iône Inês Pinsson. A produção acadêmica em ensino de Biologia: um estudo a partir de teses e dissertações. 2004. 349f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis

SOARES, Magda Becker, MACIEL, Francisca. Alfabetização. Série Estado do Conhecimento n.1. Brasília: MEC/Inep,173 p. 2000.

Published

2019-12-31

How to Cite

Alves Ferreira, M. da C. C., & Santigo Rocha, J. S. R. S. (2019). The contributions of academic research on School Inclusion and Youth and Adult Education. Educação, 42(3), 447–452. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.3.33776

Issue

Section

Dossier - ALFAEEJA