Basic Education Teachers’ Cognitions and Practices on Social Skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.33303

Keywords:

cognitions and practices, social skills, basic education

Abstract

Considering that teacher cognitions are determinant in human development, since they exert a strong influence in the way they characterize the phenomena and consequently guide the behaviors and their practices, this research aimed to know the cognitions and practices of teachers who work in the public and private education network in the city of Santarém-Pará regarding the social skills construct. The research was carried out with 10 teachers, 5 being of the public network and 5 of the private network acting in basic education. The data collected in the interviews were analyzed through the technique of the Discourse of the Collective Subject - DCS. The results showed teachers relate their cognitions about Social Skills as necessary for the integral development of the learner. It is also highlighted the need for new research in the area, focusing on intervention or social skills training for this public.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréa Silva-Imbiriba, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), Santarém, PA, Brasil.

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Oeste do Para (UFOPA), em Santarém, PA, Brasil.

Irani Lauer Lellis, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), Santarém, PA, Brasil.

Doutora em Psicologia. Professora Adjunta na Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), em Santarém, PA, Brasil.

Núbia dos Santos Oliveira, Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), Santarém, PA, Brasil.

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), em Santarém, PA, Brasil.

References

Bolsoni-Silva, A. T., & Mariano, M. L. (2014). Práticas educativas de professores e comportamentos infantis, na transição ao primeiro ano do ensino fundamental. Estudos e pesquisas em Psicologia Social, 14(3), 814-833. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812014000300007

Conselho Nacional de Saúde. (2018). Resolução CNS nº 510, de 7 de abril 2016. Ministério da Saúde. http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2006). Relações interpessoais e habilidades sociais na Educação. UFSCar. http://www.rihs.ufscar.br/wp-content/uploads/2015/02/relacoes-interpessoais-e-habilidades-sociais-na-educacao

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2013). Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática (6. ed.). Vozes.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2014). Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo (11. ed.). Vozes.

Del Prette, Z. A. P. & Del Prette, A. (2017). Competência Social e Habilidades Sociais: Manual Teórico e Prático. Vozes.

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6. ed.). Atlas.

Lefèvre, F., & Lefèvre, A. M. C. (2003). Discurso do Sujeito Coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (Ed. rev. ampl.). EDUCS.

Mello, E. F. F., & Teixeira, A. C. (2012). A interação social descrita por Vigotski e sua possível ligação com a aprendizagem colaborativa através das tecnologias de rede [Apresentação de trabalho]. 9º Seminário De Pesquisa E Educação Da Região Sul - ANPED Sul, Caxias do Sul, RS, Brasil. http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/6/871

Miller, S. A. (1988). Parents’ beliefs about children’s cognitive development. Child Development, 59(2), 259-281. https://doi.org/10.2307/1130311

Molina, R. C. M., & Del Prette, Z. A. P. (2006). Funcionalidade da relação entre habilidades sociais e dificuldades de aprendizagem. Psico-USF, 11(1), 53-63. https://www.scielo.br/j/pusf/a/jqR4mrtJKHf8FJN7qJjWcbK/abstract/?lang=pt

Paiva, M. L. M. F., & Del Prette, Z. A. P. (2009). Crenças docentes e implicações para o processo de ensino-aprendizagem. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), 13(1), 75-85. http://www.scielo.br/pdf/pee/v13n1/v13n1a09.pdf

Ribas Junior, R. de C. (2002). Cognições de mães brasileiras acerca da paternidade e do desenvolvimento humano: uma contribuição ao estudo da psicologia parental [Tese de Doutorado, Universidade do Estado do Rio de Janeiro].

Published

2022-11-21

How to Cite

Silva-Imbiriba, A., Lellis, I. L., & Oliveira, N. dos S. (2022). Basic Education Teachers’ Cognitions and Practices on Social Skills. Educação, 45(1), e33303. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.33303

Issue

Section

Other Topics