Basic Education Teachers’ Cognitions and Practices on Social Skills
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.33303Keywords:
cognitions and practices, social skills, basic educationAbstract
Considering that teacher cognitions are determinant in human development, since they exert a strong influence in the way they characterize the phenomena and consequently guide the behaviors and their practices, this research aimed to know the cognitions and practices of teachers who work in the public and private education network in the city of Santarém-Pará regarding the social skills construct. The research was carried out with 10 teachers, 5 being of the public network and 5 of the private network acting in basic education. The data collected in the interviews were analyzed through the technique of the Discourse of the Collective Subject - DCS. The results showed teachers relate their cognitions about Social Skills as necessary for the integral development of the learner. It is also highlighted the need for new research in the area, focusing on intervention or social skills training for this public.
Downloads
References
Bolsoni-Silva, A. T., & Mariano, M. L. (2014). Práticas educativas de professores e comportamentos infantis, na transição ao primeiro ano do ensino fundamental. Estudos e pesquisas em Psicologia Social, 14(3), 814-833. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812014000300007
Conselho Nacional de Saúde. (2018). Resolução CNS nº 510, de 7 de abril 2016. Ministério da Saúde. http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2006). Relações interpessoais e habilidades sociais na Educação. UFSCar. http://www.rihs.ufscar.br/wp-content/uploads/2015/02/relacoes-interpessoais-e-habilidades-sociais-na-educacao
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2013). Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática (6. ed.). Vozes.
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2014). Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo (11. ed.). Vozes.
Del Prette, Z. A. P. & Del Prette, A. (2017). Competência Social e Habilidades Sociais: Manual Teórico e Prático. Vozes.
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6. ed.). Atlas.
Lefèvre, F., & Lefèvre, A. M. C. (2003). Discurso do Sujeito Coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (Ed. rev. ampl.). EDUCS.
Mello, E. F. F., & Teixeira, A. C. (2012). A interação social descrita por Vigotski e sua possível ligação com a aprendizagem colaborativa através das tecnologias de rede [Apresentação de trabalho]. 9º Seminário De Pesquisa E Educação Da Região Sul - ANPED Sul, Caxias do Sul, RS, Brasil. http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/6/871
Miller, S. A. (1988). Parents’ beliefs about children’s cognitive development. Child Development, 59(2), 259-281. https://doi.org/10.2307/1130311
Molina, R. C. M., & Del Prette, Z. A. P. (2006). Funcionalidade da relação entre habilidades sociais e dificuldades de aprendizagem. Psico-USF, 11(1), 53-63. https://www.scielo.br/j/pusf/a/jqR4mrtJKHf8FJN7qJjWcbK/abstract/?lang=pt
Paiva, M. L. M. F., & Del Prette, Z. A. P. (2009). Crenças docentes e implicações para o processo de ensino-aprendizagem. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), 13(1), 75-85. http://www.scielo.br/pdf/pee/v13n1/v13n1a09.pdf
Ribas Junior, R. de C. (2002). Cognições de mães brasileiras acerca da paternidade e do desenvolvimento humano: uma contribuição ao estudo da psicologia parental [Tese de Doutorado, Universidade do Estado do Rio de Janeiro].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.