The selfie

Spectacularization of the self and pedagogies on Instagram Stories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2021.3.33202

Keywords:

educational technology, selfie, cultural pedagogies, spectacularization of the self, instagram stories

Abstract

This article presents the results of a survey and has as purpose to analyze selfie postings from a group of young people on Instagram Stories. The main argument is that these young people use of appropriate performances through current pedagogies to make themselves spectacular on this social network. The theoretical fundaments considered studies in the fields of cultural pedagogies and cyberculture applied to education, especially, the concepts of visibility, performance and spectacularization of the self, related to digital social networks and around the age of mobility, in which, mobile technologies made possible the circulation of digital self-portraits. The method used was a qualitative, descriptive and analytical research with a netnographic approach. The article concludes that the surveyed young people make their lifes spectacular through selfie postings to keep visibility on Instagram Stories and, therefore, demonstrate pedagogies and ways of being that move around this feature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joana Dourado França de Souza, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, BA, Brasil.

Mestra e Doutoranda em Educação (PGEDU/UFBA), em Salvador, BA, Brasil. Participa do Grupo de Pesquisa Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas Digitais (EDUTEC) e do Grupo de Pesquisa Educação Comunicação e Tecnologias (GEC).

Edvaldo Souza Couto, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, BA, Brasil.

Doutor em Educação (FE/UNICAMP), em Campinas, SP, Brasil. Professor Titular na Faculdade de Educação (FACED/UFBA), em Salvador, BA, Brasil. Líder do Grupo de Pesquisa Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas Digitais (EDUTEC) e um dos Coordenadores do Grupo de Pesquisa Educação Comunicação e Tecnologias (GEC). Bolsista em Produtividade e Pesquisa, Pq2, CNPq.

References

Amaral, A., Natal, G. & Viana, L. (2008). Netnografia como Aporte Metodológico da Pesquisa em Comunicação Digital. Revista Sessões do Imaginário, 2(20), 34-40. https://revistaseletronicas.pucrfile:///C:/Users/edval/AppData/Local/Temp/4829-Texto%20do%20artigo-15991-1-10-20090312.pdfs.br/ojs/index.php/famecos/article/view/4829

Batista, G. & Rodrigues, R. (2014, setembro). A Construção de Identidade na “Geração Fitness” do Instagram: a representação do eu e do corpo no ciberespaço. Anais do Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil, 37. http://www.intercom.org.br/sis/2014/resumos/R9-1378-1.pdf

Camozzato, V. & Costa, M. (2013). Vontade de pedagogia–pluralização das pedagogias e condução de sujeitos. TESTE, 44, 22-44. https://doi.org/10.15210/caduc.v0i44.2737

Cervo, A., Bervian, P. & Silva, R. (1996) Metodologia Científica: para uso dos estudantes universitários. Makron Books.

Couto, E. (2015) Vida privada na esfera pública: narrativas de corpos e sexualidades nas redes sociais digitais. Entreideias, Salvador, 4(1),163-183. https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v4i1.8710

Costa, T. (2016). A beleza em tempos de Serfie: retratos fotográfcos e uma intimidade criada. Conclusão de Curso. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Disponível: http://pantheon.ufrj.br/handle/11422/555

Costa A, M. & Andrade, P. (2015). Na produtiva confluência entre educação e comunicação, as pedagogias culturais contemporâneas. Perspectiva, 33, 843-862. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2015v33n2p843

Debord, G. (1997). A Sociedade do Espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Contraponto. Fernandes, A. (2015). Selfie: A força comunicacional do autorretrato que as redes sociais reinventaram [Dissertação de Mestrado, Universidade do Minho]. http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/40845

Han, B. (2017). Sociedade da transparência. Vozes. Llosa, M. (2013). A Civilização do Espetáculo: uma radiografia do nosso tempo e da nossa cultura. Objetiva.

Minayo, M., Gomes, R. & Delandes, S. (2009). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Vozes.

Montardo, S. (Org.). (2018). #Selfies: subjetividades e tecnologia. Sulina.

Piza, M. (2012) O Fenômeno Instagram: considerações sob a perspectiva tecnológica [Monografia de Graduação, Universidade de Brasília]. http://bdm.unb.br/bitstream/10483/3243/1/2012_MarianaVassalloPiza.pdf

Recuero, R. (2014) Redes sociais na internet. Sulina. Santana, C. & Couto, E. (2017). Estratégias de visibilidade e ações docentes no Twitter. Educação, 42(2), 435-450. http://dx.doi.org/10.5902/198464442255

Sibilia, P. (2019) O show do eu: A intimidade como espetáculo. Nova Fronteira.

Sibilia, P. (2013). A construção de si como um personagem real: autenticidade intimista e declínio da ficção na cultura contemporânea. ECO-Pós, 15(3), 22-46. https://doi.org/10.29146/eco-pos.v15i3.870

Sibilia, P. (2015). Autenticidade e performance: a construção de si como personagem visível. Fronteirasestudos midiáticos, 17(3), 353-364. https://doi.org/10.4013/fem.2015.173.09

Souza, J. & Couto, E. (2020). Felicidade em gif. Pedagogias dos minivídeos em loop no instagram stories. ETD - Educação Temática Digital, 22(4), 931–947. https://doi.org/10.20396/etd.v22i4.8655338

Souza, J. & Couto, E. (2016) Snapchat: viver e aprender em meio a mensagens autodestrutivas. In Couto, E., Porto, C., Santos, E. App-learning: experiências de pesquisa e formação (pp. 81-124). EDUFBA.

Sturm, H. (2013, Dez. 14) Do selfie ao unselfie. A prática do autorretrato nas redes sociais. Jornal Zero Hora. https://gauchazh.clicrbs.com.br/geral/noticia/2013/12/do-selfie-ao-unselfie-a-pratica-doautorretrato-nas-redes-sociais-4364454.html

Veras, M. (2018). Selfie logo existo. Corrupio.

Published

2021-12-31

How to Cite

Souza, J. D. F. de, & Couto, E. S. (2021). The selfie: Spectacularization of the self and pedagogies on Instagram Stories. Educação, 44(3), e33202. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2021.3.33202

Issue

Section

Other Topics