Education for democratic citizenship

Challenges, impasses and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2021.1.32656

Keywords:

democratic citizenship, citizen education, social emancipation

Abstract

This article discuss the contemporary intersections between citizenship and democracy, especially regarding the role of education. The theoretical and conceptual debate about the challenges and impasses of citizenship and democracy in contemporary times is rescued, as well as the characteristics of a specific model of citizenship, called democratic citizenship. This model is based on three basis that should integrate the school curriculum: (a) critical thinking; (b) universal citizenship; and c) imaginative capacity. We understand that construction of democratic citizenship depends on a plural human formation that surpasses technical and economic utilitarianism. The importance of the presence of the humanities, philosophy and arts in the school curriculum arises from this need, due to critical and denaturalizing nature of these areas of knowledge.

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Author Biographies

Luís Fernando Santos Corrêa da Silva, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Erechim, RS, Brasil.

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; sociólogo, com graduação em Ciências Sociais (bacharelado e licenciatura) e mestrado em Sociologia também pela UFRGS; professor associado II da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), em Erechim, RS, Brasil.

Egidiane Michelotto Muzzatto, Rede Municipal de Ensino de Muitos Capões (RMEMC), Muitos Capões, RS, Brasil.

Mestra em Ciências Humanas pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), em Erechim, RS, Brasil; graduada em Licenciatura em Filosofia pela Universidade de Caxias do Sul (UCS), em Caxias do Sul, RS, Brasil; professora de Filosofia da rede pública de Ensino e do Grupo Educacional Bom Jesus.

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Published

2021-06-21

How to Cite

da Silva, L. F. S. C., & Muzzatto, E. M. (2021). Education for democratic citizenship: Challenges, impasses and perspectives. Educação, 44(1), e32656. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2021.1.32656

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