Teaching in prison: teacher-student relationship and teaching identity
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.31938Keywords:
Teaching in prison. Teaching identity. Teacher-student relationship.Abstract
In this article, we sought to describe how the teacher’s direct relationship with his students in deprivation of liberty can influence the way in which the teacher constitutes his self-image, self-esteem and professional fulfillment. The investigation included the voluntary participation of five teachers from the school education of a correctional institution and an interview with the director of the school. For this purpose, data collection instruments were used: open interviews and field diary records. The results suggest that the teacher-student relationship represents a significant element in the process of constitution of the professional identity of the teachers of the penitentiary unit investigated.
Downloads
References
BOLÍVAR, Antonio. La identidad profesional del profesorado de secundaria: crisis y reconstrucción. 5. ed. Málaga, Espanha: Ediciones Aljibe, 2006.
BRASIL. Código Penal. Brasília, 1984. Disponível em:
<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/Del2848compilado.
htm>. Acesso em: 27 jun. 2018.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988. Disponível em:
<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm>. Acesso em: 27 jun. 2018.
CIAMPA, Antonio da Costa. Identidade. In: CODO, Wanderley; LANE, Silvia Tatiana Maurer (Org.). Psicologia social: o homem em movimento. São Paulo: Brasiliense, 1997.
DUARTE, Alisson José Oliveira. Processo de constituição da identidade profissional de professores da educação escolar de uma unidade prisional de Minas Gerais. 2017. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, 2017.
DUARTE, Alisson José Oliveira; SIVIERI-PEREIRA, Helena de Ornellas. Aspectos históricos da educação escolar nas instituições prisionais brasileiras do período imperial ao século XXI. Educação Unisinos, v. 22, n. 4, maio/jun. 2018.
OLIVEIRA, Carolina Bessa Ferreira. A educação escolar nas prisões: uma análise a partir das representações dos presos da penitenciária de Uberlândia (MG). Educ. Pesq., São Paulo, v. 39, n. 4, p. 955-967, out./dez. 2013.
ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. A escola da prisão como espaço de dupla inclusão: no contexto e para além das grades. Polyphonía, v. 22, n. 1, p. 111-120, jan./jun. 2011.
ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. Desafio histórico da educação prisional brasileira: Ressignificando a formação de professores... um quê de utopia? Revista HISTEDBR On-Line, Campinas, n. 47, p. 205-219, set. 2012.
ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. Educação escolar para jovens e adultos em situação de privação de liberdade. Cad. Cedes, Campinas, v. 35, n. 986, p. 239-255, maio-ago. 2015.
ROGERS, Carl. Sobre o poder pessoal. 10. ed. São Paulo, Martins Fontes, 2001.
SIVIERI-PEREIRA, Helena de Ornellas. O professor principiante e os espaços de interação entre as dimensões pessoais e profissionais da carreira docente. 2008. 320 f. Tese (Doutorado em Ciências, Área: Psicologia) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, 2008.
VASQUEZ, Eliane Leal. Sociedade cativa. Entre cultura escolar e cultura prisional: uma incursão pela ciência penitenciária. 2008. 163 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.