Brazil and Uruguay: influences and approximations in the education intellectual field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.31936

Keywords:

History of education. Uruguay. Pelotas (Rio Grande do Sul). Brazil. Scholars.

Abstract

An approximation to international models in several fields, such as economic, social, political, cultural and educational ones, occurred in Brazil at the end of the 19th century and in the first decades of the 20th century. Taking into account that many scholars from Pelotas played an active role in the dissemination of educational principles in the city, this study aims at discussing these scholars’ educational processes, the social networks which led to their acknowledgement and the influence of Uruguayan authors on their education. It should be highlighted that, based on History of Education, this study considers scholars the ones who have struggled to disseminate, discuss and propose educational projects either by social networks or by conferences, courses and articles. In order to reach its objective,
this study followed the scholars’ paths by accessing several texts that composed their libraries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMANAQUE DE PELOTAS. Direção Ferreira & C. Pelotas, 1916.

ALMANAQUE DE PELOTAS. Direção Ferreira & C. Pelotas, 1918.

ALMANAQUE DE PELOTAS. Direção de F. Paradeda. Pelotas, 1933.

ARAÚJO, Orestes. Historia de la Escuela Uruguaya. Montevideo: Imp. El Siglo Ilustrado, 1911.

BORGES, Luis. O projeto cívico-pedagógico de João Simões Lopes Neto. Pelotas: Editora da Universidade Federal de Pelotas, 2009 [Dissertação de Mestrado].

BRALICH, Jorge. Breve historia de la educación en el Uruguay. Montevideo: Ediciones del Nuevo Mundo, 1987.

CAETANO, Gerardo. La República Batllista. Tomo 1. Ciudadanía, republicanismo y liberalismo en Uruguay (1910-1933). Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental, 2011.

CAMPOS, Humberto de. Fragmentos de um diário. São Paulo: Editora Mérito, 1962.

CARVALHO, Marta M. Chagas de Carvalho. A escola e a República. São Paulo: Editora Brasiliense, 1989.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean et. al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2010.

DEVOTO, Juan E. Pivel; DEVOTO, Alcira Ranieri de Pivel. Historia de la Republica del Uruguay (1830-1930). 2. ed. Montevideo: Editorial Medina, 1956.

DINIZ, Carlos Sica. João Simões Lopes Neto, uma biografia. Porto Alegre: AGE, 2003.

GREISSING, Carolina. Conflictos y tensiones en el debate por la educación durante el Centenario (1910-1934). In: CAETANO, Gerardo. Los uruguayos del Centenario: nación, ciudadanía, religión y educación (1910-1930). Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental, 2000.

MARLETTI, Carlo. Intelectuais (verbete). In: BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola; PASQUINO, Gianfranco. Dicionário de Política. 4. ed. Brasília: Universidade de Brasília, 1992.

MICHEL, Caroline B.; ARRIADA, Eduardo. Uma missão pedagógica ao Uruguai em 1913: uma leitura sob a ótica do jornal A Federação. In: Anped Sul , X., 2013, Florianópolis, SC. Anais... Florianópolis: Udesc, 2013. p. 1-19. Disponível em: <http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1211-0.pdf>. Acesso em: 03 jan. 2017.

MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio; GONDRA, José Gonçalves. (Org.). Viagens pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2007.

MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio. Viajar para legitimar: Armanda Álvaro Alberto na Comissão de Intercâmbio Brasil- Uruguai (1931). In: Revista Brasileira de História da Educação, Campinas (SBHE/Autores Associados), n. 22, jan./abr. 2010.

MUNICÍPIO DE PELOTAS. Relatório apresentado ao Conselho Municipal em 20 de setembro de 1911, pelo intendente José Barboza Gonçalves. Pelotas: Of. do Diário Popular, 1911.

NAGLE, Jorge. Educação e sociedade na Primeira República. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

NAHUM, Benjamín. Breve historia del Uruguay independiente. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental, 2013.

ODDONE, Juan A. A formação do Uruguai moderno (1870-1930). In: BETHELL, Leslie (Org.). História da América Latina. De 1870 a 1930. São Paulo: Edusp, 2008. v. 5. OLIVEIRA, Lúcia Lippi de. A questão nacional na Primeira República. São Paulo: Brasiliense, 1990.

OSÓRIO, Fernando Luiz. Tiro brasileiro. Discurso proferido no ato da posse de presidente do Tiro Brasileiro de Pelotas, nº 31 da Confederação, em 2 de janeiro de 1916. Pelotas: Typ. do Diário Popular, 1916.

OSÓRIO, Fernando Luiz. Funcção hodierna das bibliothecas populares. Conferência inaugural da série de palestras com o povo, organizada pela Biblioteca Pública Pelotense. Pelotas: Typ. da Livraria Universal, 1920.

OSÓRIO, Fernando Luiz. O encanto dos salões: sua influência literária, artística, social e moral. O dom da raça. A sociedade rio-grandense. Linha-ideal de Pelotas. Pelotas: Livraria do Globo, 1931.

OSORIO, Joaquim Luis. Relatório [da] Sociedade de Tiro Brasileiro de Pelotas, nº 31 da Confederação de Tiro Brasileiro. Pelotas: Livraria Universal de Echenique & C., 1910 (impr. a vapor).

PALOMEQUE, Agapo Luis. La educación primaria entre 1886 y 1900. In: PALOMEQUE, Agapo Luis (Org.) Historia de la educación uruguaya: la educación uruguaya 1886-1930. Montevidéu: Ediciones de La Plaza, 2012. p. 25-58. (Colección Ensayos, 3).

PERES, Eliane. A escola graduada no Rio Grande do Sul no início do século XX: a implantação de um novo modelo e de uma nova cultura escolar. In: VIDAL, Diana Gonçalves; SCHWARTZ, Cleonara Maria (Org.). História das culturas escolares no Brasil. Vitória: Edufes, 2010.

RELATÓRIO apresentado ao Sr. Dr. A. A. Borges de Medeiros, presidente do Estado do Rio Grande do Sul, pelo Dr. Protásio Antônio Alves, secretário de Estado dos Negócios do Interior e Exterior. Em 8 de setembro de 1913. Porto Alegre: Officinas Graphicas da Livraria do Globo, 1913.

REVERBEL, Carlos. Um capitão da Guarda Nacional. Vida e obra de J. Simões Lopes Neto. Porto Alegre: Martins Livreiro, 1981.

ROCHA, Artur Pinto da. João Simões (Serafim Bemol). A Opinião Pública, Pelotas, 13 jul. 1916.

ROSA, Abadie Farias. Pelotas de Agora. In: Almanach de Pelotas. Pelotas: Gráfica do Diário Popular, 1918. p. 180.

SOUZA, Marcos Alves de. A cultura política do “batllismo” no Uruguai (1903-1958). São Paulo: Annablume, Faspesp, 2003.

SOUZA, Rosa Fátima de. História da organização do trabalho escolar e do currículo no século XX (ensino primário e secundário no Brasil). São Paulo: Cortez, 2008.

VELLINHO, Moysés. A carreira póstuma de Simões Lopes Neto. Ensaios literários. Carlos Alexandre Baumgarten (Org.). Porto Alegre: IEL/Corag, 2001.

VIEIRA, Carlos Eduardo. Erasmo Pilotto: identidade, engajamento político e crenças dos intelectuais vinculados ao campo educacional brasileiro. In: LEITE, Juçara Luzia; ALVES, Cláudia (Org.). Intelectuais e história da educação no Brasil: poder, cultura e políticas. Vitória: Sociedade Brasileira de História da Educação/Universidade Federal do Espírito Santo,

Published

2018-09-17

How to Cite

Arriada, E., Michel, C. B., & Nogueira, G. M. (2018). Brazil and Uruguay: influences and approximations in the education intellectual field. Educação, 41(2), 289–299. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.31936