Childhood and city: restrictions and possibilities
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.31317Keywords:
Childhood. Citizenship. Rights of the child. Sociology of Childhood.Abstract
Most children in the world live in cities. The urban population has continued to increase, and with it, the number of children living in cities, increasingly marked by overpopulation, traffic congestion, indicators of pollution, unhealthiness and risk. However, it is not only these factors that influence the lives of the children in the city. As the sociological investigation of childhood has pointed out, the life of children expresses the complexity of contemporary social realities, which may be associated with both the restrictive factors of childhood citizenship and factors of possibility. Based on the characterization of these restriction and possibility factors, this text seeks to inform public policies that promote the well-being of children and the affirmation of their rights in an urban context.
Downloads
References
ARAÚJO, Vania Carvalho de. Pensar a cidade, as crianças e sua educação. Educação (UFSM), v. 43, n. 2, abr./jun. 2018.
ARAÚJO, Vania Carvalho de; CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. As possibilidades de uma experiência compartilhada entre adultos e crianças na cidade. Pro-Posições, v. 28, suppl.1, p. 111-131, 2017.
ARENHART, Deise. Culturas infantis e desigualdades sociais. Petrópolis: Vozes, 2016.
BARRA, Sandra Marlene Mendes. A infância na latitude zero: as brincadeiras da “criança global” africana. Tese (Doutoramento em Estudos da Criança) – Universidade do Minho, Braga, 2016.
BENJAMIN, Walter. Mythe et violence. Paris: Denoël, 1971.
CASTELLS, Manuel. The informational city. Oxford: Blackwell Castro, 1989.
CHRISTENSEN, Pia et al. Children living in sustainable built environments: new urbanisms, new citizens. London: Routledge, 2018.
CHRISTENSEN, Pia; O’BRIEN, Margaret (Ed.). Children in the city: home, neighbourhood and community. London: Routledge Falmer, 2003.
CORSARO, William A. The sociology of childhood. Thousand Oaks: Pine Forge Press, 1997.
FERREIRA, Maria Manuela. “A gente aqui o que gosta mais é de brincar com os outros meninos”: as relações sociais num jardim da infância. Porto: Afrontamento, 2004.
FORTUNA, Carlos. Cidade, cultura e globalização. Oeiras: Celta, 1997.
FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA (UNICEF). Crianças em um mundo urbano. New York: Unicef, 2012.
HARVEY, David. Social justice and the city. London: The University of Georgia Press, 2009.
HEFT, Harry. Affordances of children’s environments: a functional approach to environmental description. Children’s Environments Quarterly, v. 5, n. 3, p. 29-37, 1988.
JAMES, Allison; JENKS, Chris; PROUT, Alan. Theorizing childhood. Cambridge: Polity Press, 1998.
JENKS, Chris. Journeys into Space. Childhood, v. 12, n. 4, p. 419-424, 2005.
LE GALÈS, Patrick. Le retour des villes européennes: sociétés urbaines, mindialisation, gouvernement et gouvernance. Paris: Presses de Sciences PO, 2003.
LEFÈBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Centauro, 2001.
LEVERETT, Stephen. Children spaces. In: FOLEY, R.; LEVERETT, S. (Ed.). Children and young people’s spaces: developing practice. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2011.
LOPES, Frederico; CARLOS NETO. A criança e a cidade: a importância da (re)conciliação com a autonomia. In: CORDOVIL, R.; BARREIROS, J. (Ed.). Desenvolvimento motor na infância. Cruz Quebrada: Faculdade de Motricidade Humana, 2014. p. 265-292.
LOPES, João Teixeira. Andante, andante: tempo para andar e descobrir o espaço público. Sociologia, v. 17, n. 18, p. 69-80, 2007.
MARCHI, Rita de C. Os sentidos (paradoxais) da infância nas ciências sociais: um estudo de sociologia da infância crítica sobre a “não-criança” no Brasil. 2007. Tese (Doutorado em Sociologia Política) – Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, 2007.
MOLANO, Mario Alejandro. Walter Benjamin: historia, experiencia y modernidade. Ideas y Valores, v. xiii, n. 154, p. 165-190, 2014.
O’BRIEN, Margaret; JONES, Deborah; SLOAN, David. Children’s independent spatial mobility in the urban public realm. Childhood, v. 7, n. 3, p. 257-277, 2000.
PAIS, José Machado. Lufa-lufa quotidiana: ensaios sobre cidade, cultura e vida urbana. Lisboa: ICS, 2010.
SARMENTO, Manuel Jacinto. A reinvenção do ofício de aluno e de criança. Atos de Pesquisa em Educação, v. 6, n. 3, p. 581- 602, 2011.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Carta da Cidadania Infantojuvenil do Conselho de Guimarães. Guimarães: ADCL, 2016. Disponivel em: <http://www.adcl.org.pt/ccij/noticias/carta_da_cidadania.pdf>. Acesso em: 1º jul. 2018.
SARMENTO, Manuel Jacinto; FERNANDES, Natália; TOMÁS, Catarina. Políticas públicas e participação infantil. Revista Educação, Sociedade e Cultura, n. 25, p. 183-206, 2007.
SARMENTO, Manuel Jacinto; MARCHI, Rita; TREVISAN, Gabriela. Beyond the modern norm of childhood: children as the margins as a challenge for the sociology of childhood. In: BARALDI, C.; COCKBURN, T. (Ed.). Theorizing childhood: citizenship, rights and participation. Milton Keynes: Palgrave- Macmillan, 2018. p. 135-157.
SARMENTO, Manuel Jacinto; SOARES, Natália Fernandes; TOMÁS, Catarina. Participação social e cidadania activa das crianças. In: RODRIGUES, David (Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus Editorial, 2006. p. 141-159.
SASSEN, Saskia. The global city: New York, London and Tokyo. Princeton: Princeton University Press, 2001.
SASSEN, Saskia. The city: its return as a lens for social theory. In: CALHOUN, C.; ROJEK C.; Turner, B. (Ed.). The sage handbook of sociology. London: Sage, 2005. p. 457-470.
SHAW, Ben et al. Children’s independent mobility: an international comparison and recommendations for action. London: Policy Studies Institute, 2015.
SIROTA, Regine. Éléments pour une sociologie de l’enfance. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2007.
TONUCCI, Francesco. La ciudad de los niños: un modo nuevo de pensar la ciudad. Madrid: Fund. German Sanchez Ruiperez, 1991.
TREVISAN, G. “Somos as pessoas que temos de escolher, não são as outras pessoas que escolhem por nós”: infância e cenários de participação pública – uma análise sociológica dos modos de codecisão das crianças na escola e na cidade. 2014. Tese (Doutoramento em Estudos da Criança – Sociologia da Infância) – Universidade do Minho, Braga, 2014.
UNITED NATIONS CHILDREN’S FUND (UNICEF). Building friendly child cities. Florence: Unicef/Innocenti Research Centre, 2004.
WIEVIORKA, Michel. Nos enfants. Auxerre: Sciences Humaines Éditions, 2008.
ZEIHER, Helga. Shaping daily life in urban environments. In: CHRISTENSEN; O’BRIEN (Ed.). Children in the city: home, neighborhood and community. London: Routledge Falmer, 2003. p. 66-68.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.