The child and the city: contributions from Childhood Geography

Authors

  • Jader Janer Moreira Lopes Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFF e da UFJF
  • Maria Lidia Bueno Fernandes Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UnB

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.30546

Keywords:

Children. Childhood. Cities. Children’s Geography.

Abstract

This text is about children and the space they occupy in their everyday lives, that is, the physical area where they spend their lives in the city. Dialoguing with authors working on the interfaces involving children, childhood and urban spaces, this book presents a contribution to these fields from the area of Children’s Geography. The considerations presented here are based on the assumption that space cannot be separated from life, and on the refusal to accept a logic according to which human trajectories on Earth are linear paths set in a chronological sequence. The notion of geographical spaces as an expression built on life, and on places where life begins, embraces children’s universe and makes it part of a dialectic process in which life and space are interwined. Therefore, talking about Children’s Geography, and interpreting childhood from the perspective of the encounter allowed by the geographical spaces, is accepting children as a potential presence in our lives and as explicit subjects of enunciation acting under specific circunstances of time and space, and inserted into the political, symbolic and material dimensions of our society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jader Janer Moreira Lopes, Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFF e da UFJF

Possui graduação em Geografia pela UFJF; doutorado em Educação pela UFF; pós-doutorado na Universidade de Siegen/Alemanha. É professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFF e da UFJF. Pesquisa os temas: Geografia da Infância, Educação infantil, Cartografia com crianças.

Maria Lidia Bueno Fernandes, Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UnB

Possui graduação e licenciatura em Geografia pela USP; Magister Artium-M.A. em Etnologia e Psicologia Social pela Ludwig-Maximilians-Universität de Munique/Alemanha; doutorado em Geografia pela USP; pós-doutorado em Geografia da Infância na UFF. É professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UnB. Pesquisa os temas: Geografia e Infância, Educação em contextos culturais específicos; Ensino de Geografia nos anos iniciais da escolarização.

References

ABREU, 1997. A evolução urbana do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Iplan, 1997.

AITKEN, Stuart C. Children’s rights: a critical geographic perspective. In: VANDERHOLE, W. et al. Routledge International Handbook of Children’s Rights Studies. London, New York: T&F Routledg, 2015. Disponível em:

<https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=Y6WsBwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=AITKEN,+Stuart+C.+Children%E2%80%99s+rights:+a+critical+geographic+perspective.&ots=KTBXIDgob5&sig=cqsatFRnEXEczN9F_TSPxfkAElM#v=onepage&q=AITKEN%2C%20Stuart%20C.%20Children%E2%80%99s%20rights%3A%20a%20critical%20geographic%20perspective.&f=false>. Acesso em: 24 fev. 2017.

AZEVEDO, Aluísio. O cortiço. 30. ed. São Paulo: Ática, 1997.

BAKHTIN, Mikail. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. São Paulo: Hucitec, 2014.

CLAVAL, Paul. A geografia cultural. Florianópolis: UFSC, 2014.

CLAVAL, Paul. A evolução recente da geografia. Geosul, Florianópolis, v. 18, n. 35, p. 7-25, jan./jun. 2003.

CRULS, Luiz. Relatório Cruls. Brasília: Conselho Editorial do Senado Federal, 2003.

GEHL, Jan. Do chão, onde vivem as pessoas, Brasília é uma merda. Arch daily, 2017. Disponível em: <http://www.archdaily.com.br/br/875009/jan-gehl-do-chao-onde-vivem-as-pessoasbrasilia-e-uma-merda?utm_source=MyArchDaily&utm_medium =book mark-show>. Acesso em: 12 jul. 2017.

HARVEY, David. The right to the city. New Left Review, n. 53, p. 23-40, Sept./Oct. 2008. Disponível em: <https://newleftreview.org/II/53/david-harvey-the-right-to-the-city>. Acesso em: 27 fev. 2017.

IBGE. Atlas do Censo Demográfico: urbanização. IBGE, 2010. Disponível em: <http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv64529_cap6.pdf>. Acesso em: 12 jul. 2017.

JACOBS, Jane. Morte e vida de grandes cidades. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

KUBITSCHEK, Juscelino. Por que construí Brasília. Brasília: Senado Federal, 2000.

LÉFÈBVRE, Henri. Lógica formal, lógica dialética, 6. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.

LÉFÈBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Moraes, 1991.

LOPES, Jader Janer; FICHTNER, Bernd. O espaço de vida da criança: contribuições dos estudos de Marta Muchow às crianças e suas espacialidades. R. Educ. Públ. Cuiabá, v. 26, n. 63, p. 755-774, set./dez. 2017.

LOPES, Jader Janer; VASCONCELLOS, Tânia. Geografia da Infância. Juiz de Fora: Feme Edições, 2015.

LOPES, Jader Janer; VASCONCELLOS, Tânia. Desenhando conceitos em Geografia da Infância. Disponível em: <http://geografiadainfancia.blogspot.com.br/p/nossas-pesquisas.html>. Acesso em: 15 maio 2017.

MASSEY, Doreen B. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015.

MORAES, Antônio Carlos. Robert de. Geografia histórica do Brasil: capitalismo, território e periferia. São Paulo: Annablume, 2011.

POMPÉIA, Raul. O Ateneu. 16. ed. São Paulo: Ática, 1996.

PROUT, Alan. Reconsiderando a nova Sociologia da Infância. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 141, p. 729-750, set./dez. 2010.

QVORTRUP, Jens. Nove teses sobre a infânica como fenômeno social. Pro-Posições, v. 22, n. 1, p. 199-211, 1983.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SOUSA, Jackeline Corrêa. Ressignificando o lugar: novos sentidos de educação, participação e protagonismo entre crianças e adolescentes da Cidade Estrutural – DF. 2017. 77 f. (Trabalho de Conclusão de Curso) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

VESENTINE, José William. A capital da geopolítica. São Paulo: Ática, 1986.

Zinnecker, Jürgen; Schonig, Bruno von (Hrsg.). Martha Muchow, Hans Heinrich Muchow – Der Lebensraum des Großstadtkindes (1935). Bensheim: päd.-extra buchverlag, 1987.

Published

2018-09-17

How to Cite

Lopes, J. J. M., & Fernandes, M. L. B. (2018). The child and the city: contributions from Childhood Geography. Educação, 41(2), 202–211. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.30546

Issue

Section

Dossiê: Infância e cidade: diálogos com a educação