Cities and childhoods: the child goes to the museum
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.30545Keywords:
Museums. Childhood. Mediations.Abstract
The paper examines the mediation of expositive spaces in the formation of the child in the city. It problematizes the structure of these spaces with orientation towards the adult audience. It is based on the Vigotsky concept of semiotic mediation and establishes a dialogue with authors such as Agamben, Canevacci, Santos, among others, to determine the childhoods in the territorialities of the city. Two surveys mention the present paper and they were developed, in collaboration. The question that guides it is thus defined: how do museums welcome children and what senses do they give to museums when they visit them? In both cases analyzed, the children were conducted in groups for guided tours to exhibition spaces in the city of Vitória. The tours were planned with the children and recorded in photographs and videos, which were later analyzed. The results allow us to perceive that the places visited did not expect children. On the other hand, children assign new senses to the expositive spaces, resizing them from their interests.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Infância e língua. In: AGAMBEN, G. Infância e história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.
ARAÚJO, Vânia. C. Ética e estética tecendo um olhar a partir da criança. Cadernos de Pesquisa em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Centro Pedagógico, Programa de Pós-Graduação em Educação. Vitória: PPGE, v. 11, n. 22, p. 107-120, jul./dez. 2005.
CALVINO, Ítalo. As cidades invisíveis. Tradução de Diogo Mainardi. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
CANEVACCI, Massimo. A cidade polifônica: ensaio sobre a antropologia da comunicação urbana. São Paulo: Studio Nobel, 2004.
FERREIRA, Sonia Maria de Oliveira. A imaginação de Palácio e a mediação das imagens da cidade na educação infantil de Vitória. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013. Disponível em: <http://repositorio.ufes.br/handle/10/6086>. Acesso em: 3 jun. 2017.
KRAMER, Sônia. Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, Fundação Getúlio Vargas, n. 116, jul. 2002.
LEITE, Maria Izabel. Educação estética e infância. Cadernos de Pesquisa em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Centro Pedagógico, Programa de Pós-Graduação em Educação. Vitória: PPGE, v. 11, n. 22, p. 94-106, jul.-dez. 2005.
PEREIRA, Rita Marisa Ribes. Por uma ética da responsividade: exposição de princípios para a pesquisa com crianças. Currículo sem Fronteiras, v. 15, n. 1, p. 50-64, jan./abr. 2015. Disponível em: <http://www.curriculosemfronteiras.org/vol15iss1articles/pereira.pdf>. Acesso em: 3 jun. 2017.
SANTOS, Milton. O dinheiro e o território. In: SANTOS, Milton; BECKER, Bertha K. (Org.). Território, territórios: ensaios sobre o ordenamento territorial. 3. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.
SCHÜTZ-FOERSTE, Gerda Margit. Leitura de imagens: um desafio à educação contemporânea. Vitória: Edufes, 2004.
SCHÜTZ-FOERSTE, Gerda Margit; GUEDES, Michele. Desafios éticos na pesquisa educacional com crianças pequenas: a potência do agir ético. Anais do Grupeci, 2016. (no prelo)
ULIANA, Dulcemar da Penha Pereira. Experiência sensível na educação: um encontro com a arte. Disponível em: <http://repositorio.ufes.br/handle/10/1340>. Acesso em: 10 jun. 2017.
VALDETARO, Maruzza. “Olé”. Obra de arte, reprodução fotográfica. Disponível em: <http://www.secult.es.gov.br/?
id=/espacos_culturais/hotsites/maes/exposicoes/exposicoes_andamento>. Acesso em: 3 jun. 2017.
VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos de. Educação da infância: história e política. Rio de Janeiro: DP&A, 2007.
VIGOTSKI, Lev Semenovitch. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, Lev Semenovitch. A formação social da mente. Tradução José Cipolla Netto. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Psicologia pedagógica. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Denken und Sprechen. Basel: Beltz Taschenbuch, Germany, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.