The integrity of being as a way for the constitution of the teacher as a subject
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29724Keywords:
Integrity of being. Constitution of the teacher as a subject. Liberating conversation. Coexistence.Abstract
In this text I present my reflections about the constitution of the teacher as a subject, taking as a theoretical path the Biological-Cultural Matrix of Human Existence. I start from the assumption that this matrix contains concepts that allow us to understand the different dimensions of living and living together. Articulating concepts of that scaffolding, my experiences as a committed researcher and the voices of other actors who investigate this subject, I express my conception of integrity of being, in the sense of a state of consciousness that allows one to look at oneself with legitimacy and presence with the purpose of being with the other, in coexistence and in mutual transformation. In this reflective path, I propose some principles that can trigger internal processes that allow the emergence of that state of integrity, inspired by the concept of liberating conversation. To conclude, I argue that by acting from a state of presence and in connection with students, in spaces of coexistence the teacher is educating for peace, in a dimension that includes spirituality.
Downloads
References
ANDRADE, Isabel Cristina Feijó. A inteireza do ser: uma perspectiva transdisciplinar na autoformação de educadores. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação da PUCRS, Porto Alegre, 2011.
BOETTCHER, Dulce Marlise; PELLANDA, Nize Maria Campos. Vivências autopoiéticas. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2010.
BRUSTOLIN, Rosane Kohl; SOARES, Eliana Maria do Sacramento. Formação humana dos educadores na era digital: convivência e conversações em grupos focais. In: VII Congresso Internacional de Educação: Profissão docente: há futuro para esse ofício? 2011, São Leopoldo. Anais. Casa Leiria, 2011.
CAPRA, Fritjof et al. Pertencendo ao universo: explorações nas fronteiras da ciência e da espiritualidade. São Paulo: Cultrix, 1991.
CAPRA. Fritjof; LUISI, Pier Luigi. A visão sistêmica da vida: uma concepção unificada e suas implicações filosóficas, políticas, sociais e econômicas. São Paulo: Cultrix, 2014.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a libertação e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
MATURANA, Humberto Romesín. Transformación en la convivencia. Santiago do Chile: Dolmen Ediciones, 2002.
MATURANA, Humberto Romesín; MAGRO, Cristina; GRACIANO, Miriam; VAZ, Nelson (Org.). A ontologia da realidade. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1997.
MATURANA, Humberto Romesín; MAGRO, Cristina; PAREDES, Vitor (Org. e trad.). Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2001.
MATURANA, Humberto Romesín; DÁVILA, Ximena Yánez. Habitar humano em seis ensaios de biologia-cultural. São Paulo: Palas Athena, 2009.
MATURANA, Humberto Romesín; REZEPKA, Sima Nisis de. Formação humana e capacitação. Petrópolis: Vozes, 2000.
MATURANA, Humberto Romesín; VARELA, Francisco Javier. De máquinas e seres vivos – autopoiese: a organização do vivo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
MATURANA, Humberto Romesín; VARELA, Francisco Javier. Autopoiesis and cognition. Dordrecht: D. Reidel, 1980.
PELLANDA, Nize Maria Campos. Complexidade e invenção de si: rumo a uma integração cósmica. In: SOARES, E. M. S.; RECH, J. (Org.). Educação e espiritualidade: tessituras para construção de uma cultura de paz. Caxias do Sul: Educs, 2016.
SENGE, Peter et al. Presença: propósito humano e o campo do futuro. São Paulo: Cultrix, 2007.
SOARES, Eliana Maria do Sacramento; RECH, Jane. Biologia do conhecer e conversar liberador: inspirações para práticas precursoras de convivência de paz no ambiente escolar. In: SOARES, Eliana Maria do Sacramento; RECH, Jane (Org.). Educação e espiritualidade: tessituras para construção de uma cultura de paz. Caxias do Sul: Educs, 2016.
SOARES, Eliana Maria do Sacramento; VALENTINI, Carla Beatris. Docente na cultura digital: reflexões à luz da biologia do conhecer. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 36 n. 61, p. 326-338, jul.-dez. 2011.
VARELA, Francisco Javier; THOMPSON, Evan; ROSCH, Eleanor. A mente incorporada: ciências cognitivas e experiência humana. Porto Alegre: Artmed, 2003.
WHEATLEY, Margaret. Liderança e a nova ciência: descobrindo ordem num mundo caótico. São Paulo: Cultrix, 2006a.
WHEATLEY, Margaret. Liderança para tempos de incerteza: a descoberta de um novo caminho. São Paulo: Cultrix, 2006b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.