The school weighs: education in times of lightness and hypermodernity
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.3.29404Keywords:
School, Society, Hypermodernity, Lightness, Consumerism.Abstract
The hypermodern society is an excited society that demands personalized, tailored, and customized learning experience from the school. This text aims to raise questions and point out intersections on the expansion of capitalism, the specificities of the hypermodern society and the place of education and the school. To that purpose, the text is based on concepts of psychoanalysis and the philosophical theories of authors such as Gilles Lipovetsky and Zygmunt Bauman to delineate the impacts of this new socioeconomic order on the social ties. Hence, it is possible to reflect upon how crucial it is that the school plays a socially edifying role in face of this new economic, cultural and technological scenario. The school is the social agent that guarantees individuals are formed with ethical, reflective, critical views; sensitive to the urgent matters concerning a country which high levels of inequality support a disproportionate set of privileges.
Downloads
References
AGUIAR, Rosana Márcia R.; ALMEIDA, Sandra Francesca Conte de. Mal-estar na Educação – o sofrimento psíquico dos professores. Curitiba: Juruá, 2008.
ALMEIDA, Felipe Quintão de; GOMES, Ivan Marcelo; BRACHT, Valter. Bauman e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
ALMEIDA, Sandra Francesca Conte de. A ética do sujeito no campo educativo. In: Almeida , Sandra Francesca Conte de (Org.). Psicologia Escolar: ética e competências na formação e atuação profissional. São Paulo: Alínea, 2003. p. 53-61.
AQUINO, Júlio Groppa. Indisciplina: o contraponto das escolas democráticas. São Paulo: Moderna, 2003.
______. Confrontos na sala de aula. São Paulo: Summus, 1996.
AQUINO, Sérgio Ricardo Fernandes de. Ética e moral no pensamento de Bauman. Cadernos Zygmunt Bauman, Maranhão, v. 1, n. 2, p. 35-47, maio/ago. 2011.
ARENDT, Hannah. A dignidade da política. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2003.
BARBOSA, Joaquim Gonçalves. Pensamento plural e a instituição do outro. Educação e Linguagem, São Paulo, ano 7, n. 9, p. 11-122, jan./jul. 2004.
BAUMAN, Zygmunt. Danos colaterais: desigualdades sociais numa era global. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
______. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
BAUMAN, Zygmunt. Desafios pedagógicos e modernidade líquida. Entrevista concedida a Alba Porcheddu. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 137, p. 661-684, maio/ago. 2009.
CANIATO, Ângela Maria Pires. A subjetividade na contemporaneidade: da estandartização dos indivíduos ao personalismo narcísico. SILVEIRA, Andreia F. et al. (Org.). Cidadania e participação social. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008, p. 5-22.
______. A sociabilidade autoritária: comprometimento na individualização e para a cidadania. Psicologia em Estudo. Maringá, v. 2, n. 3, p. 109-130, jul./dez. 1997.
COSTA, Jurandir Freire. Sobre a geração AI-5: violência e narcisismo: In: ______. Violência e Psicanálise. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1986. p. 117-189.
GENTILI, Pablo. A falsificação do consenso: simulacro e imposição na reforma educacional do neoliberalismo. Petrópolis: Vozes, 1998.
LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaios sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
______. A cultura-mundo, resposta a uma sociedade desorientada. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
______. Da leveza: rumo a uma civilização sem peso. Barueri: Manole, 2016.
OLIVEIRA, Adriano Machado. Entre impuros e estranhos: o pensamento de Zygmunt Bauman e a lógica escolar do ensino médio. Revista Espaço Acadêmico, v. 11, n. 125, p. 83-98, out. 2011.
SILVA, Midierson Sebastião Maia da. Publicidade, desejo e gozo: uma leitura da enunciação publicitária do consumo da moda. São Paulo, 2012. (Dissertação de Mestrado da Escola de Comunicação e Artes) - Universidade de São Paulo.
TEIXEIRA, Vanessa Leite; COUTO, Luís Flávio Silva. A cultura do consumo: uma leitura psicanalítica lacaniana. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 15, n. 3, p. 583-591, jul./set. 2010.
TÜRCKE, Christoph. Sociedade excitada: filosofia da sensação. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.