Selection of public school principals: arguments about the merit of the candidate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.29028

Keywords:

National Education Plan. School management. Democratic management. Merit.

Abstract

According to PNE (BRASIL, 2014), states and municipalities should approve legislation regulating the democratic management of public education associated with technical criteria of merit. This paper deals with the requirements attributed to merit present in the legislation of three municipalities of the state of Rio de Janeiro – Rio de Janeiro, Duque de Caxias, and Valença. There is a consensus that candidates for the direction of the school should be effective servants, have teaching experience without administrative or judicial pending. However, there is no consensus on the candidate’s training. We evaluate that the way in which each federated entity resigns and hybridizes to the merit category presents itself in different ways in view of the autonomy of the federated entities, the political moment lived in each municipality / state, the normative infidelities and the elastic form as they appropriate norm that guides the action, in this case, the PNE.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela Patti do Amaral, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora Associada da Faculdade de Educação da UFRJ e Professora do Programa de Pós Graduação em Educação - PPGE da Faculdade de Educaçãoda UFRJ

References

AMARAL, Daniela Patti do. Mérito, desempenho e participação nos planos municipais de educação: sentidos da gestão democrática. RPGE – Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara v. 20, n. 03, p. 385-404, 2016.

https://doi.org/10.22633/rpge.v20.n3.9732

ARELARO, Lisete Regina Gomes; JACOMINI, Márcia Aparecida; CARNEIRO, Silvio Ricardo Gomes. Limitações da participação e gestão democrática a rede estadual paulista. Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 137, out.-dez. 2016

https://doi.org/10.1590/es0101-73302016167343

BARBOSA, Livia. Igualdade e Meritocracia: a ética do desempenho nas sociedades modernas. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Seção 1, Brasília, DF, p. 11, 16 maio 2006.

https://doi.org/10.1590/s0101-73302006000400014

BRASIL. Projeto de Lei 8.035/2010. Brasília, DF: Câmara Federal, 2010.

Disponível em: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=DE675521D54289C3950413A0A52F1F08.proposicoesWebExterno2?

codteor=831421&filename=PL+8035/2010. Acesso em: 2 nov. 2017.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988.

Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 21 out. 2017.

https://doi.org/10.11606/d.2.2010.tde-13122010-160747

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 jun. 2014.

Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 23 maio 2019.

https://doi.org/10.19177/prppge.v8e132014276-286

BRASIL. INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anisio Teixeira. Censo escolar da educação básica. Brasília, DF: INEP, 2016.

https://doi.org/10.1590/s2176-6681/371614642

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 dez. 1996.

Disponível em: http://legis.senado.gov.br/legislacao/ListaTextoIntegral.action?id=75723. Acesso em: 22 out. 2017.

https://doi.org/10.11606/d.2.2017.tde-03102017-105747

CÂMARA MUNICIPAL DE DUQUE DE CAXIAS. Projeto de Lei. Dispõe sobre a gestão democrática da educação pública no município de Duque de Caxias e dá outra providencias. Duque de Caxias, RJ: 2017.

https://doi.org/10.17648/galoa-cbee-6-29225

CARVALHO, M.J. DE A modalidade de escolha do diretor na escola pública portuguesa. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 22, n. 22, p. 103-121, 2012.

PREFEITURA MUNICIPAL DO RIO DE JANEIRO. Secretaria Municipal de Educação. Ato do Secretário. Resolução SME nº 20, de 29 de setembro de 2017. Dispõe sobre o processo de Seleção de Gestores das Unidades Escolares da Rede Pública do Sistema Municipal de Ensino da Cidade do Rio de Janeiro e dá outras providências. Diário Oficial do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 28 dez. 2017.

https://doi.org/10.17771/pucrio.acad.26443

GOMES, Ana Valeska Amaral. Gestão Democrática no Plano Nacional de Educação. Câmara dos Deputados, 2015. In: GOMES, Ana Valeska Amaral e BRITTO, Tatiana Feitosa. Plano Nacional de Educação: construção e perspectivas. Brasília: Câmara dos Deputados/Edições Câmara/Edições Técnicas, 2015.

https://doi.org/10.18366/conae.2015.0001

LIMA, Maria de Fátima Magalhães. Modalidades de escolha e de provimento de diretores escolares: desafios e alternativas para a gestão democrática e o alcance da qualidade da educação. [2012].

Disponível em: http://www.anpae.org.br/iberoamericano2012/Trabalhos/MariaDeFatimaMagalhaesDe Lima_res_int_GT8.pdf. Acesso em: 23 out. 2017.

https://doi.org/10.17771/pucrio.acad.38466

LIMA, L. C. Administração Escolar: estudos. Porto, Portugal: Porto Editora, 2011.

https://doi.org/10.21814/rpe.3047

LIMA, L. C. Gestão democrática das escolas: do autogoverno à ascensão de uma pós-democracia gestionária. Educação e Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1067-1083, out./dez. 2014.

https://doi.org/10.1590/es0101-73302014142170

LÜCK, Heloisa. Mapeamento de práticas de seleção e capacitação de diretores escolares. São Paulo: Fundação Vitor Civita, 2011.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006.

https://doi.org/10.1590/s0101-73302006000100003

MENDONÇA, Erasto Fortes. Estado Patrimonial e gestão democrática do ensino público no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 22, n. 75, p. 84-108, ago. 2001.

https://doi.org/10.1590/s0101-73302001000200007

PREFEITURA MUNICIPAL DE VALENÇA. Boletim Oficial, Valença, n. 719, p. 1-6, 5 nov. 2015.

SCHWARTZMAN, Simon. Nota sobre o patrimonialismo e a dimensão pública na formação da América Latina contemporânea. 12/10/2006.

Disponível em: http://www.schwartzman.org.br/simon/patrimonialismo06.pdf. Acesso em: 30 jun. 2017.

SILVA, Joyce Mary Adam d Paula. A construção da identidade de diretores: discurso oficial e prática. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 3, p. 211-230, dez. 2011.

https://doi.org/10.1590/s0102-46982011000300011

SOUZA, Ângelo Ricardo de. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p.123-140, dez. 2009.

https://doi.org/10.1590/s0102-46982009000300007

VALLE, I.R. (In)Justiça escolar: estaria em xeque a concepção clássica de democratização da educação? Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 659-671, jul./set. 2013.

https://doi.org/10.1590/s1517-97022013005000015

Published

2019-11-06

How to Cite

do Amaral, D. P. (2019). Selection of public school principals: arguments about the merit of the candidate. Educação, 42(2), 308–317. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.29028

Issue

Section

Other Topics