A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization

Authors

  • Marilene Gabriel Dalla Corte Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.29023

Keywords:

Emerging contexts. Internationalization. Degree courses. College Education.

Abstract

This study outlines and analyzes the main elements that configure emerging contexts in Higher Education and, in particular, undergraduate courses in Brazil. It is a research of the state of knowledge, carried out in the Digital Library of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), from the period of 2012 to 2016. The papers analyzed present elements that characterize what has emerged from the perspective the expansion and diversification, the dialogue between basic and higher education, diversity and, in particular, internationalization understood as a challenge to undergraduate courses. In scientific productions the terminology "emergent contexts" is still little discussed, however they are related to elements that interfere or result from the [re]formulation of educational policies; are unveiled in government and/or institutional strategies and actions and are embedded in the scenario of teacher training.

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Author Biography

Marilene Gabriel Dalla Corte, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação - PUCRS; Mestre em Educação - UFSM; Especialista em Administração e Supervisão Escolar - UFSM; Especialista em Psicopedagogia - FAFRA; Graduada em Pedagogia - FIC. Bolsista CNPq PDJ, cursando Pós-Doutorado na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, com o foco na temática Educação Superior e Contextos Emergentes. Professora Adjunta do Departamento de Administração Escolar - ADE, do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Coordenadora Substituta e docente no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional (PPPG) do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria. Integrante do Conselho Municipal de Educação de Santa Maria/RS - CMESM. Líder do GESTAR - Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas e Gestão Educacional. Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa ELOS voltado para pesquisas sobre o campo curricular, perpassando pelas políticas públicas e práticas educativas. Integrante do Grupo de Pesquisa UNIVERSITAS/RIES com foco de pesquisa na organização de conhecimentos sobre Educação Superior nos campos das políticas, práticas pedagógicas e formação de professores. Tem experiência na Educação Básica e Superior, com ênfase em políticas públicas, gestão educacional, gestão escolar e universitária, formação de professores.

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Published

2017-12-31

How to Cite

Dalla Corte, M. G. (2017). A study about the contexts emerging in the courses of licenciatura in Brazil: in highlight internationalization. Educação, 40(3), 357–367. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.29023

Issue

Section

Dossiê: Internacionalização da educação superior