The challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.27594

Keywords:

Higher education. Professional development. Faculty development. University professor.

Abstract

The furtherance of teacher’s professional development is a challenge for higher education institutes which aim for teaching excellence. Among the hindrances, there is the difficulty of balance between individual and institutional’s needs as well involving not only professors but also collaborators, managers and students. Therefore, this case study discusses the challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formation. The scope evaluated is the responsible department for teacher’s formation strategies on a private higher education institution. The chosen department is the Centro de Ensino e Aprendizagem (2014-2016) where happened the creation and consolidation process of this strategies. Contemplated in this case study are: original context, administrative articulation and characteristics of the established formation program. Among the measures taken to involve and to legitimate actions, it is possible to highlight the take-up of a diverse simultaneous acting front, the recognition of good teaching practices and the incentive to experience sharing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Meyer, Instituto Federal do Paraná; Pontifícia Universidade Católica do Paraná.

Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Mestre em Educação pela PUCPR. Professora na área de Comunicação do Instituto Federal do Paraná (IFPR).

Cinthia Bitencourt Spricigo, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

PhD em Engenharia Química, Universidade Federal de Santa Catarina, Professora do Curso de Engenharia de Alimentos da PUCPR, Diretora de Suporte à Graduação

Elisangela Ferretti Manffra, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

PhD em Ciências Naturais, Bergische Universität Wuppertal, Professora do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia em Saúde da PUCPR e Coordenadora do Centro de Ensino e Aprendizagem da PUCPR - CrEAre

Dilmeire Sant'Anna Ramos Vosgerau, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

PhD em Educação, Université de Montréal - Canadá, Professor at Pontifical Catholic University of Parana, Programa de Pós-Graduação em Educação, Pesquisadora do Centro de Ensino e Aprendizagem da PUCPR - CrEAre.

References

BEDARD, D.; CLEMENT, M.; TAYLOR, K. L. Validation of a conceptual framework. In: SAROYAN, A.; FRENAY, M.

(Ed.). Building teaching capacities in higher education:a comprehensive internacional model. Sterling, Virginia: Stylus, 2010. p. 168-187.

CUNHA, M. I. da. Trajetórias e lugares de formação universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara: Junqueira&Marin, 2010.

CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.

MARTINS, V. et al. O comitê de inovação na graduação e a elaboração de princípios para a graduação como uma estratégia de mudança na cultura universitária: a experiência da PUCPR. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DE GESTÃO UNIVERSITÁRIA, 14., 2014, Florianópolis.

NIZA, S. Contextos cooperativos e aprendizagem profissional: a formação no movimento da Escola Moderna. In: FORMOSINHO, João (Org.). Formação de professores: aprendizagem profissional e ação docente. Porto: Porto Editora, 2009. p. 345-362.

OLIVEIRA, J. R.; MARTINS, V. Visão estratégica da graduação: a experiência da PUCPR. In: Colóquio Inter - nacional de Gestão Universitária , 14., 2014, Florianópolis.

PUCPR. Princípios Orientadores do Processo de Ensino e Aprendizagem. Curitiba, 2014.

PUCPR. Relatório de Autoavaliação. Curitiba, 2015a. Disponível em: www.pucpr.br/arquivosUpload/1237081891429272795.pdf. Acesso em: 20 out.2016.

PUCPR. PUCPR promove oficinas e conferências sobre metodologias ativas com Eric Mazur e Bennet Goldberg. Curitiba, 20 jul. 2015. 2015b. Disponível em: <http://www.pucpr.br/escolademedicina/csnoticia.php?ref=1&id=2015-07-20_58239>. Acesso em: 22 nov. 2016.

PUCPR. Evento busca compartilhar experiências e refletirsobre as práticas docentes na graduação. Curitiba, 10 set. 2015. 2015c. Disponível em: <http://www.pucpr.br/noticia.php?ref=1&id=2015-09-10_59058>. Acesso em: 22 nov. 2016.

PUCPR. Evento acontece de 21 de setembro a 12 de dezembro e oferta aos professores diversas oficinas. Curitiba, 18 set. 2015. 2015d. Disponível em: <http://www.pucpr.br/noticia.php?ref=1&id=2015-09-18_59221>. Acesso em: 22 nov. 2016.

PUCPR. Formação docente. Curitiba, 2016a. Disponível em:

<http://www.formacaodocentepucpr.com.br/>. Acesso em: 21 nov. 2016.

PUCPR. Plano de desenvolvimento da graduação. Curitiba: PUCPRess, 2016b. Disponível em: <https://livraria.pucpr.br/pdg/pdf/PDG_PLANO_DESENVOLVIMENTO.pdf>. Acesso em: 16 nov. 2016.

PUCPR. Sobre devising. Curitiba, 22 jun. 2016. 2016c. Disponível em: <http://www.pucpr.br/noticia.php?ref=1&id=2016-06-22_62445>. Acesso em: 16 nov. 2016.

PUCPR. Livro de professores da PUCPR discute princípios orientadores para o ensino superior. Curitiba, 25 jul. 2016. 2016d. Disponível em: <http://www.pucpr.br/escolademedicina/csnoticia.php?ref=1&id=2016-07-25_62896>. Acesso em: 16 nov. 2016.

SAROYAN, A.; AMUNDSEN, C. Rethinking teaching in higher education: from a course design workshop to a faculty development framework. Sterling: Stylus Publishing, 2004.

TAYLOR, K. L.; COLET, N. R. Making the shift from faculty development to educational development. In: SAROYAN, A.; FRENAY, M. (Ed.). Building teaching capacities in higher education: a comprehensive internacional model. Sterling,

Virginia: Stylus, 2010. p. 139-167. TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educ. Pesq., São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, dez. 2005.

VEIGA, I. P. A. et al. Universidade e desenvolvimento profissional docente: propostas em debate. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2012.

VOSGERAU, D. S. R.; ORLANDO, E. A.; MEYER, P. Produtivismo acadêmico e suas repercussões no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 138, p. 231-247, jan. 2017.

ZABALZA, M. A. Innovación en la enseñanza universitaria. Contextos educativos. Revista de Educación, [S.l.], p. 113-136, maio 2003. Disponível em: <https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/531>. Acesso em: 20 abr. 2017.

ZABALZA, M. A. O ensino universitário: seu cenário, seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

ZABALZA, M. A. Ser professor universitário hoy. La cuestión universitária, Madrid, n. 5, p. 69-81, 2009. Disponível em

<http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3338>. Acesso em: 7 dez. 2016.

Published

2018-09-17

How to Cite

Meyer, P., Spricigo, C. B., Manffra, E. F., & Vosgerau, D. S. R. (2018). The challenge of institutional’s mobilisation on teacher’s formation. Educação, 41(2), 250–261. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.27594