Impermeability of “policies” for children: for a necessary resemantization of law
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.25981Keywords:
Public policy. Law and children. Hannah Arendt and law.Abstract
This article, in the form of theoretical essay, aims at reflecting on public “policies” for children who use the law as a justice mechanism for social equity. However, these policies are not translated into an experience that concerns everyone’s lives because of the impermeability of their actions. In the light of Hannah Arendt’s (1987, 1989, 2002, 2008, 2010) thoughts, this study discusses the relationship between politics, law and children. At the same time, it glimpses at a necessary re-semantization of law as an attribute of our lives in society, understanding it as an ontological principle of democratic action that can evoke new public co-responsibilities toward children and their demands for rights.
Downloads
References
A VOZ DO TRABALHADOR , Rio de Janeiro, p. 1-2, ano I, n. 1, 01 jul.1908.
ARAÚJO, Vania Carvalho de. A criança socialmente desvalida: entre o trabalho e a ameaça da lei. In: FARIA FILHO, Luciano. Mendes; ARAÚJO, Vania Carvalho de (Org.). História da educação e da assistência à infância no Brasil. Vitória: Edufes, 2011. p. 171-205.
ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense, 2010.
ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2007.
ARENDT, Hannah. Homens em tempos sombrios. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
ARENDT, Hannah. A promessa da política. Rio de Janeiro: Difel, 2008.
ARENDT, Hannah. O que é política? Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
ASSY, Bethania. Introdução à edição brasileira. Faces privadas em espaços públicos: por uma ética da responsabilidade. In: ARENDT, Hannah. Responsabilidade e julgamento. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. p. 31-60.
BAZÍLIO, Luiz Cavalieri. O Estatuto da Criança e do Adolescente está em risco? Os Conselhos Tutelares e as medidas socioeducativas. In: BAZÍLIO, Luiz Cavalieri; KRAMER, Sonia (Org.). Infância, educação e direitos humanos. São Paulo: Cortez, 2003. p. 83-106.
CARVALHO, José Sergio Fonseca de. A crise na educação como crise da modernidade. Revista Educação, São Paulo, n. 4 (n. esp.), p. 16-25, set. 2011.
CHALHOU B, Sidney. Trabalho, lar e botequim: o cotidiano dos trabalhadores no Rio de Janeiro da Belle Époque. Rio de Janeiro: Brasiliense, 1986.
DON ZELOT, Jacques. A polícia das famílias. Rio de Janeiro: Graal, 1980.
DUARTE, André. Hannah Arendt: repensar o direito à luz da política democrática radical. Revista Estudos Políticos, n. 0, 2010.
GENTILI, Pablo. O direito à educação e as dinâmicas de exclusão na América Latina. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 109, set./dez. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br>. Acesso em: 10 maio 2016.
INN ERARITY, Daniel. O novo espaço público. Lisboa: Teorema, 2010.
LARO SSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
MARC ÍLIO, Maria Luiza. História social da criança abandonada. São Paulo: Hucitec, 1998.
ORTEGA, Francisco. Para uma política da amizade: Arendt, Derrida, Foucault. Rio de Janeiro: Sinergia, Relume Dumará, 2009.
RENAUT, Alain. A libertação das crianças: a era da criança cidadão. Contribuição filosófica para uma história da infância. Lisboa: Instituto Piaget, 2002.
SENN ETT, Richard. O declínio do homem público: as tiranias da intimidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
SPOSATI, Aldaíza. Assistência social: de ação individual a direito social. Revista Brasileira de Direito Constitucional, São Paulo, n. 10, p. 435-458, jul./dez. 2007.
STEIN, Stanley J. Origens e evolução da indústria têxtil no Brasil – 1850/1950. Rio de Janeiro: Campus, 1979.
TEIXEIRA, Antonio Braz. O sentido e valor do direito: introdução à filosofia jurídica. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2010.
TELLES, Vera da Silva. Direitos sociais: afinal do que se trata? Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.