Partnership between university and basic school: forming a community of practice?
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.24339Keywords:
Supervised practice. Teacher training. University – Basic School.Abstract
The aim is to reflect on the possibilities contained in the university-basic school partnership, with the axes of teacher training and supervised practice. The concept of community of practice (LAVE; WENGER, 1991) was used to analyze the two supervised training situations. We found that there was the formation of a community of practice, because teachers engaged in literacy issues and indiscipline. They made plans, reading and writing activities and sought the potential of students. They acquired a shared repertoire of routines and activities for literacy, shared responsibility for teaching and learning, as well as ways to solve classroom problems.
Downloads
References
BALL, Stephen. Performatividade, privatização e o pós-estado do bem estar. Educação e Sociedade, Campinas, SP, v. 25, n. 89, p. 1105-1126, set./dez. 2004.
BOAVIDA, Ana Maria; PONTE, João Pedro. Investigação colaborativa: potencialidades e problemas. In: GTI (Org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, p. 43-55, 2002.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para Educação Básica. Resolução CNE/CEB n. 4, de 13 julho de 2010.
CANDAU, Vera Maria (Org.). Didática: questões contemporâneas. Rio de Janeiro: Forma & Ação, 2009. 191 p.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade; CALDEIRA, Janaina Soler. Processos de negociação de significados sobre pensamento algébrico em uma comunidade de prática de formação inicial de professores de matemática. Investigação em Ensino de Ciências, v. 16, n. 3, p. 373-401, 2011.
DOURADO, Luiz F.; OLIVEIRA, João F. de. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cadernos Cedes, Campinas, SP, v. 29, n. 78, p. 201-215, maio/ago. 2009.
ERAUT, Michael. Factors affecting the transfer of sharing of good practice in shools. In: NIJHOF, Win J; NIEUWENHUIS, Loek F. M. (Eds.). The learning potential of the workplace. Sense Publishers, Rotterdam, p. 113-128, 2008.
ERAUT, Michael. Conceptual analysis and research questions: do the concepts of learning community and community of practice provide added value? Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA, 2002, p.1-12.
FIORENTINI, Dario. Investigar e aprender em comunidades colaborativas de docentes da escola e da universidade. XVI Endipe – Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Unicamp, Campinas, 2012. Anais do... Campinas, 2012. Livro 3, p. 219-252.
FIORENTINI, Dario. Aprendizagem profissional e participação em comunidades investigativas. XI Encontro Nacional de Educação Matemática (Enem). Educação Matemática: Retrospectiva e Perspectivas, Curitiba, PR, 18 a 21 julho, 2013, p. 1-15.
LAVE, Jean; WENGER, Etienne. Prática, pessoa, mundo social. In: DANIELS, Harry (Org.). Uma introdução a Vygotsky. São Paulo: Loyola, 2002. p. 165-173.
MELO, Maria Julia Carvalho de; ALMEIDA, Lucinalva Ataíde Andrade de. Estágio supervisionado e prática docente: sentidos das produções discursivas da Anped, BDTD e EPENN. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 3, p. 34-51, 2014.
MIZUKAMI, Maria das Graças Nicoletti. Desenvolvimento profissional da docência centrado na escola: pesquisa e prática envolvendo universidade pública. XVI Endipe – Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Unicamp, Campinas, 2012. Anais do... Campinas, 2012. Livro 3, p. 253-267.
NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote/Instituto de Inovação Educacional, 1997.
OLIVEIRA, Maria Rita Neto Sales. 20 anos de Endipe. In: CANDAU, Vera Maria. (Org.) Didática, currículo e saberes escolares. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 161-186.
OLIVEIRA, Raquel Gomes de; SANTOS, Vinício de Macedo. Inserção inicial do futuro professor na profissão docente: contribuições do estágio curricular supervisionado na condição de contexto de aprendizagem situada. Educação Matemática em Pesquisa, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 35-49, 2011.
PANIZZOLO, Claudia; SILVA, Jorge Luiz Barcellos da; SILVESTRE, Magali Aparecida; GOMES, Marineide de Oliveira; JARDIM, Vera Lucia Gomes. Programa de Residência Pedagógica da Unifesp: avanços e desafios para implantação de propostas inovadoras de estágio. XVI Endipe – Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Unicamp, Campinas, 2012. Anais do... Campinas, 2012. p. 1-13.
PÉREZ-GÓMEZ, Alberto. Ensino para a compreensão. In: GIMENO SACRISTÁN, José; PÉREZ-GOMEZ, Alberto (Orgs.). Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artmed, 2000.
PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez, 2002a.
PIMENTA, Selma Garrido. A pesquisa em Didática (1996-1999). In: CANDAU, Vera Maria. (Org.) Didática, currículo e saberes escolares. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002b. p. 78-99.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34 jan./abr. 2007. p. 94-181.
SACRISTÁN, José Gimeno. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, Antonio (Org.). Profissão professor. Lisboa: Livros Horizonte, 1991.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TAUCHEN, Gionara; DEVECHI, Catia Piccolo Viero; TREVISAN, Amarildo Luiz. Interação universidade e escola: uma colaboração entre ações e discursos. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 42, p. 369-393, maio/ago. 2014.
WENGER, Etienne. Comunities of practice: learning, meaning, and identity. New York: Cambridge University Press, 1998.
WENGER, Etienne. Communities of practice. Learning as a social system, Systems Thinker. 1998. Disponível em:
<http://www.co-i-l.com/coil/knowledge-garden/cop/lss.shtml>. Acesso em: 30 dez. 2002.
WENGER, Etienne. Communities of practice. A brief introduction. Communities of practice. 2007. Disponível em: <http://www.ewenger.com/theory/>. Acesso em: 20 mar. 2016.
WENGER, Etienne; McDERMOTT, R.; SNYDER, W. Cultivating communities of practice: a guide to managing knowledge. Boston: Harvard Business School Press, 2002.
ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.