Partnership between university and basic school: forming a community of practice?

Authors

  • Vania Finholdt Angelo Leite Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Helena do Amaral Fontoura Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.24339

Keywords:

Supervised practice. Teacher training. University – Basic School.

Abstract

The aim is to reflect on the possibilities contained in the university-basic school partnership, with the axes of teacher training and supervised practice. The concept of community of practice (LAVE; WENGER, 1991) was used to analyze the two supervised training situations. We found that there was the formation of a community of practice, because teachers engaged in literacy issues and indiscipline. They made plans, reading and writing activities and sought the potential of students. They acquired a shared repertoire of routines and activities for literacy, shared responsibility for teaching and learning, as well as ways to solve classroom problems.

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Author Biographies

Vania Finholdt Angelo Leite, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora Adjunta de Didática e Estágio Supervisionado da Universidade do Estado do Rio de Janeiro da Faculdade de Formação de Professores em São Gonçalo, RJ. Doutora pelo programa de pós-graduação de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio).

Helena do Amaral Fontoura, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Pós Doutora em Educação na Universidade de Barcelona (2007). Professora Associada do Departamento de Educação da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. É Bolsista do Programa Prociência da UERJ desde 2006. 

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Published

2018-05-29

How to Cite

Leite, V. F. A., & Fontoura, H. do A. (2018). Partnership between university and basic school: forming a community of practice?. Educação, 41(1), 154–162. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.24339

Issue

Section

Dossiê: A construção de profissionalidade: a pessoa em formação