EJA training of educators: innovative ways of teaching practice

Authors

  • Antonio Amorim Universidade do Estado da Bahia.
  • Maria Luiza Ferreira Duques Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.22483

Keywords:

Formation of educators. Teaching practices. Youth and Adult Education.

Abstract

This study investigated the formation needs of bahian educators working in the EJA, in order to develop actions that contribute to the improvement of formation processes. By the importance of the theme it was approached the dialogue with Freire (1996), Di Pierro (2006), Machado (2000), Moura (2006), Pimenta (1999) and Nóvoa (1992), among others. The research used a qualitative approach to enhance the findings. According to the results, educators have revealed the needs regarding teaching, Youth and Adult Education school management, curriculum and continuing formation, being the needs related to continuing formation emphasized as the biggest obstacle to work on EJA. The establishment of public policies for the EJA is urgent, because, despite the difficulties, the educators seek a formation process that ensures the qualified development of practices. The results confirmed the need to respect the teachers who work in EJA with the formulation of public policies that enhance the professionalization of these educators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Amorim, Universidade do Estado da Bahia.

Departamento de Educação do Campus I da UNEB. Professor titular.

Maria Luiza Ferreira Duques, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Professora da educação básica. Mestre em Educação de Jovens e Adultos pela Universidade do Estado da Bahia.

References

ALARCÃO, Isabel. Formação continuada como instrumento

de profissionalização docente. In: VEIGA, Ilma Passos A.

(Org.). Caminhos da profissionalização do magistério.

ed. Campinas: Papirus 2003. p. 99-136. (Coleção Magistério:

Formação e Trabalho Pedagógico).

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith; GEWANDSZNAJDER,

Fernando. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa

quantitativa e qualitativa. São Paulo: Thomson, 2002.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70,

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Knopp Sari. Investigação

qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos

métodos. Portugal: Porto, 1994.

BRASIL. Constituição: República Federativa do Brasil. Brasília:

Senado Federal, 1988.

______. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as

diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 20 dez. 1996.

______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 11/2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: maio de 2000. Disponível em: <http://www.mec.gov. br/cne/pdf/PCB11_2000.pdf>. Acesso em: 08 ago. 2015.

______. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Censo Demográfico 2010. Disponível em: .

Acesso em: 22 abr. 2014.

CONTRERAS, Domingo José. Autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

DI PIERRO, Maria Clara. Contribuições do I Seminário Nacional de Formação de Educadores de Jovens e Adultos. In: SOARES, Leôncio (Org.). Formação de Educadores de Jovens e Adultos. Belo Horizonte: Autêntica/Secad-MEC/Unesco, 2006.

______. Seis anos de Jovens e Adultos no Brasil: os compromissos e a realidade, São Paulo: Ação Educativa, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009.

GONZALEZ REY, Fernando. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.

LIBÂNEO. José Carlos. Reflexividade e formação de professores: outra oscilação do pensamento pedagógico brasileiro? In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

MACHADO, M. M. A prática e a formação de professores na EJA: uma análise de dissertações e teses produzidas no período de 1986 a 1998. In: Reunião Anual da Anped , 23., Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, Caxambu, 2000.

______. Formação de professores para a EJA: uma perspectiva de mudança. Retratos da Escola, Brasília, v. 2, n. 2-3, p. 161-174, jan./dez. 2008.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. In: MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

MOURA, Tânia Maria de Melo. Os estudos e as pesquisas sobre a formação de professores para a educação de jovens e adultos: Uma releitura do silêncio, dos vazios e das lacunas institucionais no Estado de Alagoas In: SOARES, Leôncio (Org.). Formação de Educadores de Jovens e Adultos. Belo Horizonte: Autêntica/Secad-MEC/Unesco, 2006.

NÓVOA, A. (Org.). Vida de professores. Porto, Portugal: Porto Editora, 1992.

______. Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1991.

PERRENOUD, Philippe; ALTET, Marguerite; CHARLIER, Évelyne. Formando professores profissionais: quais estratégias? Quais competências? Tradução de Fátima Murad e Eunice Gruman. 2. ed., rev. Porto Alegre: Artmed, 2001.

______. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PLANO MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO – Município de Matina (BA). Bahia, 2015-2025, Lei nº 32, de 16 de junho de 2015.

SOARES, Leôncio. Aprendendo com as diferenças: estudos e pesquisas em Educação de Jovens e Adultos, 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

______. Educação de Jovens e Adultos. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

VENTURA, Jaqueline. A EJA e a formação docente nas licenciaturas. Revista da Faeeba, v. 21, n. 37, p. 71-82, jan./jun. 2012.

YIN, R. Estudo de caso: planejamento e métodos, 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2017-08-30

How to Cite

Amorim, A., & Duques, M. L. F. (2017). EJA training of educators: innovative ways of teaching practice. Educação, 40(2), 228–239. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.22483

Issue

Section

Dossier - Regulation of Research Ethics