The panorama of Ethics teaching in Brazil: from the dictatorship to the present day
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.21451Keywords:
Education. Teaching. Ethics.Abstract
The Brazilian panorama of education and also the Ethics teaching reflects and runs through historical, social, political and economic changes of our country. This article discusses how the teaching of Ethics is being addressed in ourschools, especially in the state of São Paulo, from the period of the dictatorship to the present day. We analyze government measures this period and public policies implemented in education in this social and political context and sought to answer the demands of society for education that give preference ethical development of human beings. To achieve this objective, we conducted a bibliographic and documentary research we will present to the eader, discussing some of these issues today.
Downloads
References
ALMEIDA, Laurinda Ramalho. Diretrizes para a formação de professores: uma releitura. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. As relações interpessoais na formação de professores. São Paulo: Loyola, 2002. p. 44-63.
BRASIL. Constituição Federal. Texto completo de 1988. Disponível em: <http://www.senado.gov.br/legislacao/const/ con1988/CON1988_05.10.1988/art_6_.shtm>. Acesso em: 01 set. 2014.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Orientações curriculares para o ensino médio. Vol. 3. Ciências humanas e suas tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2006. 133 p. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/ pdf/book_volume_03_internet.pdf>. Acesso em: 26 abr. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Parâmetros Curriculares Nacionais. Apresentação dos temas transversais – Ética. Brasília, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov. br/seb/arquivos/pdf/livro081.pdf>. Acesso em: 01 fev. 2015.
COELHO, Maria Inês de Matos. Vinte anos da educação básica no Brasil aprendizagens e desafios. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 16, n. 59, p. 229-258, abr./jun. 2008.
CORTELLA, Mário Sérgio A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CUNHA, Luiz Antônio. O legado da ditadura para a educação brasileira. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n.127, p. 357-377. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000200002&lng =pt&tlng=pt> Acesso em: 01 jul. 2015.
GORDON, Thomas. Teacher effectiveness training. Nova Iorque: Randon House, 2003.
REZENDE, Maria José. A ditadura militar no Brasil: repressão e pretensão de legitimidade 1964-1984. Londrina: UEL, 2001.
ROMANO, Roberto. As faces da Ética. In: MIRANDA, Danilo Santos (Org.). Ética e cultura. São Paulo: Perspectiva, 2004. p. 39-50.
SÃO PAULO (ESTADO). Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Ciências da Natureza e suas tecnologias. 2. ed. atual. São Paulo, 2011. 152 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.