Education in the in-between place of the museum and the school: a study of school visits to the Abílio Barreto Historical Museum
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.20994Keywords:
School culture. Museum culture. Hybrid educational practice.Abstract
This article discusses the museum and school relationship from the interaction of these two social spaces of educational experiences. The study consisted of a diachronic and a synchronic analysis of the educational practices of the museum in relation to the school. It was analyzed the educational practices aimed at the school audience developed at the Abílio Barreto Historical Museum (Museu Histórico Abílio Barreto – MHAB), through a research in its documental records which allowed recovering the historicity of the educational practices. An immersion at the museum in theyear of 2009 allowed accessing the ways the school appropriates the museum through an ethnographic study of the educational actions of the museum and it was complemented with semi-structured interviews. The analyses pointed the school visit to the museum as an experience of an in-between place that introduced a hybrid educational practice able to enhance and favour the culture learning processes.
Downloads
References
ALMEIDA, Adriana M. Análise das Pesquisas realizadas pelo Instituto de Pesquisa Doxa, 2005. In: MHAB – Relatório Técnico Final do Projeto “Pesquisa de Público para Avaliações das Exposições e dos projetos de Educação Patrimonial do Museu Histórico Abílio Barreto. Belo Horizonte, outubro de 2005. Manuscrito (31fl).
ALMEIDA, Adriana M. Avaliação de Ações Educativas em Museus. In: 1º Encontro das Ações Educativas em Museus da cidade de São Paulo. São Paulo: 2006. Disponível em: Acesso em: 15/03/2008.
BRASIL. Ministério da Cultura. Museus em Números. Vol. 1. IBRAM. MINC. Disponível em: <http://www.museus.gov.br/ wp-content/uploads/2011/11/museus_em_numeros_volume1. pdf>. Acessado em: 07 jun. 2015.
CHAGAS, Mario. Educação, museu e patrimônio: tensão, devoração e adjetivação. In: Revista eletrônica IPHANEducação Patrimonial, n. 3, jan./fev. de 2006.
COLINVAUX, Dominique. Museus de ciências e psicologia: interatividade, experimentação e contexto. In: Revista História, Ciências Saúde, Manguinhos (Rio de Janeiro: Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz), v. 12, p. 79-91 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid =S0104-9702005000400005& lng=pt&nrm=isso>. Acesso em: 18/03/2007.
DO NASCIMENTO, Silvania S. O desafio de construção de uma nova pratica educativa para os museus. In:VIDAL, Diana G.; FIGUEIREDO, Betânia G. Museus: dos gabinetes de curiosidade à museologia moderna. Belo Horizonte, MG: Argvmentvm; Brasília, DF: CNPq, 2005
NASCIMENTO, Silvania S. As Luzes d(n)o Vale: expressividadesde memórias e identidades em movimento. Belo Horizonte: UFMG/PROEX, 2010.
DUTRA, Soraia F. A educação na fronteira entre museus e escolas: um estudo sobre as visitas escolares ao Museu Histórico Abílio Barreto. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.
GOMES, Ana Maria R. Explorando a cultura, entre o estranhamento e a escolarização. In: YASBEK, Dalva C.; ROCHA, Marlos B. M. (Orgs). Cultura e História da Educação: intelectuais, legislação, cultura escolar e imprensa. Juiz de Fora:Editora UFJF, 2009.
GREEN, J. L., DIXON, C. N.; ZAHARLICK, A. A etnografia como uma lógica de investigação. In: Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 42, dez. 2005.
GRINSPUM, Denise. Educação para o Patrimônio: conceitos, métodos e reflexões para formulação de política. In: Simpósio Internacional Museu e Educação – conceitos e métodos. São Paulo, MAE-USP-MAM, 2001.
GRUNBERG, Evelina. Educação Patrimonial: utilização dos bens culturais como recursos educacionais. Cadernos do CEOM, Unoesc- Chapecó, ano 14, n. 12, jun. 2000.
GUERRA, Isabela T. Onde mora minha História? In: Anais do Seminário de Ações Educativas – Cultura e Educação: parceria que faz história. Belo Horizonte: Mazza Edições; Instituto Cultural Flávio Gutierrez/MAO, 2007.
LE GOFF, Jacques. Documento/Monumento. In: História e Memória. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2003.
LINHARES, Fernando Roberto da Costa. Os Objetivos das visitas escolares a um observatório astronômico na visão dos professores. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2011.
MARANDINO, Martha. Educação em museus: a mediação em foco. São Paulo: Geenf/FEUSP, 2008.
MARANDINO, Martha. Interfaces na relação museu-escola.In: Cad. Cat. Ens. Fís., v. 18, n. 1, p. 85-100, abr. 2001. Disponível em: <http://www.geenf.fe.usp.br/conteudo/arquivo/Interfaces_na_relacao_museu_escola.PDF>. Acesso em: 15 abr. 2007.
MENESES, Ulpiano B. O museu de cidade e a consciência da cidade. In: SANTOS, Afonso (Org.). Museu Histórico Nacional. Rio de Janeiro, 2003.
MENESES, Ulpiano T. B. Do teatro da memória ao laboratório da História. In: Anais do Museu Paulista, São Paulo, 1994.Vol. 2.
NASCIMENTO, Silvania S DO e VENTURA, Paulo Cezar S. Mutações na construção dos Museus de Ciências. In: Revista Pro-Posições, Faculdade de Educação – Unicamp, Campinas, v. 12, n. 1 (34), 2001.
NORA, Pierre. Les lieux des mémoires. Paris: Gallimard, 1984.SHALINS, Marshal. O pessimismo sentimental e a vivência
etnográfica: por que a cultura não é um objeto em vias deextinção.Rio de Janeiro: Mana, 1997. Vol. 3 (parte I): p. 41-73; (parte II): p. 103-150.
SAHLINS, Marshal. História e cultura. Apologias a Tucídides.Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.
STRAUSS, Anselm L.; CORBIN, Juliet. Pesquisa Qualitativa:Técnicas e Procedimentos para o Desenvolvimento. Porto Alegre: Artes Médicas, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.