Africa in children’s films: an analysis of Madagascar
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.16445Keywords:
Africa. Representation. Cultural pedagogy. Cultural studies.Abstract
This Article has as objective to analyze which Africa and the Africans representations are disclosed by children’s films animation Madagascar 1 and 2. Inspired by the strand post-structuralist analysis of cultural studies in education, it is considered that these movies exert a cultural pedagogy, which teaches and builds representations of this continent. The argument developed is that these movies, to represent Africa, update the dual between nature and culture, associating Africa to the nature and the large metropolises to culture. In this process, the natural pole is considered inferior to the cultural pole. Through unequal power relationships, those who inhabit this continent are also considered lower than the inhabitants of other regions. In this way, the films fall in a long performative process that repeats representations historically constructed about Africa, which are located as a continent exclusively wild, dangerous and inhabited by exotic beings.
Downloads
References
AMARAL, Marise. Natureza e representação na pedagogia da publicidade. In: COSTA, Marisa Vorraber. Estudos culturais em educação. 2. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2004.
ANJOS, Roberto. A geografia, a África e os negros brasileiros. In: MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. 2. ed. Brasília: MEC, 2005.
BALESTRIN, Patrícia; SOARES, Rosângela. “Etnografia da tela”: uma aposta metodológica. In: MEYER, Dagmar; PARAISO, Marlucy. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza, 2012.
BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites dis-
cursivos do sexo. In: LOURO, Guacira. O corpo educado: Pedagogias da Sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
CUNHA JR., Henrique. Os negros não se deixaram escravizar: temas para as aulas de história dos afrodescendentes. Revista Eletrônica Espaço Acadêmico, v. 69, p. 1-10, 2007. Disponível em: http://www.espacoacademico.com.br/069/69
cunhajr.htm
DUARTE, Rosália. Cinema e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
GIROUX, Henry. Memória e pedagogia no maravilhoso mundo da Disney. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 1995.
GOMES, Nilma. A questão racial na escola: desafios colocados pela implementação da Lei 10639/2033. In: MOREIRA, Antonio Flavio; CANDAU, Vera. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008.
KINDEL. Eunice. A natureza no desenho animado: ensinando sobre homem, mulher, raça, etnia e outras coisas mais. 2003. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.
KUNZRU, Hari. “Você é um ciborgue”: um encontro com Donna Haraway. In: HARAWA, Donna; KUNZRU, Hari; TADEU, Tomaz. Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. Org. e trad. de Tomaz Tadeu. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
LOURO, Guacira Lopes. O cinema como pedagogia. In: LOPES, Eliana Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (Org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte, Autêntica, 2000.
OLIVA, Anderson. A história da África nos bancos escolares. Representações e imprecisões na literatura didática. Estudos Afro-Asiáticos, ano 25, n. 3, 2003.
OLIVA, Anderson. A história africana nas escolas brasileiras: entre o prescrito e o vivido, da legislação educacional aos olhares dos especialistas (1995-2006). História, Franca, v. 28, n. 2, 2009.
RIAL, Carmen. Estudos de mídia. In: GROSSI, Miriam (Org.). Movimentos sociais, educação e sexualidades. Rio de Janeiro: Garamond, 2005.
SERRANO, Carlos; WALDMAN, Maurício. Memória d’África: a temática africana em sala de aula. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
SILVA, Tomaz Tadeu. Currículo e identidade social: territórios contestados. In: ______. (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 1995.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
SILVA, Tomaz Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: ______. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2009.
STEINBERG, Shirlei. Kindercultura: a construção da infância pelas grandes corporações. In: SILVA, Luiz Heron et al. Identidade social e a construção do conhecimento. Porto Alegre: Secretaria Municipal de Educação, 1997.
TEIXEIRA, Inês. Apresentação à Seção Temática: Cinema e Educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 41, jun. 2005.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.