Africa in children’s films: an analysis of Madagascar

Authors

  • Maria Carolina da Silva Caldeira Centro Pedagógico da UFMG

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.16445

Keywords:

Africa. Representation. Cultural pedagogy. Cultural studies.

Abstract

This Article has as objective to analyze which Africa and the Africans representations are disclosed by children’s films animation Madagascar 1 and 2. Inspired by the strand post-structuralist analysis of cultural studies in education, it is considered that these movies exert a cultural pedagogy, which teaches and builds representations of this continent. The argument developed is that these movies, to represent Africa, update the dual between nature and culture, associating Africa to the nature and the large metropolises to culture. In this process, the natural pole is considered inferior to the cultural pole. Through unequal power relationships, those who inhabit this continent are also considered lower than the inhabitants of other regions. In this way, the films fall in a long performative process that repeats representations historically constructed about Africa, which are located as a continent exclusively wild, dangerous and inhabited by exotic beings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Carolina da Silva Caldeira, Centro Pedagógico da UFMG

Doutoranda em educação pela UFMG. Professora do Centro Pedagógico da UFMG

References

AMARAL, Marise. Natureza e representação na pedagogia da publicidade. In: COSTA, Marisa Vorraber. Estudos culturais em educação. 2. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2004.

ANJOS, Roberto. A geografia, a África e os negros brasileiros. In: MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. 2. ed. Brasília: MEC, 2005.

BALESTRIN, Patrícia; SOARES, Rosângela. “Etnografia da tela”: uma aposta metodológica. In: MEYER, Dagmar; PARAISO, Marlucy. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza, 2012.

BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites dis-

cursivos do sexo. In: LOURO, Guacira. O corpo educado: Pedagogias da Sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

CUNHA JR., Henrique. Os negros não se deixaram escravizar: temas para as aulas de história dos afrodescendentes. Revista Eletrônica Espaço Acadêmico, v. 69, p. 1-10, 2007. Disponível em: http://www.espacoacademico.com.br/069/69

cunhajr.htm

DUARTE, Rosália. Cinema e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

GIROUX, Henry. Memória e pedagogia no maravilhoso mundo da Disney. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 1995.

GOMES, Nilma. A questão racial na escola: desafios colocados pela implementação da Lei 10639/2033. In: MOREIRA, Antonio Flavio; CANDAU, Vera. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008.

KINDEL. Eunice. A natureza no desenho animado: ensinando sobre homem, mulher, raça, etnia e outras coisas mais. 2003. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.

KUNZRU, Hari. “Você é um ciborgue”: um encontro com Donna Haraway. In: HARAWA, Donna; KUNZRU, Hari; TADEU, Tomaz. Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. Org. e trad. de Tomaz Tadeu. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

LOURO, Guacira Lopes. O cinema como pedagogia. In: LOPES, Eliana Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (Org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte, Autêntica, 2000.

OLIVA, Anderson. A história da África nos bancos escolares. Representações e imprecisões na literatura didática. Estudos Afro-Asiáticos, ano 25, n. 3, 2003.

OLIVA, Anderson. A história africana nas escolas brasileiras: entre o prescrito e o vivido, da legislação educacional aos olhares dos especialistas (1995-2006). História, Franca, v. 28, n. 2, 2009.

RIAL, Carmen. Estudos de mídia. In: GROSSI, Miriam (Org.). Movimentos sociais, educação e sexualidades. Rio de Janeiro: Garamond, 2005.

SERRANO, Carlos; WALDMAN, Maurício. Memória d’África: a temática africana em sala de aula. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

SILVA, Tomaz Tadeu. Currículo e identidade social: territórios contestados. In: ______. (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 1995.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

SILVA, Tomaz Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: ______. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2009.

STEINBERG, Shirlei. Kindercultura: a construção da infância pelas grandes corporações. In: SILVA, Luiz Heron et al. Identidade social e a construção do conhecimento. Porto Alegre: Secretaria Municipal de Educação, 1997.

TEIXEIRA, Inês. Apresentação à Seção Temática: Cinema e Educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 41, jun. 2005.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2009.

Published

2014-08-11

How to Cite

Caldeira, M. C. da S. (2014). Africa in children’s films: an analysis of Madagascar. Educação, 37(2), 317–324. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.16445

Issue

Section

Other Topics