Municipal Education Plans in the metropolitan areas: analysis from official sources

Authors

  • Angela Maria Martins Fundação Carlos Chagas (FCC)
  • Cláudia Oliveira Pimenta Fundação Carlos Chagas (FCC)

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.16345

Keywords:

Education policies. Municipal management education. Plans Municipal Education.

Abstract

This article analyzes 20 Plans Municipal Education. The study raised, systematized and classified documents under further investigation aimed at identifying and discussing, originally, the institutional capacity of counties in the management of basic education. In view of the relevance of examining textual elements Municipal Education Plans already developed and approved by Law, the research assumed that these sources are relevant to examine the potential and limits of municipalities in developing public policy guidelines for education institutionalizing them in planning instruments. In this paper, specifically, will explore textual features of the Municipal Education Plans, in order to identify ideas and concepts recorded in documents, with a focus on management aspects of the physical network and process management.

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Author Biographies

Angela Maria Martins, Fundação Carlos Chagas (FCC)

Doutorado em História Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). Mestrado em História Política pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2000). Possui bacharelado e licenciatura em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1995) e graduação em Serviço Social pela Universidade Gama Filho (1985). É professora adjunta da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), na área da História Moderna e Contemporânea, atuando na disciplina História da África. É também professora adjunta da Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO), atuando no curso de História, que atualmente coordena, e no Programa de Pós-graduação em Letras e Ciências Humanas. Tem experiência na área de Serviço Social com os temas trabalho, acumulação capitalista e questão social. Na área de História, vem atuando, principalmente, nos seguintes temas: anarquismo, imprensa, literatura libertária e teatro social; movimento operário, trabalho, imigração urbana (ênfase ao Rio de Janeiro), memória; história das mulheres, gênero e poder.

Cláudia Oliveira Pimenta, Fundação Carlos Chagas (FCC)

Pesquisadora da Fundação Carlos Chagas (Rio de Janeiro, RJ, Brasil)

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Published

2014-08-08

How to Cite

Martins, A. M., & Pimenta, C. O. (2014). Municipal Education Plans in the metropolitan areas: analysis from official sources. Educação, 37(2), 210–217. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.16345

Issue

Section

Dossier - Educational planning: from national to local