Education policy and participatory planning: the experience of the itinerant education forums in Pernambuco

Authors

  • Márcia Angela Aguiar Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.16344

Keywords:

Educational policies. Education management. Educational planning.

Abstract

In light of the debate on school education as a basic social right and the school as a space of education and exercise of citizenship, the paper examines the participatory process of construction of the education plan of the State of Pernambuco between 1987-1990. This process involved the municipalities and organized sectors of political and civil societies aiming the formation of an education policy capable to favor the increase of the schooling standard of the population and contribute to the establishment of collegial democratic management in the education system and in state schools. The text analyses important aspects of this experience clarifying the differences between the forms of democratic school management and those which are based on the ideology of competitiveness and ranking.

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Author Biography

Márcia Angela Aguiar, Universidade Federal de Pernambuco

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2000). Professora titular da Universidade Federal de Pernambuco atua no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Curso de Pedagogia. Desenvolve estudos e pesquisas na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, principalmente nos seguintes temas: política educacional, formação de profissionais da educação, educação, gestão da educação e educação superior.

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p. 7-12.

Published

2014-08-08

How to Cite

Aguiar, M. A. (2014). Education policy and participatory planning: the experience of the itinerant education forums in Pernambuco. Educação, 37(2), 201–209. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.16344

Issue

Section

Dossier - Educational planning: from national to local