Education policy and participatory planning: the experience of the itinerant education forums in Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.16344Keywords:
Educational policies. Education management. Educational planning.Abstract
In light of the debate on school education as a basic social right and the school as a space of education and exercise of citizenship, the paper examines the participatory process of construction of the education plan of the State of Pernambuco between 1987-1990. This process involved the municipalities and organized sectors of political and civil societies aiming the formation of an education policy capable to favor the increase of the schooling standard of the population and contribute to the establishment of collegial democratic management in the education system and in state schools. The text analyses important aspects of this experience clarifying the differences between the forms of democratic school management and those which are based on the ideology of competitiveness and ranking.Downloads
References
ANTUNES, Ana Maria de Cerqueira. A propósito do financiamento da educação pública. In: WEBER, Silke
(Org.). Democratização, educação e cidadania: caminho do Governo Arraes (1987-1990). São Paulo: Cortez, 1991. p.119-142.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
MARANGONI, Gilberto. Anos 1980, década perdida ou
ganha? In: Desafios do Desenvolvimento, Brasília: IPEA,
ano 10, n. 79, jun. 2009, p. 56-63. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/desafios/images/stories/PDFs/desafios072_completa.pdf
MENEZES, Marília Gabriela. Contribuições de Paulo Freire para as políticas e práticas curriculares nos sistemas de ensino. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2012.
NUNES DA SILVA, Itamar. Democracia e cidadania: um estudo da relação política do Estado com a sociedade civil no Governo Popular de Pernambuco. O caso dos trabalhadores em educação. 1993. Dissertação (Mestrado em Ciência Política) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 1993.
OLIVEIRA, Maria das Graças Corrêa de. Conteúdo do Planejamento: uma questão relevante. In: WEBER, Silke (Org.). Democratização, educação e cidadania: caminho
do Governo Arraes (1987-1990). São Paulo: Cortez, 1991, p. 103-118.
OLIVEIRA, Maria das Graças Corrêa de et al. (Org.). Continuidades e Descontinuidades das políticas de educação básica: o caso de Pernambuco. Recife: Editora Universitária, UFPE, 2006.
PERNAMBUCO. Plano Estadual de Educação, 1988/1991. Coord. e redação – S. Weber, M. G. C. de Oliveira e M. A. S. Aguiar. Secretaria de Educação. Recife: Inojosa, 1988.
RODRIGUES, Neidson. Por uma nova escola – o transitório e o permanente na educação. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1985.
SAMPAIO, Maria Cristina Hennes; FERREIRA, Rosilda Arruda. Democratização, cidadania e transformações: as utopias do Governo Arraes. João Pessoa: UFPB: Universitária, Recife: UFPE: Universitária, 1996.
SILVA, Angela Maria Monteiro da. Planejamento educacional e democratização: um estudo dos fóruns itinerantes de educação em Pernambuco no Governo Arraes (1987-1990). 1996. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 1996.
WEBER, Silke (Org.). Democratização, educação e cida-
dania: caminho do Governo Arraes (1987-1990). São Paulo: Cortez, 1991.
VELLOSO, Jacques. Prefácio. In: WEBER, Silke (Org.). Democratização, educação e cidadania: caminho do
Governo Arraes (1987-1990). São Paulo: Cortez, 1991.
p. 7-12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.