Plans’ present and future: the need of learning with the rhythm of/in history

Authors

  • Candido Alberto Gomes Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Wellington Ferreira de Jesus Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Carlos Ângelo Meneses de Sousa Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Clélia de Freitas Capanema Universidade Católica de Brasília (UCB)

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.16340

Keywords:

Educational policies. Education law. Education financing. Federation.

Abstract

This paper focuses on two sides of long-range educational policies in Brazil: the constitutional dispositions regarding intergovernmental cooperation and the national educational plans. In its historical overview, this work stresses the difficulties in the improvement of the democratic state and the federation, as well as the oscillatory movement between centralization and de-centralization in education. In this context, it analyses the experience of the First National Education Plan, comparing it to the corresponding requirements. It finds that some political processes lead public policies to deviate from their goals or even to distort the latter. As a result, it is necessary to learn these historical lessons in favor of the Second National Education Plan.

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Author Biographies

Candido Alberto Gomes, Universidade Católica de Brasília (UCB)

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1968), mestrado em Sociologia pelo Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro (1977) e doutorado em educação(Ph.D.) pela University of California, Los Angeles (1983). Atualmente é professor titular da Universidade Católica de Brasília. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração de Sistemas Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: política educacional, sociologia da educação, democratização da educação, ensino médio e financiamento da educação. Foi assessor concursado do Senado Federal, da Assembleia Constituinte e da Comissão Mista de Orçamento. Consultor da UNESCO e de várias organizações nacionais e internacionais.

Wellington Ferreira de Jesus, Universidade Católica de Brasília (UCB)

Possui graduação em História - FFLCH da USP (1985), mestrado em Educação pela Universidade Católica de Brasília (2007) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2011). Atualmente é professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e na Graduação da Universidade Católica de Brasília (UCB), atua na educação básica na Secretaria de Estado da Educação do Distrito Federal (SEEDF) . Tem experiência na área de História, com ênfase na história das políticas do financiamento a educação no Brasil, atuando principalmente nos seguintes temas: financiamento da educação, educação básica, fundos constitucionais para a educação (fundef, fundeb), direito a educação, controle social de recursos.

Carlos Ângelo Meneses de Sousa, Universidade Católica de Brasília (UCB)

doutor em Sociologia pela Universidade de Brasília (UnB), mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC), especialista em Educação Superior, bacharel em Ciências Sociais e licenciado em Teologia pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Atualmente é professor na Graduação e Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília(UCB), bem como pesquisador da Cátedra Unesco de Juventude, Educação e Sociedade/UCB. Tem experiência na área de Sociologia e Antropologia, com ênfase em Sociologia da Educação e Antropologia da Religião, atuando principalmente nos seguintes temas: juventude, movimentos sociais, religiosidades, política, tecnologias, sociabilidades e poder.

Clélia de Freitas Capanema, Universidade Católica de Brasília (UCB)

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (1959), mestrado em Administração Educacional - University of Southern California (1975) e doutorado em Doctor of Philosophy In Education PhD - University of Southern California (1978). Atualmente é professor da Universidade Católica de Brasília. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração de Sistemas Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, políticas públicas, formação de professores, gestão e educação superior.

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Published

2014-08-08

How to Cite

Gomes, C. A., de Jesus, W. F., de Sousa, C. Ângelo M., & Capanema, C. de F. (2014). Plans’ present and future: the need of learning with the rhythm of/in history. Educação, 37(2), 158–166. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.16340

Issue

Section

Dossier - Educational planning: from national to local