Education on human rights and teacher education

Authors

  • Vera Maria Ferrão Candau PUC-RJ
  • Susana Beatriz Sacavino PUC-RIO

Keywords:

human rights, education on human rights, training of educators

Abstract

The current speech on Human Rights is characterized by the ambivalence. Both proclaimed and denied, they constitute a fundamental reference for the democratic construction. There is a growing conviction that if they’re not internalized into the individual and collective mentalities, the culture of Human Rights won’t be constructed in our society. And, in that horizon, the educational processes are very important. This work is part of the research “Education on Human Rights in Latin America and in Brazil: historical genesis and nowadays reality”. We focus especially on the different meanings of the expression education on Human Rights and on the challenges for the training of the educators. We defend the thesis that following this perspective it is essential developing processes that allows both articulating different dimensions and using pedagogical participative and collective construction strategies which make possible educate on Human Rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vera Maria Ferrão Candau, PUC-RJ

Graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro e Doutorado e Pós-doutorado em Educção pela Universidad Complutense de Madrid . Realizou também estudos no nível de pós-graduação na Universidade católica de Louvain (Bélgica ) Atualmente é professora titular da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Assessora experiências e projetos sócio-educativos no país e no âmbito internacional, particularmente em países latino-americanos. Tem ampla experiência de ensino desde o escola básica aos cursos de licenciatura, mestrado e doutorado. É coordenadora do grupo de Pesquisas sobre Cotidiano, Educação e Cultura(s), através do qual tem desenvolvido sistematicamente pesquisas sobre as relações entre educação e cultura(s). Suas principais áreas de atuação são: educação multi/intercultural, cotidiano escolar, didáticam, educação em direitos humanos e formação de educadores/as É pesquisadora 1A do CNPq.

Susana Beatriz Sacavino, PUC-RIO

Licenciada em Ciência Política pela Universidad Catolica de Córdoba (Argentina), Mestre em Ciências Jurídicas pelo Instituto de Relações Internacionais e Doutora em Educação pelo Departamento de Educação da PUC-Rio. Atualmente é diretora da Revista Latino-americana Novamerica - Nuevamerica e da organização não governamental (ONG) - Novamerica, com sede no Rio de Janeiro e membro do Grupo de Estudos sobre o Cotidiano, Educação e Cultura/s (GECEC) do Departamento de Educação da PUC-Rio. É membro da Rede Latino-americana de Educação para a Paz e os Direitos Humanos promovida pelo Conselho de Educação de Adultos da América Latina (CEAAL). Tem experiência na área de Ciência Política, com ênfase nas questões sobre Cidadania, Educação e Direitos Humanos. Os temas a que se tem dedicado são principalmente os seguintes: educação em direitos humanos, educação e cidadania, direitos humanos e interculturalidade, formação de educadores, oficinas pedagógicas e gestão institucional.

Published

2013-02-15

How to Cite

Candau, V. M. F., & Sacavino, S. B. (2013). Education on human rights and teacher education. Educação, 36(1). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12319

Issue

Section

Dossier - Human Rights Education: different approaches and directions in negotiation