If selecting is necessary, assessment is essential: collections of literature for young readers

Authors

  • Aparecida Paiva UFMG

Keywords:

reading, literature, reading public policies

Abstract

The paper analyzes three National School Library (PNBE) issues taking as its starting point the pedagogic evaluation conducted by Center for Literacy, Reading and Writing (CEALE) of College of Education at UFMG. The aim is to reflect on the editorial production targeting young readers, from the collections for young people, both the final years of primary education as the high school, in editions of PNBE for these segments in the years 2006, 2009 and 2011. This text presents our major concern to debate: the possible distance between the composition of collections and effective appropriation of them by young people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aparecida Paiva, UFMG

É doutora em Literatura Comparada pela Universidade Federal de Minas Gerais (1994), mestre em Educação (área de concentração em Ciências Sociais aplicadas) pela Universidade Federal de Minas Gerais (1986) e graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1979). É professor Associado nível 2, da UFMG (em exercício nesta instituição desde 1980), e membro do conselho editorial da revista Educação e Realidade/UFRGS e da revista Presença Pedagógica. Foi membro do Comitê Assessor área de Educação da CAPES- Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2006/2007). Coordenou (desde 1998) e coordena diversos programas governamentais na área da Educação: PNLD- Programa Nacional do Livro Didático, Língua Portuguesa; PNBE- Programa Nacional de Biblioteca da Escola; Rede Nacional de Formação Continuada de Professores. Foi coordenadora do Programa de Pós Graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFMG (1995-1998), diretora da Faculdade de Educação da UFMG (1998-2002) e editora da Educação em Revista da FaE/UFMG( 1996-2001). É pesquisadora do CEALE- Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita da UFMG, onde exerceu a função de coordenadora de relações institucionais (2004-2007) Tem experiência na área da Educação e da Literatura, com ênfase em História e Sociologia da leitura e práticas culturais de letramento e pesquisas sobre leitura, literatura, práticas de leitura, políticas públicas de leitura e processos de produção, circulação e recepção de obras literárias.

Published

2012-11-05

How to Cite

Paiva, A. (2012). If selecting is necessary, assessment is essential: collections of literature for young readers. Educação, 35(3). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11745

Issue

Section

Dossier - Literary Education: Public Policies in reading, readings and formation of readers