The school as a spacetime of competencies of research

Authors

Keywords:

Investigation, Competencies, Integral education

Abstract

This text relates a thesis research to the implementation of the curricular restructure of Rede Marista. Both – thesis and restructure – coexisted chronologically and, although the goal of the doctorate research initially hasn’t been investigating elements from Rede Maristas’s project, the data survey gives opportunity to relate them. The goal of this text is to relate the author’s doctorate research to the elements related to the investigation in the process of the curricular restructuring of Rede Marista. For such, it will be used a qualitative and explanatory methodology that will utilize bibliography review and systematization of questionnaires applied to three audiences (students, teachers and managers) from two Marista’s schools from Rio Grande do Sul over three years (2015 to 2017). When there’s investigation and interaction with people that research, the ambience turns richer in experience and learning. This variety, whether it be of interaction with people from the school community, or of contact with types of learning, or even of techniques of learning, it’s well evidenced in the students’ responses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Degrandis, Colégio Marista Ipanema, Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutor e mestre em teologia pela Faculdades EST. Licenciado em filosofia pela UNISC; especialista em coordenação pedagógica pelo ISEI e em gestão curricular marista pela PUCRS; Vice-diretor educacional do Colégio Marista Ipanema em Porto Alegre, RS Brasil.

References

ALVES, Ana Cristina dos Santos; et al. Metodologia de sequências didáticas e projetos interdisciplinares. In: UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Ensino Médio Marista: problematizações e perspectivas em tempos de mudança. Brasília: UMBRASIL, 2015.

DEGRANDIS, Fernando. O que se aprende e o que se ensina: análise metodológica e epistemológica do processo de gestão em colégio marista. Tese (Doutorado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2018.

DELORS, Jacques et al. Educação um tesouro a descobrir: relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. Tradução de José Carlos Eufrázio. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 1998.

FREIRE, Freire; FAUNDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985

GOMES, Patrícia. Pesquisa americana releva as habilidades que precisam ser desenvolvidas nas crianças e jovens durante sua formação. Disponível em: https://porvir.org/conheca-competencias-para-seculo-21/20120814/. Acesso em: 27 mar. 2020.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 27 mar. 2020.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 5. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 2002.

SOFFNER, Renato kraide. Competências do século XXI. Pesquisa e Debate em Educação: Revista do Programa de Pós-Graduação em Gestão e Avaliação da Educação Pública da Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora. v. 4, n. 1, 2014.

TRANSFORMANDO Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/. Acesso em: 27 mar.2020.

UMBRASIL. Projeto Educativo do Brasil Marista. Brasília: UMBRASIL, 2010.

UNESCO. Educação para a cidadania global. 2015. Disponível em: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Brasilia/pdf/brz_ed_global_citizenchip_brochure_pt_2015.pdf. Acesso em: 27 mar. 2020.

ZABALA; ARNAU. Como aprender e ensinar competências. Tradução de Carlos Henrique Lucas Lima. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2020-12-31

How to Cite

Degrandis, F. (2020). The school as a spacetime of competencies of research. Caderno Marista De Educação, 11(1), e37691. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/caderno-marista-de-educacao/article/view/37691

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)