Colonial echoes, contemporary resonances

silencing and enunciations of the African child subject in Literature

Authors

  • Teresa Beatriz Azambuya Cibotari Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul, School of Humanities, Postgraduate Program in Letters, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil. https://orcid.org/0000-0003-2663-7264

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2024.1.46065

Keywords:

African Literature, Childhood, Angola Literature, Enunciation

Abstract

This work proposes to discuss the representation of the voice of childhood, from a diachronic perspective, considering the signs of a change that has occurred when comparing the colonial and post-independence periods, in the African context. To this end, we begin by reading the work A Cidade e a Infância, by the Angolan author Luandino Vieira, published in 1957, to arrive at the analysis of the novel Quem me dera ser onda, by the also Angolan writer Manuel Rui, published in 1982. Observe- It is clear that, in this period of time between the two works, childhood was elevated to a place of enunciative protagonism, which indicates an update of the concepts of childhood that highlight aspects of both decoloniality, because it gives voice to a systematically silenced group, and decoloniality , because it constitutes a discourse of insurgency and emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Teresa Beatriz Azambuya Cibotari, Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul, School of Humanities, Postgraduate Program in Letters, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil.

PhD in Literature – Theory of Literature (PUCRS). She is also an academic professor at PUCRS, School of Humanities, in the Postgraduate Course in Literature, Arts and Philosophy. The research work of which this study is part was funded by Capes (Doctoral Thesis, 2023). On the theme of childhood and democracy, she published the article “Does the child fit into the exercise of democracy?”, in the newspaper Zero Hora (Apr. 2023).

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

CARTA Africana dos Direitos e do Bem-Estar das Crianças. Disponível em http://cdh.uem.mz/images/pdfs/ Carta_Africana_dos_Direitos_e_Bem-Estar_da_Crianca. pdf. Acesso em: 2 jun. 2021.

COELHO, João Paulo Borges. Ponta Gea. Lisboa: Caminho, 2017. E-book.

COUTO, Mia. E se Obama fosse africano? Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2016.

COUTO, Mia. Terra Sonâmbula. 1ª Ed. São Paulo: Companhia de Bolso, 2015.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: para uma literatura menor. Trad. Rafael Godinho. Lisboa: Assírio e Alvim, 2003.

FANON, Franz. Peles negras, máscaras brancas. São Paulo: Ubu, 2020. E-book.

FANON, Franz. Por uma revolução africana. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.

HERINGER, Elisângela Silva. “Quem me dera ser onda”: a infância e o risível numa leitura de Angola pós-colonial. Anais do Siliafro, Uberlândia, v. 1, n. 1, 2012. Disponível em: http://www.ileel.ufu.br/anaisdosiliafro/wp-content/uploads/2014/03/artigo_SILIAFRO_17.pdf. Acesso em: 20 set. 2021.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

KILOMBA, Grada. Pós-colonialismo, um caminho crítico e teórico. In: LEITE, Ana Mafalda. Oralidades & escritas pós-coloniais: estudos sobre literaturas africanas. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012.

LEITE, Ana Mafalda et al. (org.) Nação e narrativa pós- -colonial II – Angola e Moçambique. Entrevistas. Lisboa: Colibri, 2012.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: COSTA, Joaze Bernardino; TORRES, Nelson Maldonado; GROSFOGUEL, Ramón (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

MBEMBE, Achille. Sair da grande noite: Ensaio sobre a África descolonizada. Petrópolis: Vozes, 2019.

MIGNOLO, Walter D. El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto. In: CASTRO- -GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (org.). El giro decolonial – Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre, 2007.

ONDJAKI. AvóDezanove e o segredo do soviético. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

REIS, Carlos. Dicionário de Estudos Narrativos. Coimbra: Almedina, 2018.

RUI, Manuel. Quem me dera ser onda. 2. ed. Rio de Janeiro: Gryphus, 2018.

SACCO, Airi Macias; FERREIRA, Cléa Maria da Silva; KOLLER, Sílvia Helena. Se não bater, não aprende: educação e direitos da criança e do adolescente em Angola. Educação, Porto Alegre, v. 39, n. 1, p. 11-21, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.18127

VALIENTE, Silvia. ¿Como pensar lo decolonial en nuestros días? In: SILVA, Gilberto Ferreira (org.). Da descolonização à descolonialidade: fazeres / pensares em educação. Curitiba: CRV, 2022. DOI: https://doi.org/10.24824/978652512472.8

VIEIRA, Luandino. A cidade e a infância: contos. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância. Porto Alegre: Ática, 2014.

VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaievich. A construção da Enunciação e Outros ensaios. São Carlos: Pedro & João, 2013. 273 p.

VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaievich. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. 2. ed. São Paulo: 34, 2018. 376 p.

Published

2024-10-04

How to Cite

Azambuya Cibotari, T. B. (2024). Colonial echoes, contemporary resonances: silencing and enunciations of the African child subject in Literature. Letrônica, 17(1), e46065. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2024.1.46065

Issue

Section

THERE ARE NOT STORIES FOR CHILDREN – REPRESENTATIONS OF CHILDHOOD IN LITERATURE, AUDIOVISUALS AND THE ARTS