The value of skin tones in Caras e Cores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.s.42512

Keywords:

Bakhtin Circle, Utterance, Advertising speech

Abstract

Based on the theoretical-methodological contributions proposed by the Bakhtinian studies, this article takes the advertising film “Caras e Cores”, by Faber-Castell as the corpus of an analytical work of audiovisual statements, explained in its architectural enunciative unity as verbivocovisual. The objective is to understand if and how verbivocovisuality contributes to the analysis, especially of audiovisual discourses, in which these three dimensions are made explicit and constitute their integral unit. For this, the Bakhtinian notions of utterance, ideological sign, social voice and dialogical relations are mobilized together. The results point to the productivity of the notion of verbivocovisuality and the analysis of the advertising discourse reveals that the brand resignifies the ideological sign “skin color” and brings up the discourse on diversity and representativeness, with a contemporary aesthetic finish as a lucrative marketing strategy.

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Author Biographies

Luciane de Paula, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Assis, SP, Brasil

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), em Araraquara, SP, Brasil; mestre em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), em Araraquara, SP, Brasil. Professora da Universidade Estadual Paulista (UNESP), em Assis, SP, Brasil.

Tacicleide Dantas Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Natal, RN, Brasil

Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), em Natal, RN, Brasil; mestre em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), em Natal, RN, Brasil. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), em São Paulo do Potengi, RN, Brasil.

Gabriella Cristina Vaz Camargo, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara, SP, Brasil.

Mestre em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal de Goiás/Regional Catalão (UFG/RC), em Catalão, GO, Brasil; doutoranda em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), em Araraquara, SP, Brasil

Janaína Moreno Matias, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, RN, Brasil.

Mestre em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), em Natal, RN, Brasil; doutoranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), em Natal, RN, Brasil,

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Published

2021-12-31

How to Cite

Paula, L. de, Vieira, T. D., Camargo, G. C. V., & Matias, J. M. (2021). The value of skin tones in Caras e Cores. Letrônica, 14(sup.), e42512. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.s.42512