The The guessing game and the literary text
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38744Keywords:
Reading, Processing, Cognition, Guessing Game, DivinationAbstract
This article aims, through the reading and analysis of a participant, to exemplify how the cognitive game of divination, originally guessing game, by Goodman (1976), can be presented in a concrete way. For this article, the short story “O Homem da Favela”, by Manuel Lobato, was used, which presents a narrative that requires the reader to understand and pay attention to the facts narrated. The article is organized in order to present the theoretical foundation related to reading and comprehension. Next, it is demonstrated through the reading of a reader, a possible way to the path of understanding, establishing connections between the linguistic traits of the text and its previous knowledge. Finally, the final considerations about the reading procedure in the light of the theory used are presented.
Downloads
References
DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Penso, 2012.
DELL’ISOLA, Regina Lúcia Péret. Leitura: inferências e contexto sociocultural. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.
GIASSON, Jocelyne. A compreensão na leitura. 2. ed. Tradução de Maria José Frias. Porto: ASA, 2000.
GOODMAN, Kenneth S. Um jogo psicolinguístico de adivinhação. In: SINGER, Harry; RUDDELL, Robert B. (org.) Theoretical models and processes of reading. v. 2. Newark: International Reading Association, 1976. p. 259-271.
GOODMAN, Kenneth S. Unidade na leitura: um modelo psicolingüístico transacional. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 26, n. 4, p. 9-43, dez. 1991.
LOBATO, Manoel. O homem da favela. In: LEITE, Alcione Ribeiro (org.). O fino do conto. Belo Horizonte: RHJ, 1989.
PEREIRA, Vera Wannmacher. A predição na teia de estratégias de compreensão leitora. Confluência, Rio de Janeiro. v. 1, p. 81-91, 2012.
PEREIRA, Vera Wannmacher. Arrisque-se... Faça seu jogo. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 47-63, jun. 2002.
PEREIRA, Vera Wannmacher; AMODEO, Maria Tereza. O desejável jogo cognitivo de adivinhação na leitura de A carteira, de Machado de Assis. Acta Scientiarum: Language and Culture, Maringá, v. 36, n. 4, p. 437-449, nov. 2014. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v36i4.22709
PEREIRA, Vera Wannmacher; SANTOS, Thais Vargas dos. Estratégia de leitura de predição na escola: uso e consciência linguística no seu uso. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 17, n. 3, p. 361-380, set./dez., 2017. https://doi.org/10.1590/1982-4017-170305-2117
PICCINI, Maurício da Silveira; PEREIRA, Vera Wannmacher. Preditibilidade: um estudo fundado pela Psicolingüística e pela Informática. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 41, n. 2, p. 305-324, 2006.
SMITH, Frank. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. 4. ed. Tradução de Daise Batista. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VAN DIJK, Teun A. La ciencia del texto: un enfoque interdisciplinario. Barcelona: Paidós, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Letrônica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.