Visual processing laboratory and eye tracking research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38665

Keywords:

Eye tracking, Eye movements, Research methodology, Reading, Cognition

Abstract

Research using eye tracking has gained the Brazilian scenario in different areas of knowledge motivated by the interest in understanding cognitive processing through eye movements. This study presents research developed at the Visual Processing Laboratory (LabPV) of the Federal Technological University of Paraná – Ponta Grossa Campus – in various areas of knowledge that use eye tracking as a research methodology. There are three PhD researches, four Master researches and also four Scientific Initiation researches, whose summaries will be presented in this text. In addition this article intends to disclose the LabPV, describing its constitution, its physical characteristics, as well as to exemplify some data visualization tools treated through eye movements research data that were performed there.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nair Daiane de Souza Sauaia Vansiler, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, PA, Brasil

Doutoranda em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Pará (UFPA), em Belém, PA, Brasil, como bolsista CNPQ, modalidade Doutorado Sanduíche Interno (SWP) no Laboratório de Processamento Visual da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR-PG); professora de Educação Especial na Secretaria de Educação do Estado do Pará (SEDUC-PA), em Belém, PA, Brasil.

Francine Baranoski Pereira, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR, Brasil

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), em Ponta Grossa, PR, Brasil, como bolsista CAPES; professora tutora do Curso de Letras da Universidade Aberta do Brasil (UAB/UEPG). Integrante do Grupo de Pesquisa “Linguagem, Ensino e Cognição”, vinculado ao Programa de Mestrado de Ensino de Ciência e Tecnologia da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR-PG) e do Grupo de Pesquisa: “ Políticas Educacionais e Formação de Professores” (UEPG).

Angela Ines Klein, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, RS, Brasil.

Doutora em Linguística pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Poeto Alegre, RS, Brasil, tendo realizado estágio de doutoramento no Programme for Experimental and Clinical Ling pela Universidade de Potsdam, Alemanha; coordenadora do Curso de Licenciatura em Letras - Português e Alemão da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), em Pelotas, RS, Brasil. Fundadora do Laboratório de Processamento Visual durante o tempo em que atuou na Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

References

BARRETO, Ana Margarida. Eye tracking como método de investigação aplicado às ciências da comunicação. Comunicando, v. 1, n. 1, p. 168-186, 2012.

BOERSMA, Paul; WEENINK, David J. M. Praat software: Versão 4.0. Amsterdam: Universidade de Amsterdam, 2002.

BOJKO, Aga. Eye Tracking, the User Experience: A Practical Guide to Research. New York: Rosenfield Media, 2013.

CAGLIARI, L.C. Elementos de Fonética do Português Brasileiro. 1981. 192 f. Tese (Livre Docência) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1981.

CARPENTER, Roger H. S. Movements of the Eyes. London: Plon, 1988.

CASTANHO, Thaís Angélica. A metodologia eye tracking na avaliação do uso do recurso pedagógico de pictogramas na comunicação alternativa para alunos com TEA. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência e Tecnologia, Universidade Federal Tecnológica do Paraná, Ponta Grossa, 2018.

CHRISTIANSON, Kiel, JOHNSON, Rebecca L.; RAYNER, Keith. Letter transpositions within and across morphemes. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, v. 31, p. 1327-1339, 2005.

CHRISTO, Maria Marilei Soistak. Análise de movimentos oculares em questões de cálculo: um estudo desenvolvido com alunos de cursos de Engenharia. 2019. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2019.

GIANNOTTO, Eduardo C. Uso de rastreamento do olhar na avaliação da experiência do tele usuários de aplicações de TV interativa. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Computação e Sistemas Digitais) – Escola Politécnica, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

HANNUS, Matti; HYÖNÄ, Jukka. Utilization of Illustrations during Learning of Science Textbook Passages among Low- and High-Ability Children. Contemporary Educational Psychology, v. 24, n. 2, p. 95-123, 1999.

LEFFA, Vilson J. Aspectos da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Porto Alegre: DC Luzzatto, 1996.

MEIRA, Thales Galvão de Almeida Leme de. Leitura de letras trocadas: uma análise através dos movimentos oculares. Relatório (Pesquisa de Iniciação Científica) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2017.

MURRAY, Wayne S.; KENNEDY, Alan. Spatial coding in the processing of anaphor by good and poor readers: evidence from eye movement analyses. Quarterly Journal of Experimental Psychology, Glasgow, 40A, p. 693-718, 1998.

PACHECO, V. Investigação fonético-acústico e experimental dos sinais de pontuação enquanto marcadores prosódicos. 2003. 132 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Unicamp, Campinas, 2003.

RAYNER, Keith. Eye movements in reading and information processing: 20 years of research. Psychological Bulletin, v. 124, n. 3, p. 372-422, 1998.

SCHNOTZ, Wolfgang. Integrated Model of Text and Picture Comprehension. In: MAYER, Richard E. (ed.). Cambridge Handbook of Multimedia Learning. 2. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. p. 72-103.

SPERBER, Dan.; WILSON, Deirdre. Relevance: communication and cognition. Oxford: Blackwell, 1986.

VANSILER, Nair Daiane de Souza Sauaia. Movimentos oculares e prosódia de leitura: o processamento dos Marcadores Prosódicos Gráficos em alunos do 5º ano do ensino fundamental. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Pará. Em andamento.

VANSILER, Nair Daiane de Souza Sauaia. Correlação de dados dos movimentos oculares e prosódia de leitura no processamento dos Marcadores prosódicos gráficos. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM ANDAMENTO DO PPGL/UFPA, 16., 2019. Anais [...]. Belém: UFPA, 2019. p. 129-139.

VANSILER, Nair Daiane de Souza Sauaia; KLEIN, Ângela Inês. Processamento de leitura de estudantes universitários em língua alemã como LE. Revista Caderno de Letras, n. 35, p. 73-84, 2020.

WATANABE, Marcus Vinícius Hideki. Eye Tracking e suas aplicações. 2013. Monografia (Bacharelado em Ciência da Computação) – Universidade de Londrina, Paraná, 2013.

Published

2021-06-10

How to Cite

Vansiler, N. D. de S. S., Pereira, F. B. ., & Klein, A. I. (2021). Visual processing laboratory and eye tracking research. Letrônica, 14(2), e38665. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38665