Metacognitive strategies

A reflection from the academic essay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38608

Keywords:

Reading, Writing, Metacognitive strategies, Academic essay

Abstract

This article aims to provoke reflection on the learning of reading and writing as metacognitive processes in academic essays in the legal area, as well as contributing to the studies of the academic essay genre, stating the relevance of autonomy in the learning processes of authors. The problematization is directly related to results obtained by the comprehension of academic students during the textual production. It is observed that many productions reveal difficulties regarding the writing and reading competences, evidencing that the development of the metacognitive competences can contribute to the academic level students learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarice Beatriz da Costa Söhngen, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil

Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; docente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Criminais da PUCRS; pesquisadora-líder do Grupo de Pesquisa Gestão Integrada da Segurança Pública (GESEG/PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Danielle Massulo Bordignon, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil

Mestranda em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; pesquisadora do Grupo de Pesquisa Gestão Integrada da Segurança Pública (GESEG/PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

References

BOLÍVAR, C. R. Mediación de estrategias metacognitivas en tareas divergentes y transferencia recíproca. Investigación y Postgrado, [S. I.], v. 17, n. 2, p. 53-82, 2002.

CAMPOS, M. Manual de Redação Científica: ensaio acadêmico, relatório de experimento e artigo científico. Mariana: Edição do autor, 2015.

FERRAGINI, N. L. O. Ensaio acadêmico: da teoria à prática em sala de aula. 2011. 204 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, 2011.

FIGUEIREDO, A. C. A arte de ensaiar com uma perspectiva científica. Revista Palimpsesto, n. 15, a., 11, p. 1-14, 2012.

FLAVELL, J. H. Metacognitive aspects of problem solving. In: RESNICK, L. B. (ed.). The nature of intelligence. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1976. p. 231-235.

FLAVELL, J. H. Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, [S. I.], v. 34, n. 10, p. 906-911, 1979.

JACOBS, J. E.; PARIS, S. G. Children’s metacognition about reading: Issues in definition, measurement, and instruction. Educational Psychologist, [S. I.], v. 22, n. 3-4, p. 255-278, 1987.

JOLY, M. C. R. A.; PAULA, L. M. Avaliação do uso de estratégias de aprendizagem e a compreensão em leitura de universitários. In: JOLY, M. C. R. A. et al. Questões do cotidiano universitário. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005. p. 33-58.

LEFFA, V. J. Perspectivas no estudo da leitura: Texto, leitor e interação social. In: LEFFA, V. J.; PEREIRA, A. E. (org.). O ensino da leitura e produção textual: Alternativas de renovação. Pelotas: Educat, 1999. p. 13-37.

PAVIANI, J. O ensaio como gênero textual. In: AZEVEDO, T. M.; PAVIANI, N. M. S. Universo acadêmico em gêneros discursivos. Caxias do Sul: EDUCS, 2010. p. 117-134.

PFEIFFER, C. R. C. O lugar do conhecimento na escola: alunos e professores em busca de autorização. Caderno Escritos, Campinas, n. 7, p. 1-33, 2002.

RHODER, C. Mindfull reading: Strategy training that facilitates transfer. Journal of Adolescent & Adult Literacy, [S. I.], v. 45, n. 6, p. 498-512, 2002.

SILVEIRA, R. Um exame da organização textual de ensaios científicos. Revista Estudos Linguísticos, [S. I.], n. 21, p. 1244-1252, 1992.

SÖHNGEN, C. B. C. O procedimento “cloze” como instrumento metacognitivo na avaliação da compreensão leitora. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.

SÖHNGEN, C. B. C. O procedimento “cloze” como instrumento metacognitivo na avaliação da compreensão leitora. Letras de hoje, Porto Alegre, n. 133, p. 139-149, 2003.

Published

2021-06-10

How to Cite

Söhngen, C. B. da C. ., & Bordignon, D. M. . (2021). Metacognitive strategies: A reflection from the academic essay. Letrônica, 14(2), e38608. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38608