Public space, mediatic visibillity and cyberculture: structural obliteration of public sphere in the cyberspace
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2010.3.8194Keywords:
Cyberculture, cyberspace, public sphereAbstract
This study addresses the sociocultural repercussion of the phenomenon of multimediatic visibility in the symbolic organization of public space starting from the 1970s, a historical interval marked by the category of cyberculture. The argument comprises two approaches. The first defines and recontextualizes the three major mediatic configurations of the symbolic in this period, recognizing their respective states of the art: the public scene of promotion and self-promotion, the public space of sharing and of response, and the public sphere of discussion, which are macroconfigurations that, albeit overlapping in reality, cannot be confounded. This analytical and reflexive procedure determines the sequential movement of the argument, at whose core lies the fundamental thesis of this text: the marked structural obliteration of the public sphere of discussion paradoxically in cyberspace, the web of free manifestation of ideas.Downloads
References
ADORNO, Theodor Wisenground; HORKHEIMER, Max. Dialéctica del iluminismo. Buenos Aires: SUR, 1970.
BATAILLE, Georges. A parte maldita. Rio de Janeiro: Imago, 1975.
BAUDRILLARD, Jean. Para uma crítica da economia política do signo. São Paulo: Martins Fontes, s.d.
______. L’échange symbolique et la mort. Paris: Gallimard, 1976.
______. Simulacres et simulations. Paris: Galilée, 1981.
CAILLÉ, Alain. Critique de la raison utilitaire. Paris: La Découverte, 1989.
______. Antropologia do dom: o terceiro paradigma. Petrópolis, Vozes, 2002.
CASTORIADIS, Cornelius. A instituição imaginária da sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
ELIOT, Thomas Stearsn. Poesia. Tradução de Ivan Junqueira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1981.
GODBOUT, Jacques T.; CAILLÉ, Alain. L´esprit du don. Paris: La Découverte, 1992.
HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1984.
______. Théorie de l’agir communicationnel. Paris: Fayard, v.2, 1987.
LYOTARD, Jean-François. O pós-moderno. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.
MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.
______. A transfiguração do político: a tribalização do mundo.
Porto Alegre: Sulina, 1997.
MAUSS, Marcel. Ensaio sobre a dádiva: forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. In: Sociologia e antropologia, v. II, p. 39-184. São Paulo: EPU; EDUSP, 1974.
NICOLAS, Guy. Don rituel et échange marchand dans une société sahélienne. Paris: Institut d’ethnologie, 1986.
SODRÉ, Muniz. As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. Petrópolis: Vozes, 2006.
Trivinho, Eugênio. Redes: obliterações no fim de século. São Paulo: Annablume; FAPESP, 1998.
______. O mal-estar da teoria: a condição da crítica na sociedade tecnológica atual. Rio de Janeiro: Quartet, 2001.
______. A dromocracia cibercultural: lógica da vida humana na civilização mediática avançada. São Paulo: Paulus, 2007.
______. Visibilidade mediática e violência transpolítica na cibercultura: condição atual da repercussão social-histórica do fenômeno glocal na civilização mediática avançada. In: ANTOUN, Henrique. Web 2.0: participação e vigilância na era da comunicação distribuída. Rio de Janeiro: Mauad, 2008.
VIRILIO, Paul. O espaço crítico. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993a.
______. A inércia polar. Lisboa: Dom Quixote, 1993b.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.