Visibility politics as facts of affection: What ethics for visibility?

Authors

  • Rose de Melo Rocha Escola Superior de Propaganda e Marketing

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2010.3.8187

Keywords:

Image, consumption, affections

Abstract

The article aims to analyze the relationship between image’s consumption and Spinoza’s theoretical framework, leading to the affections. Adopting an essayistic intonation, put in question the political dimension of Ethics, and also argues if an ethics is possible to analyses visibility. How we are affected by images, and how does we affect them? What is the nature of iconoclasts and idolaters passions and how they dialogue with the epistemic questions that constitute the communication area? Sensationalist’s images, representations of violence add or decrease our potency of action? Why we use to adopt, in the consumption of images, unhappy passions?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rose de Melo Rocha, Escola Superior de Propaganda e Marketing

References

BAUDRILLARD, Jean. A transparência do Mal. Ensaio sobre os fenômenos extremos. Campinas: Papirus, 1992.

BAUMAN, Zygmunt. O Mal-estar da Pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.

CANEVACCI, Massimo. Fetichismos Visuais. Corpos Erópticos e Metrópole Comunicacional. São Paulo: Ateliê Editorial, 2008.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

DEBRAY, Régis. Vida e morte da imagem: uma história do olhar no ocidente. Petrópolis: Vozes, 1993.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

FREIRE COSTA, Jurandir. Violência e psicanálise. Rio de Janeiro: Graal, 1986.

HARVEY, David. Condição Pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1992.

JAMESON, Fredric. Pós-modernismo. Lógica Cultural do Capitalismo Tardio. São Paulo: Ática, 2002.

KAPLAN, E. Ann (org.). Pós-modernismo. Teorias, Práticas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1993.

LYOTARD, Jean-François. O Pós-moderno. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.

MARTÍN-BARBERO, Jesus. Ofício de cartógrafo. Travessias latino-americanas da comunicação na cultura. São Paulo: Loyola, 2004.

MITCHEL, Willian J.T. Iconology: image, text, ideology. Chicago: The University of Chicago Press, 1987.

_______. What do pictures want? The lives and loves of images. Chicago: University Of Chicago Press, 2005.

MONS, Alain. La metáfora social. Buenos Aires: Nueva Visón, 1994.

MORIN, Edgar. O cinema ou o homem imaginário. Lisboa: Relógio D’Água, 1997.

______. O paradigma perdido. A natureza humana. Lisboa: Europa-América, 2000.

PERNIOLA, Mario. Do sentir. Lisboa: Presença, 1993.

ROCHA, Rose de Melo. É a partir de imagens que falamos do consumo. In: BACCEGA, Maria Aparecida (Org.). São Paulo: ESPM, 2009.

______. Estética da violência. Por uma arqueologia dos vestígios. 1997. Tese (Doutorado) – ECAUSP, São Paulo, 1997.

ROCHA, Rose de Melo; PORTUGAL, Daniel. Trata-se de uma imágica? In: ARAÚJO, Denise; BARBOSA, Marialva. Imagíbrida. Porto Alegre: Editora Plus, 2008. (e-book).

SCHOPENHAUER, A. O mundo como vontade e representação. São Paulo: Contraponto, 2001.

SFEZ, Lucien. Crítica da Comunicação. São Paulo: Loyola, 1994.

SPINOZA, Benedictus. Ética/Spinoza. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

VERNIER, Jean-Marc. Trois ordres de l´image télévisuelle. In: Quaderni, n. 4, primavera de 1988. Paris: CREDAP, Université Paris Dauphine, 1988, p. 9-18.

VIRILIO, Paul. O Espaço Crítico. Rio de Janeiro: Editora 34,

How to Cite

Rocha, R. de M. (2011). Visibility politics as facts of affection: What ethics for visibility?. Revista FAMECOS, 17(3), 199–206. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2010.3.8187

Issue

Section

Media Culture