Feminine subjectivity in Lilian M: confissões amorosas (relatório confidencial) (1975)

campo-cidade do desengano, hybridization of genres and discourses about the feminine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2024.1.43750

Keywords:

Brazilian film, Lilian M: confissões amorosas, Feminine subjectivity, Gender

Abstract

The aim of this paper is to explore the dimensions of the feminine in Carlos Reichenbach’s cinema, based on the case study of Lilian M: confissões amorosas (relatório confidencial) (1975). We center the analysis on the construction of the subjectivity of Maria/Lilian, following three levels of approach. This includes a general feature about the narrative structure, according the idea of campo-cidade do desengano (Bernardet,1975; Xavier, 1989); the analysis of the hybridization of audiovisual genres, linked to the notion of free indirect style (Pasolini, 1981); and also the discoursive analysis of the protagonist about herself, articulated to debates around counterculture (Hollanda) and the prostitute as a transgressor figure (Rago, 2009).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Raddi Uchôa, Universidade Anhembi Morumbi (UAM), São Paulo, SP, Brasil.

PhD in Communication Sciences from the School of Communications and Arts (ECA) at the University of São Paulo (USP), in São Paulo, SP, Brazil. Professor of the Postgraduate Program in Communication (PPGCom) at Anhembi Morumbi University (UAM), in São Paulo, SP, Brazil; and coordinator of the CineArte (UAM) research group.

Margarida Maria Adamatti, Federal University of São Carlos (UFSCar), São Carlos, SP, Brazil.

PhD in Audiovisual Media and Processes from the School of Communications and Arts (ECA) of the University of São Paulo (USP), in São Paulo, SP, Brazil. Professor of the Postgraduate Program in Image and Sound (PPGIS) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), in São Carlos, SP, Brazil.

References

ALVAREZ, Sonia E. Politizando as relações de gênero e engendrando a democracia. In: STEPAN, Alfredo (org.). Democratizando o Brasil. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988. p. 315-380.

ARAÚJO, Inácio. Filmes – Ilha deserta. São Paulo: Publifolha, 2003.

AVELLAR, José Carlos. O cinema é um fingidor. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 16 out. 1975. Caderno B, p. 2.

AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus, 1993.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.

BERGER, John. Modos de ver. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2000.

BERNARDET, Jean-Claude. Os jovens paulistas. In: Desafio do Cinema: a política do Estado e a Política dos Autores. Rio de Janeiro: Zahar, 1985. p. 65-91.

BERNARDET, Jean-Claude. Cinema em cacos. Movimento, São Paulo, 8 set. 1975, p. 23.

BUITONI, Dulcília Schroeder. Mulher de papel, a representação da mulher na imprensa feminina. Tese (Doutorado em Teoria Literária e Literatura Comparada) – FFLCH, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1980.

CAETANO, Daniel. Entre a transgressão vanguardista e a subversão da vulgaridade. 2012. Tese (Doutorado em Letras) – PUC-RJ, Rio de Janeiro, 2012.

CHAIA, Daniel. Carlão Reichenbach. Revista Laika, São Paulo, v. 1, n. 2, dez. 2012.

FERREIRA, Jairo. As libertinas – fita de chifre. São Paulo Shimbun, São Paulo, 19 dez. 1968.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Impressões de viagem – CPC, vanguarda e desbunde 1960/70. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.

LAURETIS, Teresa de. A tecnologia de gênero. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Pensamento feminista – conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. v. 1, p. 121-156.

LYRA, Marcelo. Carlos Reichenbach – o cinema como razão de viver. São Paulo: Imprensa Oficial, 2007.

PAIVA, Samuel. Filme de estrada no Brasil. In: Road Movie Brasil. São Carlos, 2013. Disponível em: http://www.roadmoviebrasil.ufscar.br. Acesso em: 14 jun. 2022.

PLACE, Janey. Women in Film Noir. In: KAPLAN, Ann. Women in Film Noir. London: Palgrave MacMillan, 1998. p. 47-68.

PASOLINI, Pier Paolo. Empirismo Hereje. Lisboa: Assírio e Alvim, 1981.

RAGO, Margareth Luiza. Os prazeres da noite – prostituição e códigos da sexualidade feminina em São Paulo (1890-1930). 1990. Tese (Doutorado em História) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1990.

RAGO, Margareth Luiza. Os sentidos da prostituição na modernidade brasileira. Itinerarios – anuario del Ceemi, Rosário, ano 3, n. 3, p. 209-229, 2009.

RAMOS, José Mário Ortiz. O cinema brasileiro contemporâneo (1970 - 1987). In: RAMOS, Fernão (org.). História do cinema brasileiro. São Paulo: Art Editora, 1987. p. 399-451.

REICHENBACH, Carlos. Depoimento à revista Filme Cultura. [Texto escrito em agosto 1977]. Filme Cultura, Rio de Janeiro, n. 28, p. 73-83, fev. 1978.

SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. Ontogênese e filogênese do gênero: ordem patriarcal de gênero e a violência masculina contra mulheres. FLACSO-Brasil, Série Estudos e Ensaios/Ciências Sociais, jun. 2009.

TAVARES, Zulmira Ribeiro. A solteira, a prostituta e o cinema popular. Movimento, São Paulo, n. 7, p. 23, 18 ago. 1975.

UCHÔA, Fábio Raddi. Pasolini e Candeias: a coexistência de estilos na obra de dois cineastas modernos. Revista Diálogos Mediterrânicos, Curitiba, v. 9, p. 99-118, 2015.

UCHÔA, Fábio. Filmes de Carlos Reichenbach e Ozualdo Candeias no início dos anos 1980: sexualidades tangenciais. Expedições: teoria da história e historiografia, Goiás, v. 10, p. 64-79, 2019.

XAVIER, Ismail. A idade da Terra - considerações sobre o filme de Glauber Rocha. In: A terra é redonda. [S. l.], 9 jun. 2022. Disponível em: https://aterraeredonda.com.br/a-idade-da-terra/#_ednref4. Acesso em: 2 ago. 2022.

XAVIER, Ismail. Alegorias do desengano: o cinema novo e a modernização conservadora. 1989. Tese (Livre Docência) – Departamento de Cinema, Rádio e Televisão da ECA, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1989.

XAVIER, Ismail. Alegorias do Subdesenvolvimento. Cinema Novo, Tropicalismo, Cinema Marginal. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1993a.

XAVIER, Ismail. O cinema moderno segundo Pasolini. Revista de Italianística, São Paulo, ano 1, n. 1, p. 102-109, 1993.

ZÉTOLA, Anna Paula. Cinema de mulheres em Curitiba: subjetividade feminista indireta livre na construção de um contracinema. 2020. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Linguagens), Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2020.

WILLIAMS, Raymond. Televisão – tecnologia e forma cultural. São Paulo: Boitempo; Belo Horizonte: Editora PUC-Minas, 2016.

Published

2024-02-08

How to Cite

Raddi Uchôa, F., & Adamatti, M. M. (2024). Feminine subjectivity in Lilian M: confissões amorosas (relatório confidencial) (1975): campo-cidade do desengano, hybridization of genres and discourses about the feminine. Revista FAMECOS, 31(1), e43750. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2024.1.43750