Gesture, face and death at Dreyer’s Joan of Arc

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2022.1.40575

Keywords:

Carl Dreyer, The Passion of Joan of Arc, Face

Abstract

This work presents an analysis of Carl Dreyer’s The Passion of Joan of Arc, from three vertices that make up a silent cinema axiology. In the first place, the gesture, which contests with the image the privilege of founding the silent expression. Secondly, the face, acting either as a deleuzian “black hole”, and either as a semiological code through a syntagmatic linguage demonstrated in the filmic procedures. Finally, we are led to an analysis of death in the film as derridian aporia. The theoretical corollary that guides this approach are the ideas of Antonin Artaud for cinema.

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Author Biographies

Ciro Inácio Marcondes, Universidade Católica de Brasília (UCB), Taguatinga, DF, Brasil

Doutor em Comunicação pela Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil; mestre em Literatura pela mesma instituição. Professor do curso de Comunicação e do Mestrado Profissional Inovação em Comunicação e Economia Criativa da Universidade Católica de Brasília (UCB), em Brasília, DF, Brasil.

Rafael Castanheira, Universidade Católica de Brasília (UCB), Taguatinga, DF, Brasil.

Doutor em Comunicação pela Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil; mestre em Artes e Cultura Visual pela Universidade Federal de Goiás (UFG).

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Published

2022-02-04

How to Cite

Marcondes, C. I., & Castanheira, R. (2022). Gesture, face and death at Dreyer’s Joan of Arc. Revista FAMECOS, 29(1), e40575. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2022.1.40575