Revisiting Anthropophagy: Brazilian Cultural Studies in the 1990s
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2002.17.3155Keywords:
Brasil, Critical Theory, Identity and Cultural StudiesAbstract
This essay pre sents a mapping of contemporary cul tu ral cri ti que in Brazil with its main ap pro a ches: one by the heirs of Antonio Candido and the Critical theory represented by Ro ber to Schwarz, in which history and Mar xi an tradition are articulated in a con tem po ra ry revision. Another perspective given by the struc tu ra list and semiotic tradition that recovers founders like Haroldo de Cam pos, Augusto de Cam pos and Décio Pig na ta ri. And a third one which develops the notion of the entrelugar (the in-between) as defi ned by Silviano San ti a go by the end of the seventies, which is one of the most consistent alternatives to the always present opposition between “formalisms” and “sociologisms” in Bra zi li an culture. Keywords Brazil, Critical the ory, identity, Cultural Studies.Downloads
References
BOSI, Alfredo. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
CANDIDO, Antonio. Literatura e subdesenvolvimento. A educação pela noite e outros ensaios. São Paulo: Ática, 1989.
HELENA, Lucia Helena. Queremos a Revolução Caraíba: Identidade cultural e construção discursiva. Gragoatá 1, 1996. p. 55-65.
LARSEN, Neil Larsen. Reading North by South. On Latin American Literature Culture and Politics. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1995.
McGUIRK, Bernard. Space, Self, Other: Latin America and the ʻThird Term, Brazil and the Discovery of America. Narrative, History, Fiction. In: McGURIK, Bernard; OLIVEIRA, Solange R. de (orgs.). Lewiston/Queenston/Lampeter: The Edwin Mellen Press, 1996. p. 180-198.
MOREIRAS, Alberto. Elementos de articulación teórica para el subalternismo latinoamericano. Revista Iberoamericana, v. LXII, p. 176-177, 1996.
ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense,1985.
______. Cultura e modernidade. São Paulo: Brasiliense, 1991.
______. A moderna tradição brasileira. Cultura brasileira e indústria cultural. São Paulo: Brasiliense, 1988.
______. Mundialização e cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
ROUANET, Sergio Paulo. A coruja e o sambódromo, Malestar na modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1993. p. 46-95.
SANTIAGO, Silviano. Uma literatura nos trópicos. São Paulo: Perspectiva, 1978.
______. Vale quanto pesa. Ensaio sobre questões político culturais. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
______. Nas malhas da letra. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
SARLO, Beatriz. Paisagens imaginárias. São Paulo: EDUSP, 1997.
SCHWARZ, Roberto. Nacional por subtração. Que horas são? São Paulo: Companhia das Letras, 1987. p. 29-48.
SEVCENKO, Nicolau. In Search of the Third Bank of the River: Reflections on the Burden of the Past in Contemporary Brazilian Culture. Journal of Latin American Cultural Studies, Travesía, p. 69-86, 1992.
VERONA, Tânia Cristina. O mundo europeu em Oswald de Andrade, Cultura brasileira. Figuras da alteridade. SOUZA, Eliana Maria de Melo (Org.). São Paulo: Hucitec/FAPESP, 1996. p. 45-57.
VIEIRA, Else Ribeiro Pires. Postcolonialisms and the Latin Americas. Interventions, v. 1, n. 2, p. 273-281, 1999.
______. Nudity Versus Royal Robe: Signs in Rotation from (In) Culture to (In)Translation in Latin America, Brazil and the Discovery of America. Narrative, History, Fiction. In: McGURIK, Bernard; OLIVEIRA, Solange R. de (orgs.). Lewiston/ Queenston/ Lampeter: The Edwin Mellen Press, 1996. p. 1-15.
WISNIK, José Miguel. Comentário, Narrativa: Ficção & História. RIEDEL, Dirce Côrtes (org.). Rio de Janeiro: Imago, 1988. p. 257-64.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.