Discursive Textual Analysis in practice

reflections on the five main questions of students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.45075

Keywords:

Discursive Textual Analysis, Reflexive practice, Student’s question

Abstract

The essay presents reflections upon the method of Discursive Textual Analysis by means of ordinary questions made by academics in classes taught by the authors of the text. There are five highlighted main questions made by the students involved in the analytic method in different formative levels. They are i) I want to use Discursive Textual Analysis… How do I begin?; ii) From the same corpus of analysis could different researchers obtain the same results and conclusions?; iii) Which are the validation criteria employed in Discursive Textual Analysis?; iv) What are the unifying arguments in Discursive Textual Analysis?; and last v) What does the self-organized process in Discursive Textual Analysis mean? The central argument, which organizes the text, is “frequent students’ questions, from different formative levels, asked during classes unleash a collective study movement, dialogic and reflexive, which could conduct to an understanding gradually profound of the analytic process at hand in face of the Discursive Textual Analysis”. The strategy of the writing of the text is to leave it open to other questions expecting that the continuity of the study could enhance new understandings and, why not, new doubts about the Discursive Textual Analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valderez Lima, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS). Teacher at Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brazil.

Marcelo Amaral-Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, RN, Brasil.

PhD in Science Education from the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Visiting professor at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, RN, Brazil.

Roberta Bartelmebs, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Palotina, PR, Brasil.

PhD in Science Education from Pontifícia Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS). Professor at the Federal University of Paraná (UFPR), Palotina, PR, Brazil.

References

ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 51-64, 2001. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/599. Acesso em: 15 dez. 2023.

BARTELMEBS, R. C. Mas o que eu sei? O movimento da aprendizagem da escrita acadêmica a partir da análise textual discursiva. Revista Pesquisa Qualitativa, [s. l.], v. 8, n. 19, p. 1010-1020, 2020. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/356. Acesso em: 15 dez. 2023.

BRESOLIN, K. Por que perguntar? In: NODARI, P. C. Por quê? A arte de perguntar. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 9-25.

CALIXTO, V. S. Reflexões acerca do desenvolvimento da autoria no exercício de escrita envolvido na análise textual discursiva: um horizonte compreensivo. Revista Pesquisa Qualitativa, [s. l.], v. 8, n. 19, p. 835-862, 2020. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/353. Acesso em: 15 dez. 2023.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativos, quantitativos e mistos. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DENZIN, N. K. The Research Act: A Theoretical Introduction to Sociological Methods. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1989.

FLICK, U. Qualidade na pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GALIAZZI, M. C.; SOUSA, R. S. A dialética na categorização da análise textual discursiva: o movimento recursivo entre palavra e conceito. Revista Pesquisa Qualitativa, [s. l.], v. 7, n. 13, p. 1-22, 2019. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/227. Acesso em: 15 dez. 2023.

GALLE, L. A. V.; PAULETTI, F.; RAMOS, M. G. Pesquisa em sala de aula: os interesses dos estudantes manifestados por meio de perguntas sobre a queima da vela. Acta Scientiae, Canoas, v. 18, n. 2, p. 498-516, 2016. Disponível em: https://meriva.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/12088/2/Pesquisa_em_Sala_de_Aula_os_interesses_dos_estudantes_manifestados_por_meio_de_perguntas_sobre_a_queima_da_vela.pdf. Acesso em: 15 dez. 2023.

GUBA, E. G.; LINCOLN, Y. S. Competing paradigms in qualitative research. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994. p. 105-117.

LINCOLN, Y. S.; GUBA, E. G. Naturalistic Inquiry. Thousand Oaks: Sage Publications, 1985.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: UNIJUÍ, 2007.

NODARI, P. C. Por quê? A arte de perguntar. São Paulo: Paulinas, 2011.

SOUSA, R. S. O texto na análise textual discursiva: uma leitura hermenêutica da “tempestade de luz”. Revista Pesquisa Qualitativa, [s. l.], v. 8, n. 19, p. 641-660, 2020. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/363. Acesso em: 15 dez. 2023.

SOUSA, R.S.; GALIAZZI, M. do C. Compreensões Acerca da Hermenêutica na Análise Textual Discursiva: Marcas Teórico-Metodológicas à Investigação. Contexto & Educação, [s. l.], v. 31, n. 100, p. 33-55, abr. 2016. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/6395. Acesso em: 15 dez. 2023.

Published

2023-12-20

How to Cite

Lima, V., Amaral-Rosa, M., & Bartelmebs, R. (2023). Discursive Textual Analysis in practice: reflections on the five main questions of students. Educação Por Escrito, 14(1), e45075. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.45075

Issue

Section

Dossiê Educação Matemática