The reform of secondary education in the state of Bahia and the teaching of Physical Education

The context of text production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.43681

Keywords:

educational policy, high school, Physical Education

Abstract

This article aims to analyze the context of text production of the Documento Curricular Referencial da Bahia in the High School stage, as well as the implications of the document for the teaching of Physical Education. It is a qualitative research, of the documentary type. We use Stephen Ball’s policy cycle approach to better understand the process of elaborating a new educational policy in the State of Bahia for the last stage of basic education. We found that the DCRB, in line with the national educational policy, introduces important changes to the curriculum of schools, such as curricular flexibility, an increase in the annual workload, the valorization of some curricular components to the detriment of others, and a strong presence of business discourse for education. We also observed that the reduction in the workload of Physical Education in the curriculum will imply an increase in teaching work and in the teaching-learning process, possibly the contents of body culture will be worked on in a superficial way, affecting the integral formation of Bahian students.

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Author Biographies

Luanda Nogueira Souza, Secretaria de Educação do Estado da Bahia, Rede Estadual de Ensino da Bahia, Boa Nova, BA, Brasil.

Mestra em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), em Vitória da Conquista, BA, Brasil; licenciada em Educação Física pela mesma instituição. Professora da Secretaria Estadual de Educação da Bahia, Rede Estadual de Ensino da Bahia, em Boa Nova, BA, Brasil.

Benedito Eugenio, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, BA, Brasil.

Doutor em Educação (UNICAMP), em Campinas, SP. Brasil. Professor da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), em Vitória da Conquista, BA, Brasil, atuando na graduação e no Programa de Pós-graduação em Ensino.

Sandra Márcia Campos Pereira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, BA, Brasil.

Doutora em Educação pela Univeraidade Estadual Paulista (UNESP), SP, Brasil. Professora da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), em Vitória da Conquista, BA, Brasil, atuando na graduação e no Programa de Pós-graduação em Ensino.

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Published

2022-11-23

How to Cite

Souza, L. N., Eugenio, B., & Pereira, S. M. C. (2022). The reform of secondary education in the state of Bahia and the teaching of Physical Education: The context of text production. Educação Por Escrito, 13(1), e43681. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.43681