Relationships between school motivation and reading habits among high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.43241

Keywords:

school motivation, learning, reading, high school

Abstract

Recognizing school motivation as an important factor in the educational field, this article aims to analyze the relationship between this phenomenon and reading in high school. As a research data collection strategy, an assessment scale of students’ motivation to learn was applied, developed by Neves and Boruchovitch (2007), and a questionnaire on reading, which was developed by the researchers, in the two third-year classes of the High School of a state school, located in the Campos dos Goytacazes – RJ. The quantitative datas collected were tabulated and organized into tables to facilitate exposure. The results of the scale and the questionnaire were related and analyzed in order to verify the relationship between school motivation for learning at school and students’ reading in high school. All this path confi rmed, due to the compatibility between the results of the scale and the questionnaire applied, the veracity of the hypothesis that students intrinsically motivated by learning tend to have better reading habits.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafaela Vieira Costa, Instituto Federal Fluminense (IFF), Campos dos Goytacazes, RJ, Brasil.

Licenciada em Letras – Português e Literaturas pelo Instituto Federal Fluminense (IFFluminense), em Campos dos Goytacazes, RJ, Brasil.

Jonis Manhães Sales Felippe, Instituto Federal Fluminense (IFF), Campos dos Goytacazes, RJ, Brasil.

Doutor em Políticas Sociais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF), em Campos dos Goytacazes, RJ, Brasil. Professor do Instituto Federal Fluminense (IFFluminense), em Campos dos Goytacazes, RJ, Brasil.

References

AZZI, Roberta Gurgel; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge. O papel da autoeficácia e autorregulação no processo motivacional. In: BORUCHOVITCH, Evely;

BZUNECK, José Aloyseo; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini (org.). Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 126-144.

BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo (org.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini (org.). Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. Petrópolis: Vozes, 2010.

BZUNECK, José Aloyseo; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini. A promoção da autonomia como estratégia motivacional na escola: uma análise teórica e empírica. In: BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini (org.). Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 43-70.

COSTA, Renata Pires Bastos; LIMA, Maria Celina Peixoto; PINHEIRO, Clara Virgínia de Queiroz. Os impasses da educação na adolescência contemporânea. Boletim de Psicologia, São Paulo, v. 60, n. 132, p. 97-106, 2010.

DECI, Edward. L.; RYAN, Richard. M. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. 1985. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7

FAILLA, Zaora (org.). Retratos da Leitura no Brasil 5. Rio de Janeiro: Sextante, 2021.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini; BORUCHOVITCH, Evely. O estilo motivacional do professor e a motivação intrínseca dos estudantes: Uma perspectiva da Teoria da Autodeterminação. Psicologia: Reflexão e Crítica, Campinas, v. 17, n. 2, p. 143-150, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722004000200002

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 2011.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

LOURENÇO, Abílio Afonso; PAIVA, Maria Olímpia Almeida de. A motivação escolar e o processo de aprendizagem. Ciências e Cognição, Porto, v. 15, n. 2, p. 132-141, ago. 2010.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MARTINELLI, Selma de Cássia; BARTHOLOMEU, Daniel. Escala de Motivação Acadêmica: Uma Medida de Motivação Extrínseca e Intrínseca. Avaliação Psicológica, Campinas, v. 6, n. 1, p. 21-31, 2007.

MARTINELLI, Selma de Cássia. Um estudo sobre desempenho escolar e motivação de crianças. Educar em Revista, [S. l.], n. 53, p. 201-216, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.27122

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura? São Paulo: Brasiliense, 2006. (Coleção Primeiros Passos; 74).

NEVES, Edna Rosa Correia; BORUCHOVITCH, Evely. Escala de avaliação da motivação para aprender de alunos do Ensino Fundamental (EMA). Psicologia: Reflexão e Crítica, Campinas, v. 20, n. 3, p. 406-413, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722007000300008

SCHWARTZ, Suzana. Motivação para ensinar e aprender: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2014.

SOARES, Tufi Machado et al. Fatores associados ao abandono escolar no ensino médio público de Minas Gerais. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 757-772, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201507138589

VALLE, Jéssica Elena; WILLIAMS, Lúcia Cavalcanti de Albuquerque. Engajamento escolar: revisão de literatura abrangendo relação professor-aluno e bullying. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 37, p. 1-13, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e37310

WITER, Porto Geraldina. Motivação e Leitura. In: BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini (org.). Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 169-192.

Published

2023-05-08

How to Cite

Vieira Costa, R., & Manhães Sales Felippe, J. (2023). Relationships between school motivation and reading habits among high school students. Educação Por Escrito, 14(1), e43241. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.43241