Attachment and bonding
Dialogue between Psychopedagogy and Popular Education in the perspective of inclusive education
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.41884Keywords:
Sheltering, Bonding, Psychopedagogy, Popular Education, Inclusive educationAbstract
The article aims to reflect on possible approximations between Psychopedagogy and Popular Education, from the perspective of Inclusive Education, having as a point of articulation the discussion about the influence of sheltering and bonding in the learning process. The study, based on authors such as Alicia Fernández, Paulo Freire, Pichon-Rivière and Alicia Fernández, was conducted in a popular institution, ONGEP. Students and teachers were interviewed, and the data were submitted to content analysis (BARDIN, 2011). We discuss the possible approximations between Popular Education and Psychopedagogy, based on the concepts of bonding and sheltering, which emerged in the interviews as essential elements to a context that facilitates learning and that promotes the strengthening of identities. Thus, it is understood that these constructs are fundamental for a critical and inclusive education that states the value of diversity. Finally, it addresses the need for more dialogue between Psychopedagogy and Popular Education, to the extent that there is a scarce bibliography relating them and defends the idea that the different practices and theoretical articulations of each field can be enriched and expanded by the debate.
Downloads
References
ABDUCH, C. Grupos Operativos com Adolescentes. In: BASTOS, A. B. B. I. A técnica de grupos-operativos à luz de Pichon-Rivière e Henri Wallon. Psicólogo Informação, São Paulo, v. 14, n. 14, p. 160-169, out. 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-88092010000100010&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 27 set. 2021.
ABPP - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PSICOPEDAGOGIA. Código de ética do Psicopedagogo. São Paulo: ABPP, 2019. Disponível em: https://www.abpp.com.br/wp-content/uploads/2020/11/codigo_de_etica.pdf. Acesso em: 24 set. 2021.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
CAZELLA, S.; MOLINA, R. A intervenção psicopedagógica institucional na formação reflexiva de educadores sociais. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 27, n. 82, 78-91, 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0103-84862010000100009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 27 set. 2021.
CONZATTI, F. B. K.; DAVOGLIO, T. R. Trajetórias de adultos na EJA: processo educativo e mudanças bioecológicas. Curitiba: Appris, 2018.
DOLTO, F. A sociedade (a escola). Seu papel patogênico ou profilático. In: MANNONI, Maud. A primeira entrevista em psicanálise. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004. p. 7-33.
EVERS, A. A redação engaiolada: padrões lexicais e ensino de redação em cursos pré-vestibulares populares. 2018. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
FERNÁNDEZ, A. A Inteligência aprisionada. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.
FREIRE, P. Direitos humanos e educação libertadora. In: FREIRE, A. M. A.; MENDONÇA, E. F. (org.). Pedagogia dos sonhos possíveis: Paulo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020a. p. 33-34.
FREIRE, P. Discurso de posse como secretário municipal de Educação de São Paulo. In: FREIRE, A. M. A.; MENDONÇA, E. F. (org.). Pedagogia dos sonhos possíveis: Paulo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020b. p. 47-76.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez Editora, 1991.
FREIRE, P; SHOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
GADOTTI, M. Educação Popular e Educação ao Longo da Vida. In: NACIF, P. G. S.; GOMES, L. M; ROCHA, R. G. (org.). Coletânea de textos CONFINTEA Brasil+6: tema central e oficinas temáticas. Brasília: MEC - Ministério da Educação/Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão, 2016. p. 50-69. Disponível em: https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Educacao_Popular_e_ELV_Gadotti.pdf. Acesso em: 24 set. 2021.
GADOTTI, M. Educação popular, educação social, educação comunitária: conceitos e práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. Revista Diálogos: pesquisa em extensão universitária. IV Congresso Internacional de Pedagogia Social: domínio epistemológico, Brasília, v. 18, n. 1, dez. 2012. p. 10-32. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rdl/article/view/3909/2386. Acesso em: 24 set. 2021.
GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. São Paulo em perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 3-11, 2000.
GUEDES, M. G. M.; LEITÃO, E. S. S. A contribuição da proposta educacional de Paulo Freire para a prática pedagógica docente na educação infantil e na educação de jovens e adultos. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 35-55, jan./mar. 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/26348/19378. Acesso em: 27 set. 2021.
GUILHERME, A. A.; CHERON, C. Complexidade como uma proposta de desafio para pensar a Educação “fora da caixa”. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 10, n. 2, p. e36688, 22 abr. 2020. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/36688 . Acesso em: 27 mar. 2022.
MAIA, D. S. Habilidades socioemocionais e formação de professores: possibilidades para a Educação Inclusiva. In: ZIESMANN, C. I.; BATISTA, J.; DANTAS, N. M. R. (org.) Educação Inclusiva e formação docente: olhares e perspectivas que se entrelaçam. Campinas: Pontes Editores, 2020.p. 39-53.
PAÍN, S. Diagnóstico e tratamento dos problemas de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2008.
PEREIRA, T. I. Pré-vestibulares populares em Porto Alegre: na fronteira entre o público e privado. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/10863. Acesso em: 27 set. 2021.
PIAGET, J. A equilibração das estruturas cognitivas. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.
PICHON-RIVIÈRE, E. Teoria do vínculo. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
PINI, F. R. O. Educação popular e os seus diferentes espaços: educação social de rua, prisional, campo. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 4., 2012, São Paulo. Anais online [...]. São Paulo: Associação Brasileira de Educadores Sociais, 2012. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000092012000100032&lng=en&nrm=abn. Acesso em: 28 set. 2021.
PORTO, O. Psicopedagogia institucional: teoria, prática e assessoramento psicopedagógico. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2006.
WEISS, M. L. A intervenção psicopedagógica nas dificuldades de aprendizagem escolar. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação Por Escrito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.