Dropout and abandonment of school in Brazil: factors, causes and possible consequences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.1.24527

Keywords:

Evasion, Abandonment, Definitions, Factors, School failure.

Abstract

In this article, it is aimed to bring into debate some considerations about the evasion and abandonment of school in Brazilian education. It is noted the need to take the understanding of its dimensionalities as axis. The official education departments have brought to light the lack of clear concept. Inner and outer factors have straightly contributed so that the evasion and abandonment are perpetual. Brazil has the third highest rate of school 
abandonment among the one hundred countries with the highest HDI. The evasion is a very complex, dynamic and cumulative process of student is dropping out of school and it can be seen as school expulsion. The goals established by Federal Constitution of 1988 that determines the universalization of the Primary Education (Ensino Fundamental) and the “eradication” of the illiteracy have not materialized yet. The evasion can be considered a “solitary act” and can make its own failure of the social relations. There is no defined origin and because of that, there will be no end by itself. Drugs, successive failures, lack of encouragement of family and school are some of the factors that can make the student drop out of school. It is observed that there are three conceptual dimensions indispensable to the investigation of the school evasion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raimundo Barbosa Silva Filho, Universidade Federal do Pará

Titulação: Discente no Programa de Pós-graduação Mestrado acadêmico em Currículo e Gestão da Escola Básica/PPEB/UFPA;

Instituição de origem: Universidade Federal do Para - UFPA;

Participante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação da UFPA/GEPTE.

Ronaldo Marcos de Lima Araújo, Universidade Federal do Pará

Professor da Faculdade de Educação da UFPA. Doutor em educação pela UFMG;

Pofessor e Coordenador do Mestrado no Programa de Pos-graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica/PPEB/UFPA.

Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação da UFPA/GEPTE.

References

ARANHA, Ana. A escola que os jovens merecem. In: Revista Época, 17 ago. 2009. Disponível em: <http://www.geledes.org.br/a-escolaque- os-jovens-merecem/>. Acesso em: 16 maio 2016.

ARROYO, M. G. Educação e exclusão da cidadania In: BUFFA, Ester. Educação e cidadania: quem educa o cidadão. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1993.

BARRO, R. J. Economic growth in a cross section of countries. The Quarterly Journal of Economics, v. 106, n. 2, p. 407-43, may 1991.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ constituicao/constituição.htm>. Acesso em: 25 maio 2016.

______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep. Censo Escolar de 2008. Brasília, 2007. Disponível em: <http://www.inep.gov.br/pesquisa/thesaurus>. Acesso em: 28 maio 2016.

CAMPELLO, C. M. T. Violência na escola: um protesto contra a exclusão social? Análise & Dados, Salvador, v. 11, n. 1, p. 28-31, jun. 2001.

CUNHA, L. A. Ensino médio e ensino profissional: da fusão à exclusão. In: Reunião Anual da Anped , 20., Caxambu, 1997. (Mimeo).

DIGIÁCOMO, Murillo José. Evasão escolar: não basta comunicar e as mãos lavar. 2005. Disponível em: . Acesso em: 15 maio 2016.

DORE SOARES, R. Ensino e novas tecnologias: situação atual e novas perspectivas. Caminhos da História, Montes Claros, MG, v. 6, n. 6, p. 69-97, 2001.

______. Evasão e repetência na rede federal de educação profissional. Programa Observatório da Educação – Capes/Inep. Maceió, Alagoas, set. 2013.

DOURADO, Luiz Fernandes. Elaboração de políticas e estratégias para a prevenção do fracasso escolar – Documento Regional BRASIL: Fracasso escolar no Brasil: políticas, programas e estratégias de prevenção ao fracasso escolar, 2005.

ENGUITA, M. F.; MARTÍNEZ, L. M.; GÓMEZ, J. R. School failure and dropouts in Spain. Social Studies Collection, Fundación La Caixa, n. 29, 2010.

FERREIRA, F. A. Fracasso e evasão escolar. 2013. Disponível em :<http://educador.brasilescola.com/orientacao-escolar/fracasso- evasaoescolar.htm>. Acesso em: 20 maio 2016.

FINN, J. D. Withdrawing from school. Review of Educational Research, v. 59, n. 2, p.117-142, 1989.

GATTI, Bernardete A.; VIANNA, Heraldo Marelim; DAVIS, Cláudia. Problemas e impasses da avaliação de projetos e sistemas educacionais: dois estudos de caso. In: Avaliação Educacional, São Paulo, p. 7-26, jul.-dez. 1991.

IDEB. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Formação em Ação, 2012. Disponível em: <http://www.nre.seed.pr.gov.br/cascavel/File/CIENCIAS_IndicedeDesenvolvimentodaEducaçãoBásica.pdf>. Acesso em: 22 maio 2016.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Informe estatístico do MEC revela melhoria do rendimento escolar, 1998. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/c/journal/view_article_content?groupId=10157&articleId=19141&version=1.0>. Acesso em: 22 maio 2016.

JORDAN, W. A.; LARA, J.; MCPARTLAND, J. M. Exploring the causes of early dropout amongrace-ethnic and gender groups. Youth and Society, v. 28, p. 62-94, 1996.

JOSÉ, Adriano Rodrigues; BROILO, Cecília Luiza; ANDREOLI, Giovani Souza. A evasão na Unipampa – diagnosticando processos, acompanhando trajetórias e itinerários de formação. Universidade Federal do Pampa, 2010.

KRAWCZYK, Nora. Reflexão sobre alguns desafios do ensino médio no Brasil hoje. Cadernos de Pesquisa: Ação Educativa, 2009, v. 41, n. 144, set.-dez. 2011. (Coleção Em Questão, n. 6).

PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 2. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999. p. 9-75.

LOPES, N. Como combater o abandono e a evasão escolar. Revista Nova Escola. Disponível em: <http://gestaoescolar.abril.com.br/aprendizagem/como-combater-abandono-evasao-escolar-falta-alunos-abandono-acompanhamento-frequencia-551821.shtml>. Acesso em: 25 maio 2016.

LUCAS, R. On the mechanics of economic development. Journal of Monetary Economics, v. 22, p. 3-42, 1988.

MACHADO, Márcia Rodrigues. A evasão nos cursos de agropecuária e informática/nível técnico da Escola Agrotécnica Federal de Inconfidentes (MG, 2002 a 2006). 2009. 131 p. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação da UNB, Brasília, DF, 2009.

MANKIW, N. G.; ROMER, D.; WEIL, D. A contribution to the empirics of economic growth. Quarterly Journal of Economics, v. 107, n. 2, p. 407-437, 1992.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1992. p. 43-44.

MEKSENAS, Paulo. Sociologia da Educação: uma introdução ao estudo da escola no processo de transformação social. 2. ed. São Paulo: Cortez,

MONTMARQUETTE, C.; MAHSEREDJIAN, S.; HOULE, R. The determinants of university dropouts: a bivariate probability model with sample selection. Economics of Education Review, v. 20, n. 5, p. 475-484, 2001.

NERI, Marcelo Cortês. Tempo de permanência na escola e as motivações dos sem-escola. Rio de Janeiro: FGV/IBRE, CPS, 2009.

PELISSARI, L. O fetiche da tecnologia e o abandono escolar na visão de jovens que procuram a educação profissional técnica de nível médio. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.

QUEIROZ, L. D. Um estudo sobre a evasão escolar: para se pensar na inclusão escolar (2002). Disponível em: . Acesso em: 25 maio 2016.

RIBEIRO, Sergio Costa. A pedagogia da repetência. Estudos avançados, USP, São Paulo, v. 5, n. 12, maio-ago. 1991.

RIFFEL, S. M.; MALACARNE, V. Evasão escolar no ensino médio: o caso do Colégio Estadual Santo Agostinho no município de Palotina, PR, 2010.

RUMBERGER, R. Dropping out of middle school: a multilevel analysis of students and schools. American Educational Research Journal, v. 32, n. 4,

p. 583-625, 1995.

RUMBERGER, R.; LIMA, S. A. Why students drop out: a review of 25 years of research. California Dropout Research Project, Policy Brief 15, University of California, 2008.

SANTOS, S.; FONTES, M.; MAY, R. Construindo o ciclo da paz (nas escolas do Distrito Federal). Brasília: Instituto Promundo, 1998.

SILVA FILHO. Raimundo Barbosa da; BARBOSA, Elma do Socorro Coutinho. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 353-368, jul.-dez. 2015.

SPOSITO, Marilia Pontes; GALVÃO, Izabel. A experiência e as percepções de jovens na vida escolar na encruzilhada das aprendizagens: o conhecimento, a indisciplina, a violência. Perspectiva: Revista do Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, v. 22, n. 2, p. 345-380, jul.-dez., 2004.

STEIMBACH Allan Andrei. Juventude, escola e trabalho: razões de permanência e do abandono no curso técnico em agropecuária integrado, 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.

TOGNI, Ana Cecília; SOARES; Marie Jane. A escola noturna de ensino médio no Brasil. Revista Iberoamericana de Educación, n. 44, p. 61-76, 2007.

UOL EDUCAÇÃO. Disponível em: <http://educacao.uol.com.br/noticias/2013/03/14/brasil-tem-3-maior-taxa-de-evasao-escolar-entre-100-paises-diz-pnud.htm>. 2013. Acesso em: 14 maio 2016.

VASCONCELOS, Celso dos Santos. Avaliação: do “é proibido reprovar” ao “é preciso ensinar”. Conferência proferida no Seminário sobre as Práticas Avaliativas nas Primeiras Séries das Escolas públicas , Caied – Coordenadoria de Avaliação e Inovação Educacional, Série Estudos, Pesquisas, Inovações. Fortaleza, 1996.

VIADERO, D. The dropout dilemma: tesearch hindered by lack of uniform way to count students who quit school. Education Week, v. 20, n. 21, p. 26-29, fev. 2001.

Published

2017-06-29

How to Cite

Silva Filho, R. B., & Araújo, R. M. de L. (2017). Dropout and abandonment of school in Brazil: factors, causes and possible consequences. Educação Por Escrito, 8(1), 35–48. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.1.24527

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)