The fellowship program to encourage the teaching (PIBID) cycle approach and policies: setting relations between teacher education,university and emerging context
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.1.17767Keywords:
Teacher training, Higher education, Policy cycle, PIBID, Emerging context.Abstract
Discussions of teacher education, the process of internationalization of these policies and context in which it is presented to the Higher Education is suggesting new directions for these issues in local/national/ global level. Therefore the aim of this project is to present an analysis of the Scholarship Program Teaching Incentive (PIBID), promoting an approach with the approach of the policy cycle and the possible relations that sometimes arise involving this policy of teacher education, the university and the emerging context. The relevance of this work is to approach from the proposed policies by Ball & Bowe (1992), present in Mainardes (2006), in an attempt to understand with more clarity the issues surrounding the focus of operation of the program`s cycle, new guidelines for public education and higher education policy; and, more specifically, the role of the university as an institution able to corroborate the new perspectives, through their actions, for education in the emerging context.
Downloads
References
AKKARI, Abdeljalil. Internacionalização das Políticas Educacionais: transformações e desafios. Petrópolis: Vozes, 2011.
BALL, S.J.; BOWE, R. Subject departments and the “implementation” of National Curriculum policy: an overview of the issues. Journal of Curriculum Studies, London, v. 24, n. 2, p. 97-115, 1992. <http://dx.doi.org/10.1080/0022027920240201>.
BASTOS, Maria Helena Camara. O ensino superior no Brasil: um percurso histórico.in: VEIZLA, Cristinna (Org.). Historia de las universidades latinoamericanas: de la colonia a hoy. Córdoba: Universidad de Córdoba, 2013.
BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, nº 9.394/96. Brasília, 1996.
BRASIL. Decreto nº 6.755, de 29 de janeiro de 2009. Institui a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica, disciplina a atuação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES no fomento a programas de formação inicial e continuada, e dá outras providências. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, n. 21, 30 jan. 2009a. Seção I, p. 1-2. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Ato2007-2010/2009/Decreto/D6755.htm>. Acesso em: 28 out. 2013.
CAMPOS, Fernanda Araújo Coutinho; SOUZA JUNIOR, Hormindo Pereira. Políticas Públicas para a Formação de Professores: desafios atuais. Revista Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 20, n. 1, p. 33-46, jan.-abr. 2011.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR – CAPES. Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. 2010. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/educacao-basica/capespibid>. Acesso em: 23 nov. 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 7. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1998.
GATTI, Bernardete A. Análise das políticas públicas para a formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, jan.-abr. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v13n37/06.pdf>. Acesso em: 12 jun. 2013.
KUENZER, A. Z. A formação de educadores no contexto das mudanças no mundo do trabalho: novos desafios para as faculdades de educação. Educação e Sociedade, v. 19, n. 63, p. 105-125, ago. 1998.
MAINARDES, Jeferson. Abordagem do Ciclo de Políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Revista Educação&Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, jan.-abr. 2006. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: out. 2013.
MAZZEU, L. T. B. A política de Formação docente no Brasil: fundamentos teóricos e metodológicos. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 32., 2009, Caxambu, MG. Anais... Caxambu, 2009.
PORTO, Claudio; RÉGNIER, Karla. O Ensino Superior no mundo e no Brasil – Condicionantes, tendências e cenários
para o horizonte 2003-2025. MEC, 2003. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/ensinosuperiormundobrasil tendenciascenarios2003-2025.pdf>. Acesso em: 28 out. 2013.
RODRIGUEZ, M. V.; VARGAS, M. B. A formação de professores na América Latina: um balanço dos debates nos fóruns internacionais 1966 – 2002. In: RODRIGUEZ, M. V.; VARGAS, M. B. (Org.). Políticas educacionais e formação de professores em tempos de globalização. Brasília: Liber Livro Editora/UCDB, 2008. p. 37-56.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000. 256 p.
TEIXEIRA, Antônio. Desconstruindo a universidade: Modelos universitários emergentes mais abertos, flexíveis e sustentáveis. RED, Revista de Educación a Distancia, n. 32, 30 sept. 2012. Disponível em: <http://www.um.es/ead/red/32>. Acesso em: 28 out. 2013.
TRUMBIĆ, Stamenka Uvalić. Unesco. In: MULLER, Vera (Trad.). Educação superior em um tempo de transformação: novas dinâmicas para a responsabilidade social. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.