Irony and parody

A critical view of the narrator in História do cerco de Lisboa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1983-4276.2022.1.43047

Keywords:

História do cerco de Lisboa, Irony, Parody, Narrator, Contemporary historical novel

Abstract

This paper is a study about História do cerco de Lisboa (2011) by José Saramago. The aim is to stabelish relations between the literary work and the theory of irony and parody. We have sought, for, to spotlight aspects of these categories into the composition of the narrative considerating the critical hole of the narrator in the rebuilding of the historiographical happenings. From the consideration of this novel as a historiographical metafiction, we have noticed that, as through the irony mobilization as much as through the parody, it is has built into the narrative a critical saying created from the fiction in opposition to a crystallised historical speech considerated as the only one and absolute, the History of Tradition. We have supported on several studies which treat about the irony and the parody in the contemporary historical novel, developing our reading from the method of the textual criticism through a bibliographical research with an interpretative slant. As theoretical basis, we have relied on, among others, the ideas by Hutcheon (1989, 1991), Marinho (1999), Brandão (1945) and Calbucci (1999). Thereby, we have elucidated some aspects what show how the contemporary historical novel História do cerco de Lisboa (2011) does its rereading about the History. 

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Author Biographies

Aldinida Medeiros, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande, PB, Brasil.

Doutora em Literatura Comparada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), em Natal, RN; pós-doutorado na Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra (UC), em Coimbra, Portugal. Professora permanente e orientadora no Programa de Pós-graduação em Literatura e Interculturalidade (PPGLI), da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), em Campina Grande, PB, Brasil; professora associada I, no Departamento de Letras do Centro de Humanidades da UEPB. Pesquisadora no Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS.NOVA) da Universidade de Nova de Lisboa, Portugal.

Ana Flávia da Silva Oliveira, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande, PB, Brasil.

Mestranda em Literatura e Interculturalidade pela Universidade Estadual da Paraíba (PPGLI/UEPB), em Campina Grande, PB, Brasil. Especialista em Estudos Linguísticos e Literários pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), em Monteiro, PB, Brasil. Graduada em Letras/Português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), em Monteiro, PB, Brasil. Integrante do Grupo Interdisciplinar de Estudos Literários Lusófonos (GIELLus/CNPq). Professora da Rede Estadual de Pernambuco, em Sertânia, PE, Brasil.

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Published

2022-10-19

How to Cite

Medeiros, A. ., & Oliveira, A. F. da S. (2022). Irony and parody: A critical view of the narrator in História do cerco de Lisboa. Navegações, 15(1), e43047. https://doi.org/10.15448/1983-4276.2022.1.43047