A personagem em José Saramago: dialética e humanismo
DOI:
https://doi.org/10.15448/1983-4276.2018.1.33017Keywords:
Personagem, Dialética, Humanismo.Abstract
Ao reconhecer a dialética e o humanismo como princípios de construção estética em José Saramago, propomos um estudo da categoria narrativa da personagem na obra do autor, com o objetivo de explicitar seu funcionamento e seu acabamento axiológico. Partiremos do paradigma de que a explicação do literário – aqui em relação à personagem – necessita partir do interior do universo ficcional, isto é, a função que exerce na estrutura da obra. Com esse paradigma de investigação, advogaremos em defesa do funcionamento dialético da personagem; da sua constituição dialógica, intimamente relacionada a sua dialeticidade; e da articulação da vida da personagem quanto ao eixo semântico humanista-democrático, todos esses três elementos inter-relacionados de modo a construir uma certa cosmovisão de vida, de Homem. Para tornar o argumento mais sólido, recorreremos a alguns pressupostos de análise da personagem já tradicionais, como as propostas de Hamon, de Forster e de Bakhtin.
*** The character in José Saramago: dialectic and humanism ***
In recognizing the dialectic and humanism as principles of aesthetic construction of José Saramago, we propose a study of the narrative category of the character in the author’s work, with the purpose of explaining its functioning and its axiological finishing. We will start from the paradigm that the explanation of the literary – here in relation to the character – needs to start from the interior of the fictional universe, that is, the function that it exerts in the structure of the work. With this paradigm of investigation, we will advocate in defense of the dialectical functioning of the character; of its dialogical constitution, closely related to its dialectic; And of the articulation of the life of the person in relation to the humanist-democratic semantic axis, all three interrelated elements in order to construct a certain worldview of life, of Man. To make the argument more solid, we will resort to some of the traditional assumptions of character analysis, such as the proposals of Hamon, Forster and Bakhtin.
Keywords: Character; Dialectic; Humanism.
Downloads
References
ARNAUT, Ana Paula. José Saramago: singularidades de uma morte plural. In: Revista de Letras, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal, v. 5, n. 2, p. 107-120, 2006.
BAKHTIN, Mikhail M. Problemas da Poética de Dostoiévski. Tradução, notas e prefácio Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010a.
______. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. 4. ed. São Carlos: Pedro e João editores, 2010b.
BÍBLIA SAGRADA. São Paulo: Paulinas, 2005.
CANDIDO, Antonio. A personagem do romance. In: ______ et al. A personagem de ficção. São Paulo: Perspectiva, 2011.
CONRADO, Iris Selene. O ser humano e a sociedade em Saramago: um estudo sociocultural das obras Ensaio sobre a cegueira e Ensaio sobre a lucidez. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2006.
FORSTER, E. M. Aspectos do romance. Tradução Maria Helena Martins. Porto Alegre: Globo, 1969.
HAMON, P. Por um estatuto semiológico da personagem. In: CARVALHAL, Tânia Franco et al. (Org.). Masculino, Feminino, Neutro: ensaios de semiótica narrativa. Tradução Tânia Franco Carvalhal et al. Porto Alegre: Globo, 1976.
LEFEBVRE, Henry. Lógica formal/Lógica dialética. Tradução Carlos Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.
LUKÁCS, G. Marxismo e Teoria da Literatura. Tradução Carlos Coutinho. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010.
SARAMAGO, José. Ensaio sobre a cegueira. São Paulo: Cia das Letras, 1995.
______. Ensaio sobre a lucidez. São Paulo: Cia das Letras, 2004.
______. As intermitências da morte. São Paulo: Cia das Letras, 2005.
______. Da estátua à pedra e discursos de Estocolmo. Belém: UFPA, 2013.
SARTRE, Jean-Paul. O existencialismo é um humanismo. Tradução de João Kreuch. 4. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
TOMACHEVSKI, Boris. Temática. In: TODOROV, T. (Org.). Teoria da literatura: textos dos formalistas russos. Tradução Roberto Ferreira. São Paulo: UNESP, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Navegações implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Navegações as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.