Idealismo irreverente: as crônicas de Oswald de Andrade e Nelson Rodrigues
DOI:
https://doi.org/10.15448/1983-4276.2016.1.22758Keywords:
Crônicas, Oswald de Andrade, Nelson Rodrigues.Abstract
O artigo visa cotejar as crônicas Telefonema (1944-54) de Oswald de Andrade e Confissões (1967-74) de Nelson Rodrigues e examinar a forma ímpar como se situam na tradição do gênero no Brasil. Trata-se de verificar pontos de aproximação e de distanciamento nos modos como cada um dos autores utiliza o idealismo e a irreverência como estilo crítico, analisando as contendas que travaram com artistas e intelectuais de suas épocas. Pretende-se mostrar que ambos, a despeito de suas incompatibilidades ideológicas, defenderam concepções similares da autenticidade nacional e sobressaíram-se como escritores extemporâneos na história da crônica brasileira.
********************************************************************
Irreverent idealism: the chronicles of Oswald de Andrade and Nelson Rodrigues
Abstract: This paper aims to confront the chronicles “Telefonema” (1944-54) by Oswald de Andrade and “Confissões” (1967-74) by Nelson Rodrigues and examine the unique manner how they fit in the tradition of the genre in Brazil. This is about checking points of approximation and distancing in the ways by each one of the authors uses idealism and irreverence as a critical style, analyzing their strifes with artists and intellectuals of their times. The aim is to show that both, despite their ideological incompatibilities, supported similar conceptions of national authenticity and stood out as untimely writers in the brazilian chronicle’s history.
Keywords: Chronicles; Oswald de Andrade; Nelson Rodrigues.
Downloads
References
ANDRADE, Oswald. Telefonema. São Paulo: Globo, 1996.
_____. Estética e política. São Paulo: Globo, 1991.
_____. Dentes do dragão, Os – entrevistas. São Paulo: Globo, 1990.
ARRIGUCI JR, David. Enigma e comentário: ensaios sobre literatura e experiência. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. São Paulo: Nacional, 1967.
_____. A vida ao rés-do-chão. In: A crônica: o gênero, sua fixação e suas transformações no Brasil. Campinas: Ed. Unicamp; Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1992.
_____. O romantismo no Brasil. São Paulo: Humanitas FFLCH/USP, 2002.
COSTA, Tiago. O perfeito cozinheiro das teorias deste mundo: a antropofagia ensaística de Oswald de Andrade. Rio de Janeiro: Garamond, 2014.
DANTAS, V. O canibal e o capital – a arte do Telefonema de Oswald de Andrade. In: Terceira margem online. UFRJ, Rio de Janeiro, 2004. Disponível em: http://www.ciencialit.letras.ufrj.br/terceiramargemonline/numero12/xix.html. Acesso em: 20 nov. 2015.
ELIAS, Norbert. O processo civilizador – uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990.
FACINA, Adriana. Santos e Canalhas – uma análise antropológica da obra de Nelson Rodrigues. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
FISHER, Luís Augusto. Inteligência com dor: Nelson Rodrigues ensaísta. Porto Alegre: Arquipélago editorial, 2009.
MERQUIOR, José Guilherme. Crítica 1964-1989: ensaios sobre arte e literatura. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
RODRIGUES, Nelson. A cabra vadia, novas confissões. São Paulo: Companhia das Letras, 2001a.
–––––. Flor de obsessão. São Paulo: Companhia das Letras, 2002a.
–––––. O óbvio ululante. São Paulo: Companhia das Letras, 2002b.
–––––. O reacionário. São Paulo: Companhia das Letras, 2002c.
–––––. O remador de Ben-Hur. São Paulo: Companhia das Letras, 2002d.
SCHWARZ, Roberto. O pai de família e outros estudos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Navegações implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Navegações as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.