O processo enunciativo do texto literário dramático
DOI:
https://doi.org/10.15448/1983-4276.2015.2.20355Keywords:
Drama, Enunciação, Teatralidade, Ponto de vista.Abstract
Este artigo examina os mecanismos de enunciação do drama, uma vez que também na dramaturgia há uma voz reguladora do discurso, que conduz o sentido da obra. O enunciador do texto dramático aparece fragmentado, disperso em vários eus, escondido por entre o diálogo das personagens. Assim, a situação de enunciação, no texto de teatro, se diferencia da de outros tipos de narrativa, pois, nessa manifestação literária, normalmente não temos, como no conto ou romance, a figura de um narrador que se encarrega de direcionar o discurso. Esse processo enunciativo define a teatralidade de uma obra, separando o que é drama e o que é literatura com diálogos. A história contada no texto escrito de teatro, ou seja, a literatura dramática, deixa também ela entrever um ponto de vista, já que existe uma instância produtora do sentido.
************************************************************************************************************************************************************************************************************
The enunciating process of the dramaticliterary text
Abstract: This article examines the mechanisms of the enunciation of the drama, once that in dramaturgy there is also a discourse-regulating voice, which leads the meaning of such a work. The one who enunciates the dramatic text appears fragmented, spread into several ‘I – individuals’, hidden among the characters’ dialogue. Thus, the situation of enunciation, in a theater text, differenciates itself from other types of narrative, because, for this literary manifestation, we usually don’t have as, as in a short story or novel, the role of a narrator who is in charge of managing the discourse. That enunciating process defines the theatricalism of a work, setting apart ‘what drama means’ from ‘what literature with dialogues means’. The history told in the written text of the theater, which stands for dramatic literature, it also lets itself foresee a point of view, once there is a productive request of meaning.
Keywords: The drama; Enunciation; Theatricalism; Point of view
Downloads
References
BAJARD, Elias. Ler e dizer: compreensão e comunicação do texto escrito. São Paulo: Cortez, 1999.
BARKO, Ivan; BURGESS, Bruce. La dynamique des points de vue dans le texte de théâtre. Paris: Lettres Modernes/Minard, 1988.
BUARQUE, Chico; PONTES, Paulo. Gota d’água. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1981.
FIORIN, José. Luiz. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. São Paulo: Ática, 1996.
FRIEDMAN, Norman. Point of view in fiction: the development of a critical concept. In: STEVICK, Philip (Ed.) The theory of novel. New York: Free Press, 1967, p. 198-137.
JAKOBSON, Roman. Lingüística e comunicação. Tradução Isidoro Blikstein e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, 1969.
MAINGUENEAU, Dominique. Elementos de lingüística para o texto literário. Tradução Maria Augusta de Matos. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
PALLOTINI, Renata. Introdução à dramaturgia. São Paulo: Ática, 1988.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Tradução Maria Lúcia Pereira et al. São Paulo: Perspectiva, 1999.
RYNGAERT, Jean Pierre. Introdução à análise do teatro. Tradução Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
SOURIAU, Etienne. As duzentas mil situações dramáticas. Tradução Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Ática, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Navegações implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Navegações as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.