Educational resources multimediatics for reading in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23569Keywords:
Educational Resources, Reading, Child Development, Multiliteracy.Abstract
This article discusses the production of educational resources for early childhood education with a focus on reading, available on a government platform for free use, following the current trend of looking at early childhood as the basis of human development (MARCO LEGAL PARA A PRIMEIRA INFÂNCIA, 2013). It argues that the use of multimediatic educational resources for this phase requires special attention, especially with regard to the suitability of these tools to cognitive and linguistic needs of the child, according to the cognitive development approaches. It concludes that there is a lack of variety of educational resources provided by the government for the examined area, with a predominance of media over others and an impoverishment in the quality of resources. Thus, other sources to work with language in early childhood education are suggested.
Downloads
References
Andrade, Susanne Anjos; Santos , Darci Neves; Bastos , Ana Cecília, Pedromônico , Márcia Regina Marcondes; Almeida -Fil ho, Naomar; Barreto , Mauricio. Ambiente familiar e desenvolvimento cognitivo infantil: uma abordagem epidemiológica. Revista Saúde Pública, v. 39, n. 4, 2005.
BELLONI, Maria Luiza. GOMES, Nilza. Infância, mídias e aprendizagem: autodidaxia e colaboração. Educação e Sociedade, v. 29, n. 104, 2008.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais 1ª a 4ª Séries. Disponível em: . Acesso em: mar. 2016.
BRASIL. Portal do professor. Disponível em: <http://portaldoprofessor.mec.gov.br/sobre.html>. Acesso em: abr. 2016.
BRASIL.INEP-pisa . O que é o Pisa. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/pisaprograma-internacional-de-avaliacao-de-alunos>. Acesso em: abr. 2016.
BRASIL. INEP-PROVINHA BRASIL. Apresentação. Disponível em: <http://provinhabrasil.inep.gov.br/>. Acesso em: abr. 2016.
BRASIL . INEP-SAEB. O que é o SAEB? Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/saeb>. Acesso em: abr. 2016.
BRASIL. Marco legal da primeira infância. Disponível em: . Acesso em: mar. 2016.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
COSENZA, Ramon M.; GUERRA, Leonor B. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.
HANEY, M.; Hill , J. Relationship between parent-teaching activities and emergent literacy in preschool children. Early Child Development and Care, v. 174, 2004.
MARTORELL, Gabriela. O desenvolvimento da criança: do nascimento à adolescência. Tradução de Daniel Bueno e Régis Pizzato. Porto Alegre: AMGH, 2014.
SALLES, Jerusa Fumagalli; Corso , Helena Vellinho; Piccolo , Luciane Rosa; MINÁ, Camila Schorr. Normas de desempenho em compreensão de leitura textual para crianças de 1º ano a 6ª série. Psico, Porto Alegre, PUCRS, v. 46, n. 1, p. 68-78, jan.-mar. 2015.
SALLES, Jerusa Fumagalli; Corso , Helena Vellinho. Relação entre leitura de palavras isoladas e compreensão de leitura textual em crianças. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 28-35, jul./set. 2009.
SCARPA, Ester Mirian: Aquisição da Linguagem. In.: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina (Orgs.). Introdução à lingüística: domínios e fronteiras. São Paulo: Cortez, 2001. p. 203-232.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.