Educational resources multimediatics for reading in early childhood education

Authors

  • Elenice Larroza Andersen Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23569

Keywords:

Educational Resources, Reading, Child Development, Multiliteracy.

Abstract

This article discusses the production of educational resources for early childhood education with a focus on reading, available on a government platform for free use, following the current trend of looking at early childhood as the basis of human development (MARCO LEGAL PARA A PRIMEIRA INFÂNCIA, 2013). It argues that the use of multimediatic educational resources for this phase requires special attention, especially with regard to the suitability of these tools to cognitive and linguistic needs of the child, according to the cognitive development approaches. It concludes that there is a lack of variety of educational resources provided by the government for the examined area, with a predominance of media over others and an impoverishment in the quality of resources. Thus, other sources to work with language in early childhood education are suggested.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, Susanne Anjos; Santos , Darci Neves; Bastos , Ana Cecília, Pedromônico , Márcia Regina Marcondes; Almeida -Fil ho, Naomar; Barreto , Mauricio. Ambiente familiar e desenvolvimento cognitivo infantil: uma abordagem epidemiológica. Revista Saúde Pública, v. 39, n. 4, 2005.

BELLONI, Maria Luiza. GOMES, Nilza. Infância, mídias e aprendizagem: autodidaxia e colaboração. Educação e Sociedade, v. 29, n. 104, 2008.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais 1ª a 4ª Séries. Disponível em: . Acesso em: mar. 2016.

BRASIL. Portal do professor. Disponível em: <http://portaldoprofessor.mec.gov.br/sobre.html>. Acesso em: abr. 2016.

BRASIL.INEP-pisa . O que é o Pisa. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/pisaprograma-internacional-de-avaliacao-de-alunos>. Acesso em: abr. 2016.

BRASIL. INEP-PROVINHA BRASIL. Apresentação. Disponível em: <http://provinhabrasil.inep.gov.br/>. Acesso em: abr. 2016.

BRASIL . INEP-SAEB. O que é o SAEB? Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/saeb>. Acesso em: abr. 2016.

BRASIL. Marco legal da primeira infância. Disponível em: . Acesso em: mar. 2016.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.

COSENZA, Ramon M.; GUERRA, Leonor B. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.

HANEY, M.; Hill , J. Relationship between parent-teaching activities and emergent literacy in preschool children. Early Child Development and Care, v. 174, 2004.

MARTORELL, Gabriela. O desenvolvimento da criança: do nascimento à adolescência. Tradução de Daniel Bueno e Régis Pizzato. Porto Alegre: AMGH, 2014.

SALLES, Jerusa Fumagalli; Corso , Helena Vellinho; Piccolo , Luciane Rosa; MINÁ, Camila Schorr. Normas de desempenho em compreensão de leitura textual para crianças de 1º ano a 6ª série. Psico, Porto Alegre, PUCRS, v. 46, n. 1, p. 68-78, jan.-mar. 2015.

SALLES, Jerusa Fumagalli; Corso , Helena Vellinho. Relação entre leitura de palavras isoladas e compreensão de leitura textual em crianças. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 28-35, jul./set. 2009.

SCARPA, Ester Mirian: Aquisição da Linguagem. In.: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina (Orgs.). Introdução à lingüística: domínios e fronteiras. São Paulo: Cortez, 2001. p. 203-232.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

Published

2016-12-31

How to Cite

Andersen, E. L. (2016). Educational resources multimediatics for reading in early childhood education. Letrônica, 9(2), 326–335. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23569