A link between critical digital literacy and English teaching for the development of the readers

Authors

  • Nelza Mara Pallu Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23497

Keywords:

English Teacher Training, Reading and Literature, Critical and Digital Literacy.

Abstract

This article presents a project called (PLAI – Projeto Literamento nas Aulas de Inglês) designed with the aim of improving the English Teachers’ Training process in order to better interact with the training of readers, by offering meaningful conditions to the English learning process. The work was developed through the PIBID Program (Programa de Bolsa de Iniciação à Docência) and applied in the Fundamental Schooling level in a public school in the State of Paraná. The basic approach was under the integration of the studies of Literature, Critical and Digital Literacy, and the Language Teaching Theories. The results demonstrated that this multifaceted methodological composition favored innovative activities for the English classes, and hence, promoted the interest and motivation of the students supporting the inclusion of the participants of the Project in the literacy world. Although the data revealed that the use of technology and literature favored the reading development, in order to empower the process of reading, further effort is necessary investing firstly in the training teachers’ in the universities in all fields of knowledge. The PIBID program can be the place for gathering these conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nelza Mara Pallu, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Professora Doutora em Letras da UNIOESTE - colegiado do curso de Letras; Professora do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural Sustentável – linhas de pesquisa: Inovações Sócio-tecnológicas e Ação Extensionista da UNIOESTE; Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Poéticas do Imaginário e Memória – CNPq; Bolsista Programa Capes/PIBID-Coordenadora subprojeto Letras/Inglês.

 

Professora Doutora em Letras da UNIOESTE; Professora do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural Sustentável – linhas de pesquisa: Inovações Sócio-tecnológicas e Ação Extensionista da UNIOESTE; Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Poéticas do Imaginário e Memória – CNPq; Bolsista Programa Capes/PIBID-Coordenadora subprojeto Letras/Inglês.

 

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Pontes, 2003.

BLOOM, Harold. How to read and why. New York: Touchstone, 2001.

BRASIL, Secretaria da educação básica. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, 2006. 239 p. (Orientações curriculares para o ensino médio, 1).

BRITO, Glaucia da Silva. Educação e novas tecnologias: um re-pensar. 2. ed. Curitiba: Ibpex, 2008.

BURGESS, Antony. A literatura inglesa. Tradução de Duda Machado. 2. ed. São Paulo: Ática, 2006.

CANI, Josiane Brunetti. Letramento digital: competências e habilidades para navegação em rede. Universidade, EAD e Software Livre. 2015. Lab SEMIOTEC/FALE/UFMG. Disponível em: <http://ueadsl.textolivre.pro.br/2015.1/papers/upload/54.pdf>. Acesso

em: 14 fev. 2016.

CRYSTAL, David. English as a global language. New York: Cambrige University Press, 2013.

DIAS, Reinildes. A incorporação de estratégias ao ensino aprendizagem de leitura em inglês como língua estrangeira. In: PAIVA, V. L. O de. M. (Org.). Ensino de língua inglesa: reflexões e experiências. 3. ed. Campinas, SP: Pontes, 2005.

EL KADRI, Michele. Inglês como língua franca: atitudes de formadores de professores. In: GIMENEZ, Telma (Org.) et al. Inglês como língua franca: ensino, aprendizagem e formação de professores. Campinas, SP: Pontes, 2011. p. 163-192.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. Em três artigos que se completam. 37. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

FREITAS, Maria T. Letramento digital e formação de professores. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 335-352, dez. 2010.

FOCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

JENKINS, Jennifer. English as a língua franca. University of Southampton, JACET 47th. Anual convention, Waseda University, 11-13 Sept. 2008.

JORDÃO, Clarissa Menezes de. As Lentes do Discurso. Letramento e criticidade no mundo digital, Campinas, v. 46, n. 1, p. 19-29, jan.-jun. 2007.

KLEIMAN, Ângela. O conceito de letramento e suas implicações para a alfabetização. Projeto Letramento Temático do Professor. Unicamp. 2016. Disponível em: <http://www.letramento.iel.unicamp.br/publicacoes/artigos/Letramento_AngelaKleiman.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2016.

LAZER, Gillian. Literature and language teaching. A guide for teachers and trainers. Cambridge University Press, Cambridge, UK, 2005.

MACHADO, Maristela Gonçalves Sousa. Do texto literário ao texto fílmico: uma reflexão sobre a formação de leitores autônomos. In: NICOLAIDES, C. et al. O desenvolvimento da autonomia no ambiente de aprendizagem de línguas estrangeiras. Fórum internacional de línguas estrangeiras. Pelotas: UFPEL: UCPEL, 2003.

MARTINEZ, Juliana Zeggio. Uma leitura sobre concepções de linguagem e educação profissional de professores de língua inglesa. 2007. 154f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Letras, Universidade Federal do Paraná, 2007.

MEURER, José Luiz. Gêneros textuais na análise crítica de Fairglough. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH , D. (Eds.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 81-106.

PALLU, Nelza Mara. Literatura inglesa: uma abordagem integrada ao ensino de inglês. In: JORNADA DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS E LITERÁRIOS, 15., 2012, Marechal Cândido Rondon.

______. Que inglês utilizamos e ensinamos? Reinterpretações de professores de inglês sobre o processo de ensino e aprendizagem do inglês contemporâneo. 2013. 242f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal do Paraná, 2013.

PARANÁ, Secretaria de Estado da Educação Básica do Paraná. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: língua estrangeira moderna. Curitiba, 2008.

PIMENTA, Sônia Maria de Oliveira. Os efeitos de distanciamento na leitura crítica de textos. In: NICOLAIDES, C. et al. O desenvolvimento da autonomia no ambiente de aprendizagem de línguas estrangeiras. Fórum internacional de línguas estrangeiras. Pelotas: UFPEL/UCPEL, 2003.

SANTAELLA, Lúcia. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 22, p. 23-32, dez. 2003.

SILVA, Monica Ribeiro da; COLONTONIO, Eloise Médice. As Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio e as proposições sobre trabalho, ciência, tecnologia e cultura: reflexões necessárias. Revista Brasileira de Educação, v. 19, n. 58 jul.-set. 2014.

SOUZA, Lynn Mario Trindade Menezes de. O professor de inglês e os letramentos no século XXI: métodos ou ética? In: JORDÃO, Clarissa Menezes (Orgs.). Formação “desformatada”: práticas de professores de língua inglesa. Novas perspectivas em linguística aplicada. Campinas, SP: Pontes, 2011. Vol. 15.

Published

2016-12-31

How to Cite

Pallu, N. M. (2016). A link between critical digital literacy and English teaching for the development of the readers. Letrônica, 9(2), 355–369. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23497